Logo
EVWiadomościPrzełom w świecie elektryków? Stellantis testuje system baterii IBIS

Przełom w świecie elektryków? Stellantis testuje system baterii IBIS

Technologia magazynowania energii elektrycznej jest stale rozwijana i udoskonalana. Stellantis oraz należąca do koncernu TotalEnergies firma Saft zaprezentowały właśnie prototyp samochodu elektrycznego wyposażonego w przełomowe rozwiązanie IBIS. Projekt rozwijany od kilku lat w ramach francuskiego programu badawczego znacznie uprasza konstrukcję pojazdu i zwiększa efektywność energetyczną. Może znaleźć zastosowanie nie tylko w motoryzacji.

Zintegrowany Inteligentny System Baterii (IBIS) w samochodzie elektrycznym
Zobacz galerię (4)
Stellantis
Zintegrowany Inteligentny System Baterii (IBIS) w samochodzie elektrycznym
  • Stellantis i Saft zaprezentowały prototyp elektrycznego Peugeota E-3008 z technologią IBIS
  • System integruje falownik i ładowarkę z akumulatorem, upraszczając konstrukcję i zwiększając efektywność
  • Obsługuje prąd zmienny i stały, zasilając silnik, sieć 12 V oraz inne systemy pomocnicze
  • Technologia jest testowana od 2022 r., jej wdrożenie do produkcji seryjnej w samochodach marek Stellantis planuje się przed końcem dekady

Pierwszym modelem bateryjnego samochodu elektrycznego z systemem IBIS został Peugeot E-3008, kompaktowy SUV zbudowany na platformie STLA Medium. Mobilny prototyp to wynik długiej współpracy Stellantis i Saft, a także wielu francuskich instytutów badawczych.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Zobacz też: Nie będzie dopłat do chińskich elektryków? Nowy zapis w programie NaszEauto

Co daje system IBIS w samochodzie elektrycznym?

IBIS to zupełnie nowa koncepcja układu napędowego. Integruje funkcje falownika i ładowarki bezpośrednio z akumulatorem, co nie tylko upraszcza konstrukcję, ale również zwiększa efektywność energetyczną. System obsługuje zarówno prąd zmienny (AC), jak i stały (DC), dostarczając energię bezpośrednio do silnika lub sieci. Co więcej, rozwiązanie to zapewnia zasilanie dla sieci 12 V pojazdu oraz innych systemów pomocniczych.

Kluczowe korzyści IBIS:

  • większa wydajność: poprawa efektywności energetycznej o 10 proc. (cykl WLTC) oraz wzrost mocy silnika o 15 proc. (172 kW zamiast 150 kW) przy tej samej wielkości akumulatora;
  • oszczędność miejsca i redukcja masy: auto jest około 40 kg lżejsze i zyskało do 17 litrów przestrzeni do wykorzystania;
  • szybsze ładowanie nawet o 15 proc. – np. z 7 do 6 godzin przy użyciu ładowarki AC o mocy 7 kW;
  • uproszczona konserwacja: łatwiejsza obsługa serwisowa oraz możliwość ponownego wykorzystania modułów akumulatorowych.
Zintegrowany Inteligentny System Baterii (IBIS) w samochodzie elektrycznym
Zintegrowany Inteligentny System Baterii (IBIS) w samochodzie elektrycznymStellantis

— Ten projekt odzwierciedla nasze przekonanie, że upraszczanie jest innowacją. Przeprojektowując i upraszczając architekturę układu napędowego pojazdu elektrycznego, sprawiamy, że staje się on lżejszy, bardziej wydajny i tańszy. To właśnie takie innowacje pozwalają nam dostarczać naszym klientom lepsze i bardziej przystępne cenowo pojazdy elektryczne — powiedział Ned Curic, dyrektor ds. Inżynierii i Technologii w Stellantis:

Testy w rzeczywistych warunkach już trwają

Od połowy 2022 r. technologia IBIS była testowana w stacjonarnych systemach magazynowania energii. W połowie 2025 r. rozpoczęto drugą fazę projektu, czyli testy drogowe mobilnego prototypu, które mają na celu przygotowanie systemu do seryjnej produkcji.

Koncern Stellantis planuje wdrożenie tej technologii w swoich pojazdach jeszcze przed końcem trwającej dekady.

System baterii nie tylko dla motoryzacji

Twórcy przekonują, że to technologia o szerokim zastosowaniu. Poza samochodami może znaleźć zastosowanie w innych sektorach transportu (kolejowym, lotniczym i morskim), a także w centrach danych.

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji