- Dwusilnikowa wersja Volvo EX30 rozwija 428 KM, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,9 s i ma do 460 km zasięgu. To najszybsze drogowe auto w historii tej marki
- Wyjaśniamy, w jaki sposób platforma Volvo EX30 znajdzie się w polskim samochodzie elektrycznym Izera
- We wnętrzu nowego miejskiego SUV-a skórę zastąpił dżins – z recyklingu
- Materiał został oznaczony jako promocyjny ze względu na obowiązujące przepisy. Wyjazd na prezentację był opłacony przez producenta, ale nie miał on wglądu w publikowany tekst
Duże SUV-y, spore kombi, długie sedany – takie auta zdominowały ofertę szwedzkiej firmy, więc już się odzwyczailiśmy, że Volvo może być takie małe. Zresztą producent sam w tym nam pomógł, wycofując się z produkcji miejskich samochodów w 1980 r., czyli na dwa lata przed rynkowym debiutem płyty kompaktowej.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:
Tymczasem nowe Volvo EX30 ma jedynie 423,3 cm długości, aż o 19,2 cm mniej niż kompaktowe Volvo XC40, które i tak na tle innych modeli tej marki wcale duże nie jest. To nie koniec. EX30, mierząc 154,9 cm wysokości, jest też o 10,9 cm niższe od XC40. Przy tym wszystkim ma równie szerokie nadwozie (203,2 cm mierzone z lusterkami; jedynie o dwa milimetry mniej niż XC40) i tylko o 5 cm krótszy rozstaw osi (265 vs 270 cm).
- Przeczytaj także: Richard Hammond: "Kiedyś prawie zostałem właścicielem Poloneza"
Choć nominalnie Volvo EX30 jest miejskim samochodem, to jego najmniejsze obręcze kół są aż 18-calowe. Auto można jednak zamówić także z 19-, a nawet 20-calowymi obręczami.
Zresztą nowe Volvo zaskakuje nie tylko wymiarami. Kto by się spodziewał, że miejski samochód może mieć taką moc i tak mało czasu potrzebować na przyspieszenie od 0 do 100 km/h.
Volvo EX30: silniki, moc, 0-100 km/h
Topowa wersja Volvo EX30 ma tyle mocy, że spokojnie wystarczyłoby jej na cztery miejskie SUV-y. Samochód rozwija aż 428 KM. Wkład w to mają dwa silniki – elektryczne, bo w gamie EX30 są same elektryki. Początkowo oferta będzie wyglądać następująco:
- EX30 Single Motor: 272 KM; 343 Nm; 0-100 km/h: 5,7 s; akumulator 51 kWh; zasięg: do 344 km.
- EX30 Single Motor Long Range: 272 KM; 343 Nm; 0-100 km/h: 5,3 s; akumulator 69 kWh; zasięg: do 480 km.
- EX30 Twin Motor Performance: 428 KM; 543 Nm; 0-100 km/h: 3,9 s; akumulator 69 kWh; zasięg: do 460 km.
Odmiany Single Motor i Single Motor Long Range otrzymały tylny napęd, a najmocniejsza wersja – na cztery koła. Co ciekawe, oba akumulatory trakcyjne – 51 i 69 kWh – mają prawie taką samą masę, ważąc ok. 420 kg. I to wszystko na architekturze, która trafi do Izery.
Volvo EX30: jego platforma będzie bazą Izery
Skąd platforma z Volvo w polskim samochodzie elektrycznym Izera? Zacznijmy u źródła, czyli od konstruktora tej architektury.
Autorem struktury Sustainable Experience Architecture (SEA) jest chiński Zhejiang Geely Holding Group (Geely Holding), który skonstruował ją w swoich placówkach w Chinach, Niemczech, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Tak się składa, że Geely Holding jest właścicielem Volvo Cars i jednocześnie oferuje platformę SEA firmom zewnętrznym, w tym ElectroMobility Poland, które ma produkować Izerę.
- Przeczytaj także: Polski elektryk powstał już 46 lat temu
Platforma SEA ma kilka wariantów, od przeznaczonych do większych modeli SEA1 i SEA-L do bardziej kompaktowego SEA2. To właśnie ta wersja ma trafić do Izery, a na razie korzysta z niej m.in. SUV smart #1. Skąd SEA w smarcie #1? Bo 50 proc. udziałów smart Automobile należy do Geely Holding, a reszta – do Mercedes-Benz Group.
Volvo EX30: wnętrze i dżins z recyklingu
We wnętrzu Volvo EX30 Szwedzi zrezygnowali nie tylko ze skórzanej tapicerki, ale nawet z zestawu wskaźników za kierownicą. Wyświetlanie tych danych wziął na siebie centralnie umieszczony 12,3-calowy ekran.
Z kolei skórę zastąpił dżins. Indigo, czyli jedną z tapicerek przewidzianych do Volvo EX30, wykonano właśnie z recyklingowanego dżinsu. Jest też optymistyczne wykończenie Breeze w wyrazistym jasnoniebieskim kolorze.
Volvo może sobie pozwolić na takie odważne odcienie, ponieważ klientela miejskich aut jest z reguły mniej konserwatywna. Tak jest, miejskich aut, bo, jak wspominaliśmy, Volvo modelem EX30 wraca do tego segmentu po aż 43 latach nieobecności. Ostatnim dotychczas miejskim samochodem tej firmy było bowiem Volvo 66, mierzące 390 cm długości i z 225-centymetrowym rozstawem osi.
Volvo EX30 trafi do polskich salonów sprzedaży pod koniec 2023 r. A ceny? No właśnie, tutaj czeka nas jeszcze większa niespodzianka niż rozmiary auta i jego osiągi.
Volvo EX30: ceny w Polsce
Ogłoszenie polskich cen oznacza, że Volvo EX30 można już zamawiać. Oto kwoty za każdą z trzech wersji:
- EX30 Single Motor: od 169 900 zł;
- EX30 Single Motor Long Range: od 209 900 zł;
- EX30 Twin Motor Performance: od 239 900 zł.
Ostatnia z cen sama w sobie z pewnością niska nie jest, ale za nią dostaje się SUV-a o mocy 428 KM, który od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,9 s. Na dodatek to SUV premium. Teraz ta cena wygląda już nieco inaczej, prawda?