• Pierwsze było Volvo Cars. W 2010 r. tę szwedzką firmę kupił chiński Zhejiang Geely Holding Group
  • Geely został także większościowym udziałowcem Lotusa, zresztą właścicielami dwóch innych słynnych brytyjskich firm też są chińskie koncerny
  • Największy udziałowiec koncernu Mercedesa to chiński BAIC, BMW zawarło zaś strategiczną umowę z Great Wall Motor
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Czy europejskie firmy motoryzacyjne powinny się bać Chin? Na razie wiele im zawdzięczają. Znacznie więcej niż się wydaje.

Najlepsza gama aut i rekordowa sprzedaż w historii Volvo Cars to zasługa chińskiego właściciela. Mercedesy produkuje koncern, w którym dwie chińskie spółki mają razem prawie 20 proc. udziałów. Dzięki chińskiemu inwestorowi Lotus przez trzy lata przedstawił tyle kompletnie nowych modeli, ile wcześniej przez ponad ćwierć wieku.

Jeśli w Londynie wsiądziesz do słynnej czarnej taksówki, wiedz, że jej producent należy do chińskiego koncernu. Kiedy minie cię smart – właśnie zobaczyłeś samochód firmy mającej siedzibę w Chinach. Uwielbiasz klasyczne roadstery MG? Ta spółka należy do innego chińskiego giganta i właśnie skończyła prace nad najnowszym odkrytym modelem.

A jak to wygląda w szczegółach? Przyjrzyjmy się bliżej.