- Berkshire Hathaway, czyli firma kierowana przez Warrena E. Buffetta kupiła akcje BYD, kiedy mało kto wierzył w sukces chińskiej motoryzacji
- BYD istniał wówczas od zaledwie 13 lat, a od jedynie trzech produkował samochody
- Berkshire Hathaway miało aż ok. 10 proc. udziałów BYD
W 2008 r. chińskie samochody nie miały za bardzo czym zaimponować. Nie były ani szczególnie ładne, ani wyjątkowo nowoczesne. Kiedy wielu drwiło z motoryzacji Państwa Środka, byli też ludzie, którzy wierzyli w jej rozwój. Wśród nich znalazł się Warren E. Buffett legendarny inwestor i finansista. Czas pokazał, kto miał rację.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPrzeczytaj także: Zarabia średnio 507,9 tys. zł na jednym aucie. Oto 5 producentów z najwyższymi marżami na świecie
Ile akcji BYD miała firma kierowana przez Warrena Buffetta?
Kierowana przez Warrena E. Buffetta firma Berkshire Hathaway kupiła akcje koncernu BYD we wrześniu 2008 r. Ta chińska firma zasłynęła co prawda produkcją akumulatorów litowo-jonowych do telefonów Nokii i Motoroli, ale na rynku motoryzacyjnym nie cieszyła się przesadnie dużą renomą. W momencie transakcji BYD istniał od 13 lat, a jego samochodowa spółka — od zaledwie pięciu (przy czym od trzech produkowała auta).
Przeczytaj także: Niemiecki gigant chce zwolnić aż 13 tys. osób. To m.in. przez spadek popytu na diesle
Spółka kierowana przez Warrena E. Buffetta kupiła równo 225 mln akcji BYD, co wtedy zapewniało jej ok. 10-procentowy udział w chińskim koncernie. Od 2008 r. wartość akcji rosła. I to jak!
Jak wzrosły akcje BYD?
Berkshire Hathaway zaczęło sprzedawać akcje BYD w 2022 r. Już wtedy jedna akcja była przeszło 20 razy droższa niż w chwili zakupu, czyli 14 lat wcześniej. Jak poinformowały CNBC i Reuters, obecnie Berkshire Hathaway nie ma już ani jednej akcji BYD, choć jeszcze pod koniec 2024 r. miało udziały o łącznej wartości 415 mln dol. (czyli równowartości 1 mld 701 mln 500 tys. zł; licząc według kursu NBP z 31 grudnia 2024 r. 1 dol.=4,1 zł).
Przeczytaj także: Chińczycy na szczycie. Ich auto jest najszybszym seryjnym samochodem na świecie
Jaka to firma BYD?
BYD to chiński koncern założony w lutym 1995 r. Początkowo zatrudniał zaledwie 20 pracowników. Już w grudniu 1998 r. powstał pierwszy zagraniczny oddział — w Europie. Do przełomu doszło w 2000 r., kiedy BYD został pierwszym chińskim dostawcą akumulatorów litowo-jonowych dla telefonów komórkowych Motoroli, która wówczas przeżywała złote czasy na tym rynku. Już dwa lata później BYD dostarczał "baterie" samemu liderowi, czyli Nokii. W 2002 r. BYD trafił również na giełdę w Hongkongu.
W 2003 r. powołano BYD Auto, dzięki przejęciu Xi'an Tsinchuan Auto. Pierwszy samochód marki BYD — czyli BYD F3 — zadebiutował we wrześniu 2005 r.
W 2016 r. BYD przedstawił pociąg SkyRail, który rok później trafił do eksploatacji. W tym samym 2017 r. koncern otworzył w Lancaster największą w Stanach Zjednoczonych fabrykę autobusów elektrycznych.
Obecnie samochody BYD są sprzedawane w przeszło 100 państwach świata, w tym w Polsce. Koncern zatrudnia ponad 100 tys. konstruktorów pracujących w 11 centrach badawczo-rozwojowych. Jak dotąd zgłosili przeszło 48 tys. wniosków patentowych.
Do BYD należą cztery marki motoryzacyjne: BYD (marka popularna), Fang Cheng Bao (marka premium), Denza (marka premium) i Yangwang (marka luksusowa). Niedawno Yangwang U9 Xtreme został najszybszym seryjnym samochodem na świecie.