Mercedes klasy B zawsze był wysoko oceniany (i jest do tej pory) w statystykach niezawodności, zbiera też niezłe opinie wśród użytkowników i mechaników. Rzeczywiście, Mercedesa klasy B można uznać za dość trwałe auto, ale lepiej nie liczyć na tanią eksploatację.
Mercedes klasy B: kapryśna elektroniczna i awaryjne detale
Samochód ma w sobie mnóstwo kapryśnej elektroniki, trochę awaryjnych detali, nie jest też wolny od typowych usterek w wersjach z silnikami Diesla. Niestety, koszty ich usunięcia w przypadku Mercedesa klasy B są większe niż normalnie – potrzeba wiedzy, doświadczenia i czasu, bo dostęp do wielu podzespołów jest kiepski. Przeważnie trzeba zdemontować liczne osłony, obudowy, osprzęt albo... po prostu wyjąć silnik.
Przyczyną jest specyficzna, sandwiczowa konstrukcja. Silnik i układ napędowy wsunięto mocno w głąb karoserii, a poszczególne podzespoły umieszczono warstwowo. Ma to też swoje zalety. Umożliwia lepsze i efektywniejsze zagospodarowanie przestrzeni we wnętrzu.
Wnętrze Mercedesa klasy B
Mimo niewielkiej długości Mercedesa klasy B (niespełna 4,3 m) sporo przestrzeni jest i z przodu, i z tyłu (także na nogi). Można liczyć na niezłe materiały wykończeniowe, bogate wyposażenie, dobrą widoczność z miejsca kierowcy (siedzi się wysoko, duże połacie szyb) i sporo pomysłowych schowków. Generalnie Mercedes klasy B sprawdza się naprawdę znakomicie jak na kompaktowe auto rodzinne! Tym bardziej że bagażnik jest duży (poj. 544-1530 l) i ustawny.
Mercedes klasy B: silnik
Spośród benzyniaków odradzamy bazową jednostkę 1.5/95 KM, bo – choć nie jest przesadnie awaryjna – okazuje się za słaba do auta ważącego ponad 1300 kg. Optymalnym wyborem do codziennej jazdy będzie wersja 1.7/116 KM (dobry kompromis między osiągami a spalaniem) lub odmiana 2.0/136 KM. Większy silnik występuje też z turbo (193 KM).
Ważne: jeśli zamierzacie sprowadzić Mercedesa klasy B z zagranicy, musicie pamiętać o tym, że 2-litrówka ma poj. 2034 cm3 i podlega wyższej akcyzie! Jeśli chodzi o diesla 2.0 (poj. 1991 cm3) – moc: 109 (180 CDI) i 140 KM (200 CDI) – nie jest to zły silnik (dobra trwałość, rozsądne spalanie), ale uważajcie, bo auta z dieslem mają często duże przebiegi i jeśli nie przeszły do tej pory napraw, mogą wymagać doinwestowania. Ze względu na specyficzną budowę np. wymiana "dwumasu" ze sprzęgłem będzie kosztować grubo ponad 3 tys. zł (poza ASO).
Ile za Mercedesa klasy B
Ceny Mercedesa klasy B? Zaczynają się od niecałych 20 tys. zł, ale za sensowne egzemplarze sprzed modernizacji zapłacicie ok. 30 tys. zł, a za późniejsze – 40-50 tys. zł. Kupujcie tylko auta pewne i zadbane, bo w przypadku tego modelu ma to szczególne znaczenie.
Mercedes klasy B — typowe usterki
Ogólna jakość Mercedesa klasy B nie jest zła, ale też nie mówimy o aucie wolnym od wad. Zanotowaliśmy przypadki korozji w starszych egzemplarzach. Zdarzają się mechaniczne usterki zamków drzwi, uszkodzenia wiązek elektrycznych, czujników i modułów.
Pojawiają się problemy z działaniem przekładni kierowniczej i układu ESP z powodu mechanicznych i elektronicznych usterek. Niedomagają automatyczne skrzynie biegów (CVT).
W dieslach dość często pojawiają się problemy z osprzętem: DPF-em, świecami żarowymi, układem wtryskowym, turbodoładowaniem oraz uszkodzenia dwumasowych kół zamachowych.
Mercedes klasy B — dane techniczne
1.7 | 2.0 CDI | |
Silnik – typ/cyl./zawory | benz./R4/16 | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1699 | 1991 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 116/5500 | 109/4200 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 155/3500 | 250/1600 |
Skrzynia biegów | man. 5b | man. 6b |
Poj. zb. paliwa (l)/napęd | 54/przedni | 54/przedni |
Masa wł./ładowność (kg) | od 1310/520 | od 1310/520 |
Rozstaw osi (mm) | 2778 | 2778 |
Wym. (dł./szer./wys.; mm) | 4273/1777/1603 | 4273/1777/1603 |
Przysp. 0-100 km/h (s) | 11,3 | 11,3 |
Prędkość maks. (km/h) | 184 | 183 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 8,6/5,8/6,8 | 7,2/4,6/5,6 |
Mercedes klasy B — serwis
Olej silnikowy** | wg wskazań komputera |
Filtr powietrza | wg wskazań komputera |
Filtr przeciwpyłkowy | wg wskazań komputera |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | wg wskazań komputera |
Filtr paliwa | wg wskazań komputera |
Świece zapłonowe | wg wskazań komputera |
Napęd rozrządu*** | bez okres. wym. |
*o przeglądach informuje komputer pokładowy – dotyczy benz. i diesla; **wymianę oleju w dieslach mechanicy zalecają co 12,5-15 tys. km; ***we wszystkich silnikach jest łańcuch
Mercedes klasy B — ceny części
Filtr powietrza | od 52 zł |
Filtr oleju (wkład) | od 26 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 159 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 356 zł |
Sprzęgło (kpl.) | od 840 zł |
Koło dwumasowe | od 1750 zł |
Amortyzatory (przód) | od 620 zł |
Reflektor | od 790 zł |
*ceny dotyczą nieoryginalnych części o niezłej jakości do Mercedesa klasy B 2.0 CDI o mocy 109 KM dostępnych poza siecią ASO
Mercedes klasy B — to nam się podoba
Świetnie rozplanowane wnętrze Mercedesa klasy B, dobra jakość wykończenia, duży bagażnik, dość trwałe podzespoły mechaniczne, bogate wyposażenie wielu aut.
Mercedes klasy B — to nam się nie podoba
Wysokie ceny części zamiennych, dość sztywno zestrojone podwozie, kosztowne naprawy (efekt nietypowej budowy), dużo aut w nie najlepszym stanie technicznym.
Mercedes klasy B — nasz opinia
Koncepcyjnie Mercedes klasy B to świetny samochód! Ma kompaktowe rozmiary, ale miejsca we wnętrzu jest naprawdę dużo. Do tego: pojemny kufer, bogate wyposażenie, ładne wykończenie i... dobra trwałość. Jeśli akceptujecie wyższe niż normalnie koszty serwisu i napraw, to zadbany Mercedes klasy B będzie niezłym wyborem.
Jak na Mercedesa z połowy poprzedniej dekady klasa B jest trwałym i umiarkowanie awaryjnym samochodem. Jednak specyficzna budowa sprawia, że serwis i naprawy bywają drogie!
Ten samochód zawsze był wysoko oceniany (i jest do tej pory) w statystykach niezawodności, zbiera też niezłe opinie wśród użytkowników i mechaników.
Jakość materiałów i sam projekt deski rozdzielczej dość dobrze wypadają. W autach z początku produkcji – zbyt miękki i niewygodny wieniec kierownicy.
Wysoko oceniamy przednie fotele – za wygodę i odporność na zużycie.
Z tyłu również siedzi się komfortowo jak na auto o długości niecałych 4,3 m.
Do tego można liczyć na dobre walory użytkowe wnętrza.
Bagażniki klasy B jest duży (poj. 544-1530 l), foremny i został też ładnie wykończony.
Najwięcej jest aut z 2-litrowym dieslem. Na rynku znajdziecie wersje: 109 KM (180) i 140 KM (200).
Auto wzorowo przeszło test zderzeniowy (2006 r.) i otrzymało maksymalną liczbę 5 gwiazdek.
Niekiedy zawodzi elektryka zarówno pokładowa, jak i sterująca mechaniką.
Ze względu na wysokość auta zawieszenie zostało sztywno zestrojone. Eksploatowane na drogach o złej jakości jest podatne na zużycie elementów.
Rdzę można spotkać głównie w egzemplarzach sprzed liftingu, choć zwykle dotyczy elementów niewidocznych z zewnątrz.
W silnikach wysokoprężnych przeważnie psuje się osprzęt, np. turbosprężarka, „dwumas”, wtryskiwacze.
Koncepcyjnie Mercedes Klasy B to świetny samochód! Ma kompaktowe rozmiary, ale miejsca we wnętrzu jest naprawdę dużo. Do tego: pojemny kufer, bogate wyposażenie, ładne wykończenie i... dobra trwałość. Jeśli akceptujecie wyższe niż normalnie koszty serwisu i napraw, to zadbany Mercedes klasy B będzie niezłym wyborem.
Ford C-Max I (2003-10) - przeciętne walory użytkowe, ale dobre prowadzenie i niezła cena – od 11 000 zł.
Citroën C4 Picasso (2006-13) - wysoki komfort, bogate wyposażenie, świetny projekt kabiny i korzystna cena (od 17 000 zł).