Logo
WiadomościJeździłem nowym Audi Q3. Jedną z zalet odkrywa dopiero po zmierzchu. No i te "migacze" to tak na serio

Jeździłem nowym Audi Q3. Jedną z zalet odkrywa dopiero po zmierzchu. No i te "migacze" to tak na serio

Na zewnątrz może i wygląda asekurancko, ale tylko spróbuj włączyć w nim kierunkowskazy lub uruchomić wycieraczki. Albo poczekaj do zmroku, żeby się przekonać, co potrafią jego reflektory. Jeździłem nowym Audi Q3 i przyznam, że pod wieloma względami to naprawdę udany SUV. Niestety, robi też trzy kroki w tył — i to tam, gdzie nigdy bym się nie spodziewał po tak prestiżowej marce.

Audi Q3 (3. generacja)
Zobacz galerię (22)
Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz
Audi Q3 (3. generacja)
  • To już trzecia generacja Audi Q3
  • W 2024 r. ten kompaktowy SUV premium był najczęściej rejestrowanym nowym autem w swojej klasie w Polsce, wyprzedzając Volvo XC40 i BMW X1
  • Wiem, jak na Audi Q3 można zaoszczędzić prawie 9 tys. zł
  • Materiał promocyjny. Został tak oznaczony ze względu na obowiązujące przepisy. Wyjazd na prezentację był opłacony przez producenta, ale nie miał on wglądu w publikowany tekst

Dopóki nie zrobi się ciemno, nowe Audi Q3 nie ujawni ci jednej ze swoich największych zalet. Tego kompaktowego SUV-a można bowiem wyposażyć w najnowszą generację reflektorów Matrix LED z mikrodiodami, z których każda jest o połowę cieńsza od twojego włosa. W jednym module mieści się aż 25600 takich diod, choć cały moduł ma szerokość... 13 mm. Nic dziwnego, że przednie światła Matrix LED potrafią niejedno.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Po wybraniu odpowiednich ustawień i celu w nawigacji, reflektory "rozwiną" przed autem dywan ze światła, "podświetlając" pas, po którym jedziesz. Jednocześnie na tej bieli wyświetlą się czarne znaczniki wskazujące właściwe ustawienie SUV-a na pasie. Wygląda to tak:

Cyfrowe reflektory Matrix LED w Audi
Cyfrowe reflektory Matrix LED w AudiAudi

Jeśli system wykryje niezamierzoną zmianę pasa ruchu, to reflektory Audi Q3 wyświetlą "upomnienie" w postaci strzałki wskazującej, na który pas powinno się niezwłocznie wrócić. Niestety, za takie udogodnienie trzeba dopłacić. I to całkiem sporo, bo 11960 zł. Inna kwestia, że jedną opcję nowego Audi Q3 można spokojnie odpuścić, oszczędzając 8720 zł.

Przeczytaj także: Nowy samochód? Wybrałem najlepsze modele, którymi jeździłem. Wiem, ile kosztują i gdzie je kupić

Jaki jest najpopularniejszy kompaktowy SUV premium w Polsce?

Nowe Audi Q3 debiutuje nie tylko w blasku matriksowych LED-ów, ale także sukcesu poprzednika. W 2024 r. był to najczęściej rejestrowany nowy kompaktowy SUV premium w Polsce. Audi Q3 z wynikiem 4296 samochodów wyraźnie wyprzedziło drugie w zestawieniu Volvo XC40 (3664 sztuk) i trzecie BMW X1 (2986 aut; dane: IBRM Samar).

Przeczytaj także: Co za wynik! Polacy kupili więcej nowych aut tej marki premium niż Niemcy i Francuzi razem wzięci

Trzecia generacja Audi Q3 pojawia się 14 lat po pierwszej, a w porównaniu z drugą ma gruntownie zmodernizowaną platformę z kompletnie nową architekturą elektroniczną. To już nie MQB. To MQB evo.

Audi Q3 Sportback (po lewej) i Audi Q3 (3. generacja)
Audi Q3 Sportback (po lewej) i Audi Q3 (3. generacja)Żródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Wprawdzie Audi nigdy nie było pierwsze do rewolucji stylistycznych, ale nowe Q3 i tak wygląda zbyt zachowawczo. Radykalną zmianę przyniesie dopiero następca — ale to najwcześniej w 2033 r.

Jakie zalety ma nowe Audi Q3?

No pewnie, że jakość. Audi nie odpuszcza. Zarówno tworzywa, jak i ich montaż są na wysokim poziomie. Spore wrażenie robi zwłaszcza ok. 300 otworów w okładzinie bocznych drzwi.

Przeczytaj także: Jakie trzyletnie auto do 100 tys. zł kupić? Oto pięć propozycji z pięciu segmentów

Wycięto je laserem. Przesączające się przez nie światło z pięciu paneli generuje różne efekty. Przy pełnym podświetleniu wygląda to tak:

Audi Q3 (3. generacja)
Audi Q3 (3. generacja)Żródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Audi Q3 ma znakomite przednie fotele, ale z tyłu nie szasta miejscem na nogi. Przy moich 188 cm miałem go akurat tyle, żeby nie obijać kolan o oparcie przedniego siedzenia. Nie brak za to miejsca nad głową — wnętrze jest wysokie.

Niestety, dość wysoka jest też krawędź bagażnika. Na szczęście okazuje się on szeroki i pojemny: 488-1386 l, a wersji Sportback — 488-1289 l.

Audi Q3 (3. generacja)
Audi Q3 (3. generacja)Żródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

System multimediów jest na tyle szybki i tak intuicyjnie rozplanowany na 12,8-calowym ekranie, że wyjątkowo nie będę narzekał na "zaszyte" w nim sterowanie klimatyzacją. Serio, podczas jazdy nowym Audi Q3 szybko przestałem tęsknić za pokrętłami i przyciskami. 11,9-calowy ekran wskaźników wyświetlał jednak pewien minus, którego nigdy bym się nie spodziewał po marce takiego formatu.

Jakie wady ma nowe Audi Q3?

Grafika cyfrowych wskaźników wygląda po prostu zbyt surowo. Nie to, żebym wymagał animowanych złoconych ornamentów liściastych, ale naprawdę przydałoby się nieco więcej wyrafinowania. Zresztą to kwestia gustu: jednym się spodoba, innym nie. Druga wada nowego Audi Q3 jest już jednak obiektywna.

Audi Q3 (3. generacja)
Audi Q3 (3. generacja)Audi

Nie wiem, jak to możliwe w SUV-ie tak szlachetnej marki, ale obraz z kamery cofania jest dość ziarnisty. Nie utrudnia to czytelności, ale skaza na prestiżu jest.

No i ten Sonos. Nowe Audi Q3 chlubi się systemem audio słynnej marki Sonos z 14 głośnikami, ale jakby nie ustawić equalizera, sprzęt brzmi po prostu bardzo, bardzo średnio. Za dużo basowego łupania, zbyt nienaturalnie brzmiąca większość instrumentów, mało przejrzystości. Audio Sonosa jest częścią pakietu MMI experience pro, który zawiera także ekran head-up i złącza USB o podwyższonej mocy ładowania. Całość kosztuje 8720 zł. Jeśli komuś nie zależy na wyświetlaczu przeziernym — skądinąd bardzo praktycznym — to można sobie ten wydatek darować. I dokupić cyfrowe matriksowe LED-y.

Jak się jeździ nowym Audi Q3?

Audi Q3 Sportback (3. generacja)
Audi Q3 Sportback (3. generacja)Żródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Do premierowych jazd wybrałem bazową odmianę nowego Audi Q3 z benzynowym 150-konnym turbodoładowanym silnikiem o pojemności 1498 cm sześc., który maksymalne 250 Nm "oddaje" już przy 1500 obr./min. Przyspieszenie od 0 do 100 km na godz. zajmuje 9,1 s.

W praktyce Audi Q3 okazuje się dynamicznym samochodem ze świetnie wyciszonym wnętrzem i doskonałym zawieszeniem: dość twardym, ale skutecznie tłumiącym nierówności. Bardzo dobre wrażenie robi też precyzja układu kierowniczego. Niestety, z jego używaniem wiąże się obsługa kierunkowskazów.

W nowym Audi Q3 nieźle się zdziwisz, spoglądając za kierownicę. Ten SUV nie ma bowiem klasycznych dźwigienek do "migaczy" i wycieraczek. Kierunkowskazy są na swoisty suwak (góra-dół), a wycieraczki — na dwa przyciski i pokrętło. Nie pisałem o tym w akapicie o wadach nowego Audi Q3, bo żadna to wada, a kwestia przyzwyczajenia. Mi wystarczyło kilka kilometrów.

Ile kosztuje nowe Audi Q3?

Audi Q3 (3. generacja)
Audi Q3 (3. generacja)Żródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Nowe Audi Q3 jest już dostępne w Polsce. Ceny zaczynają się od 188 tys. 900 zł, przy czym bardziej sportowo stylizowana wersja Sportback jest nieco droższa (od 196 tys. 800 zł).

Nowe Audi Q3 okazuje się tak udane, że nie będzie narzekać na brak klientów. Autu sprzyja też pora roku. Idzie jesień, dni są coraz krótsze, ciemno robi się już w godzinach urzędowania salonów. Sprzedawcy łatwiej będzie pokazać, co potrafią światła tego SUV-a.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: