Logo
WiadomościCi producenci aut mają najwyższe marże. Numer 1 zarabia średnio 507,9 tys. zł na jednym samochodzie!

Ci producenci aut mają najwyższe marże. Numer 1 zarabia średnio 507,9 tys. zł na jednym samochodzie!

Opracowanie: 
  • Krzysztof Wojciechowicz

Cena nowego auta nie równa się zarobkowi jego producenta. Cena jest bowiem sumą m.in. kosztów R&D, produkcji, dystrybucji i marketingu. Ile z niej trafia do kieszeni koncernu? Które firmy zarabiają najwięcej na sprzedaży statystycznego samochodu? Wyliczył to analityk Felipe Munoz z Car Industry Analysis. Wyniki są obezwładniające. Zwłaszcza w przypadku Ferrari.

Ferrari 12Cilindri
Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz
Ferrari 12Cilindri
  • Dane dotyczą pierwszej połowy 2025 r.
  • W czołowej piątce najlepiej zarabiających producentów aut są wyłącznie marki premium i luksusowa
  • Jedna z marek z Top 5 ma dwa blisko 3-krotnie niższą marżę niż przed rokiem

Analityk Felipe Munoz do stworzenia tego rankingu posłużył się wynikami finansowymi za pierwsze półrocze 2025 r. Sprawdził 34 producentów samochodów, ale nie brał pod uwagę chińskich koncernów, które w ramach joint venture wytwarzają pojazdy dla zagranicznych firm. Okazuje się, że łączne przychody tych 34 producentów sięgnęły astronomicznych 1,15 biliona euro. Tyle że przychody to jeszcze nie zysk.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Przeczytaj także: Co za wynik! Polacy kupili więcej nowych aut tej marki premium niż Niemcy i Francuzi razem wzięci

Ile zarobili producenci aut w I poł. 2025 r.?

Przychód to bowiem cały "pieniądz", który trafia do producenta. Z kolei zysk netto jest jego rzeczywistym zarobkiem, kiedy od przychodu odliczy się koszty, które firma poniosła, aby w ogóle móc sprzedawać swój produkt. To m.in. koszty skonstruowania samochodu, jego wprowadzenia do produkcji, samej produkcji, a także dystrybucji, marketingu i reklamy. Kolejne koszty stanowią np. pensje pracowników, opłaty za energię elektryczną czy podatki od nieruchomości.

Przeczytaj także: Szwedzka marka zbankrutowała i wcale mnie to nie dziwi. Nie rozumiem decyzji zarządu

Tym samym zysk netto jest z reguły dużo, dużo mniejszy od przychodu. Według wyliczeń Felipe Munoza z Car Industry Analysis w pierwszym półroczu 2025 r. łączny przychód 34 producentów samochodów wyniósł 1,15 biliona euro, ale łączny zysk netto stanowił zaledwie 2,2 proc. tej kwoty, czyli 25 mld 380 mln euro. Tym samym średnia marża wyniosła właśnie 2,2 proc. Co ciekawe, to wyraźnie mniej niż w tym samym okresie 2024 r., kiedy średnia marża tych samych producentów sięgnęła 6,3 proc.

Przeczytaj także: Jakie trzyletnie auto do 100 tys. zł kupić? Oto pięć propozycji z pięciu segmentów

A kiedy zysk netto podzieli się przez liczbę sprzedanych samochodów, widać, ile każda z firm średnio zarabia na jednym aucie. Dane są szokujące: mamy czołową piątkę.

Jaka marka najwięcej zarabia na jednym sprzedanym aucie?

Ferrari 12Cilindri
Ferrari 12CilindriŻródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Nie od dziś wiadomo, że im droższy samochód, tym wyższa marża. Widać to również po zestawieniu Felipe Munoza: w Top 5 nie ma ani jednej marki popularnej — same premium i jedna luksusowa. I to właśnie ona otwiera stawkę producentów, którzy w pierwszej połowie 2025 r. zarobili najwięcej na sprzedaży statystycznego samochodu (zastosowałem kurs 1 euro=4,3 zł):

  1. 1
    Ferrari: 118 tys. 124 euro (równowartość 507 tys. 933 zł)
  2. 2
    Jaguar Land Rover: 5126 euro (równowartość 22042 zł)
  3. 3
    Porsche: 4905 euro (równowartość 21092 zł)
  4. 4
    Mercedes: 2497 euro (równowartość 10737 zł)
  5. 5
    BMW: 2029 euro (równowartość 8725 zł)

To wręcz niesamowite, ile Ferrari zarabia średnio na jednym sprzedanym samochodzie: wychodzi ponad pół miliona złotych. Reszta pozostaje wyraźnie w tyle, choć nie można powiedzieć, że ich zyski netto są skromne. Inna sprawa, że niektórym dochodowość wyraźnie spadła.

Kto zarabia mniej na nowych autach niż w I poł. 2024 r.?

W gruncie rzeczy z całej czołowej piątki jedynie Ferrari zanotowało wzrost zarobku netto na jednym samochodzie. Najbardziej spadły dochody Porsche — z 13806 euro/auto w pierwszej połowie 2024 r. do obecnych 4905 euro/auto. Nie jest też dobrze w przypadku Jaguara Land Rovera (z 9920 do 5126 euro/auto) oraz Mercedesa (z 5209 do 2497 euro/auto). Nieco mniej spadła dochodowość BMW: z 3098 do 2029 euro/auto.

Opracowanie: 
  • Krzysztof Wojciechowicz