Logo
WiadomościAktualnościMiliony kierowców korzysta z pomysłu polskiego designera. 48 współczesnych aut stylizowanych przez Polaków

Miliony kierowców korzysta z pomysłu polskiego designera. 48 współczesnych aut stylizowanych przez Polaków

  • Przód słynnego minivana polski stylista zaprojektował na klapie od pianina
  • Niecodzienny układ wskaźników we współczesnych Peugeotach to też pomysł Polaka
  • Najbardziej wpływowa grupa polskich designerów pracuje dziś w Audi i BMW
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Stanisław Panczakiewicz, Cezary Nawrot, Andrzej Zgliczyński, Krzysztof Meisner, Antoni Kasznicki. Pierwszy stylizował Syrenę, drugi Syrenę Sport i Ogara, trzeci Syrenę 110. Kształty Beskida są dziełem Meisnera, za wygląd Warsa odpowiadał Kasznicki. To ta piątka stoi za designem najciekawszych polskich aut epoki PRL-u.

Na szczęście wraz z końcem tamtego ustroju nie skończył się pokaz możliwości polskich stylistów. Panczakiewicz, Nawrot, Zgliczyński, Meisner i Kasznicki doczekali się godnych następców. Więcej, ich modele mają coś, czego nie doświadczyły samochody z PRL-u: są rozpoznawane na całym świecie.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Oto 10 współczesnych aut stylizowanych przez polskich projektantów. Modele uszeregowaliśmy w kolejności od najnowszego do najstarszego. Pamiętajmy przy tym, że praktycznie nigdy coś tak złożonego, jak design samochodu nie jest dziełem jednego człowieka. Najczęściej na efekt pracuje cały zespół, ale w tych dziesięciu przypadkach główną rolę odegrali właśnie nasi rodacy. Talent i dorobek stawiają ich wśród najlepszych designerów naszych czasów. Sprawdźcie sami!

Przeczytaj także: Dlaczego Daewoo nie uratowało FSO? Przecież to od początku nie miało prawa się udać

Jakie BMW stylizował Polak?

BMW X1 (III generacja; od 2022 r.)
BMW X1 (III generacja; od 2022 r.)BMW

Jacek Pepłowski w BMW projektuje samochody marzeń. To on stylizował BMW M5 (kod F90; wersja po liftingu, tzw. LCI), X5 M (F95) i M8 (F91/92/93). Wrocławianin opracował także sportowe pakiety M dla aktualnej serii 3 (G20/21; wariant przed tegoroczną modernizacją) i najnowszej ”dwójki” Coupe (G42). Jego pierwsze kompleksowe dzieło, które nie jest pochodną istniejącego już modelu, to nowe BMW X1 (U11: powyżej rysunek autorstwa Polaka).

Przeczytaj także: Najlepsze nowe auta do 200 tys. zł, jakimi jeździłem. Za taką kwotę masz już 5-metrową Toyotę lub najnowszego SUV-a Audi

Projekt Jacka Pepłowskiego to najlepiej wyglądające BMW X1 w historii. Design jest bardziej stylowy i wyrafinowany niż u dwóch poprzedników. Nowe BMW ma też najlepsze proporcje ze wszystkich X1 i najbardziej wysmakowane detale jak choćby kształty przedniego zderzaka, dolne boczne przetłoczenia i klosze tylnych świateł.

Jakie Audi stylizował Polak?

Audi e-tron GT
Audi e-tron GTAudi

W Audi działa obecnie aż trzech polskich stylistów, którzy stoją za bardzo poważnymi projektami. Jednym z nich jest Parys Cybulski z Płocka.

Cybulski trafił do Audi w 2013 r., a jego pierwszym dziełem zostało pokazane rok później Audi prologue. To 5,1-metrowe, 605-konne prototypowe coupe było pierwszym zwiastunem nowego designu tej firmy, zgodnie z którym stylizowano wszystkie obecne modele z Ingolstadt. Najnowszym projektem Cybulskiego jest Audi e-tron GT, naszym zdaniem najpiękniejszy obecnie samochód elektryczny na świecie.

Czy Polak stylizował Audi A6?

Audi A6 (generacja C8; od 2018 r.)
Audi A6 (generacja C8; od 2018 r.)Audi

Niestety, druga i trzecia generacja Audi A6 stylistycznie nie dorównywały pierwszej. Dopiero czwarte A6 ma design na miarę genialnego prekursora z lat 1997-2005. Autorem linii i kształtów A6 czwartej generacji jest Parys Cybulski.

Polak wygrał wewnętrzny konkurs na stylistykę nadwozia tego auta. Tak to dziś właśnie wygląda w większości firm motoryzacyjnych. Dział designu ogłasza konkurs na projekt nowego modelu, a zwycięska propozycja staje się przedmiotem dalszych prac, mających przygotować ją do produkcji.

Jakiego SUV-a stylizował Polak?

Audi e-tron quattro concept (2015 r.)
Audi e-tron quattro concept (2015 r.)Audi

Kamil Łabanowicz to kolejny niesamowicie utalentowany Polak w Audi z poważnym dorobkiem. W firmie z Ingolstadt pracuje od 2007 r. Jego dwa najważniejsze dotąd projekty to elektryczne prototypy: coupe e-tron z 2009 r. i SUV e-tron quattro concept.

Drugi z nich zapowiadał seryjnego e-trona, przedstawionego w 2018 r. To właśnie od tego modelu zaczęła się wielka elektromobilna ofensywa Audi.

Audi e-tron quattro concept Łabanowicza (powyżej rysunek Polaka) ma rewelacyjnie niski współczynnik oporu powietrza Cx (0,25; seryjny e-tron jest o 0,03 gorszy). W porównaniu z produkcyjnym Audi e-tronem prototyp Polaka ma o 2 cm krótsze nadwozie, o 0,5 cm węższe i aż o 9 cm niższe.

Kamil Łabanowicz odpowiadał też za wygląd prototypowej wersji superauta R8, czyli pokazanego w 2008 r. Audi R8 V12 TDI oraz odmiany S3 poprzedniej generacji Audi A3.

Czy Polak stylizował Forda S-Max?

Ford S-Max (II generacja; od 2015 r.)
Ford S-Max (II generacja; od 2015 r.)Ford

Bogusław Paruch jest dziś menedżerem designu nadwozi w monachijskim studio chińskiego koncernu FAW. Wcześniej projektował wspaniałe rzeczy w Audi, ale zanim tam trafił, zasłynął jako stylista Forda S-Max drugiej generacji.

Minivan imponował designem godnym produktu premium i to nie tylko w wersji Vignale. Paruch stylizował też Forda Galaxy III, mocno spokrewnionego z S-Maxem II.

W 2015 r. Polak przeszedł do Audi, gdzie stworzył stylistyczne podwaliny dla całej rodziny zasilanych prądem prototypów, a wiele wstępnych szkiców powstało w jego kuchni. Później Bogusław Paruch pracował nad nadwoziami czterech elektrycznych wizji: luksusowego AIcona (2017 r.), hiperauta PB18 e-tron (2018 r.), kompaktowego AI:ME (2019 r.) i terenowego AI:Trail quattro (także z 2019 r.). O PB18 e-tron plotkuje się, że zapowiada następcę Audi R8...

Czy Polak stylizował Jaguary?

Jaguar XF Sportbrake (I generacja; 2012-2015)
Jaguar XF Sportbrake (I generacja; 2012-2015)Jaguar

Tadeusz Jelec to legenda europejskiego designu. Jego portfolio jest imponujące.

Urodzony w Giżycku stylista w latach 1989-2019 pracował w Jaguarze, gdzie kierował pracami nad designem takich aut jak np.: XJ (seria X308; głównie wnętrze), X-Type (wnętrze), zmodernizowany S-Type, wersja coupe modelu F-Type oraz F-Type Project 7. Tadeusz Jelec zaprojektował ponadto wnętrze superauta Jaguar XJR 15 oraz odmianę kombi pierwszej generacji Jaguara XF (powyżej rysunek Polaka).

Jaguar XF Sportbrake był dopiero drugim seryjnym kombi w historii Jaguara. Tadeusz Jelec miał utrudnione zadanie, ponieważ pierwotnie w ogóle nie planowano XF-a w takiej wersji. Samochodu nie projektowano więc tak, aby stylistycznie przygotować go do innego wariantu nadwoziowego. Mimo to Polak kolejny raz udowodnił swój kunszt i po mistrzowsku wykonał zadanie.

Czy Polak projektował wnętrza Peugeota?

Peugeot 208 (I generacja; 2012-2019)
Peugeot 208 (I generacja; 2012-2019)Peugeot

Adam Bazydło obecnie jest głównym strategiem designu w Nio, ale w Polsce tysiące kierowców na co dzień korzysta z tego, co zaprojektował dla Peugeota.

To Bazydło jest autorem desek rozdzielczych poprzednich generacji Peugeotów 208 i 508, a także wnętrza studyjnego Peugeota HX1 z 2011 r. Co ciekawe, Polakowi początkowo wcale nie spodobał się pierwszy własny szkic kokpitu 508, dopiero jego przełożony uznał go za znakomity.

Adam Bazydło wraz z Koreańczykiem Sinem wymyślili też koncepcję znaną dziś jako Peugeot i-Cockpit, czyli zastosowanie niewielkiej kierownicy i umieszczenie nad nią zestawu wskaźników.

Dwaj styliści wpadli na to, jadąc w koszmarnej śnieżycy, która złapała ich o piątej nad ranem. Sin uznał, że w takich warunkach przenośną nawigację lepiej przyczepić do szyby nad kierownicą niż pośrodku okna. Dziś i-Cockpit to jedna z wizytówek Peugeota.

Czy Polak stylizował BMW serii 5?

BMW serii 5 (VI generacja; F10; 2009-2017)
BMW serii 5 (VI generacja; F10; 2009-2017)BMW

Urodzony w Siemianowicach Śląskich Jacek Froehlich pracuje w BMW aż od 1997 r. Obecnie jest menedżerem designu luksusowych modeli BMW i brał udział w projektowaniu najnowszej serii 7 (G70).

Froehlich zarządzał też procesem stylizowania BMW serii 1 (F40/44) i X2 (F39), a także odpowiadał za przygotowanie do produkcji designu nadwozi m.in. BMW X5 (F15), X6 (F16), X4 (F26), serii 6 (F06/12/13) i serii 7 (G11/12).

Jacek Froehlich stylizował także nadwozie wersji sedan szóstej generacji BMW serii 5, oznaczonej kodem F10. Przygotowany przez niego w jedynie dwa miesiące projekt wygrał w wewnętrznym konkursie.

Czy Polak stylizował Ferrari?

Ferrari California (2008-2017)
Ferrari California (2008-2017)Ferrari

Janusz Kaniewski był jednym z najwybitniejszych polskich stylistów. Urodzony w Warszawie designer specjalizował się m.in. w projektowaniu ”mimiki”, czyli układu przedniej części nadwozia.

To właśnie Kaniewski opracowało koncepcje ”mimiki” Alfy Romeo Mito (2008-2018), Alfy Romeo Giulietty (2010-2020), Lancii Delty III (2008-2014) i Mazdy 5 II (2010-2018), a także Ferrari California (2008-2017). To jeszcze nie wszystko...

Jakie auta stylizował Janusz Kaniewski?

Citroen C4 Picasso (I generacja; 2006-2013)
Citroen C4 Picasso (I generacja; 2006-2013)Citroen

...ponieważ Janusz Kaniewski był także autorem ”twarzy” pierwszej generacji Citroena C4 Picasso (2006-2013). Warszawiak zaprojektował ją w niesamowicie krótkim czasie i w jeszcze bardziej niesprzyjających warunkach: przez jedną zimową noc w nieogrzewanym domu na klapie od pianina. Ostatnią kreskę postawił o siódmej rano. Jedną noc Kaniewskiemu zabrał też projekt mimiki Lancii Delty.

Janusz Kaniewski to także autor aktualnego logo Fiata, które nawiązuje do emblematu lubianego przez stylistę Fiata 125.

Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium