• Większość współczesnych nazw nadwozi wywodzi się z czasów konnych powozów
  • Używanie zamiennie terminów "SUV" i "crossover" nie zawsze jest prawidłowe
  • Jasno i konkretnie tłumaczymy 32 typy nadwozi, współczesnych i historycznych

Chwila, moment. Najpierw zastosujemy rewolucyjny napęd, dopiero potem pomyśli się o rewolucyjnej obudowie. Czy z takiego założenia wychodzili twórcy pierwszych automobili? Pewnie tak.

Odczepienie koni od powozu i zastąpienie ich silnikiem nie pociągnęło za sobą natychmiastowej zmiany kształtów owego powozu. Pierwsze automobile w pełni więc zasługiwały na swoją nazwę "karet bez koni" ("horseless carriage"). Paradoksalnie, kiedy już powstały i wyodrębniły się nowe motoryzacyjne kształty, to ich nazwy nadal tkwiły w epoce powozów konnych. Tak jest, coupe, kabriolet czy spider oznaczały niegdyś rodzaje dorożek. Sedan i limuzyna są nawet starsze – i to o setki lat.