- Stellantis i Saft zaprezentowały prototyp elektrycznego Peugeota E-3008 z technologią IBIS
- System integruje falownik i ładowarkę z akumulatorem, upraszczając konstrukcję i zwiększając efektywność
- Obsługuje prąd zmienny i stały, zasilając silnik, sieć 12 V oraz inne systemy pomocnicze
- Technologia jest testowana od 2022 r., jej wdrożenie do produkcji seryjnej w samochodach marek Stellantis planuje się przed końcem dekady
Pierwszym modelem bateryjnego samochodu elektrycznego z systemem IBIS został Peugeot E-3008, kompaktowy SUV zbudowany na platformie STLA Medium. Mobilny prototyp to wynik długiej współpracy Stellantis i Saft, a także wielu francuskich instytutów badawczych.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoZobacz też: Nie będzie dopłat do chińskich elektryków? Nowy zapis w programie NaszEauto
Co daje system IBIS w samochodzie elektrycznym?
IBIS to zupełnie nowa koncepcja układu napędowego. Integruje funkcje falownika i ładowarki bezpośrednio z akumulatorem, co nie tylko upraszcza konstrukcję, ale również zwiększa efektywność energetyczną. System obsługuje zarówno prąd zmienny (AC), jak i stały (DC), dostarczając energię bezpośrednio do silnika lub sieci. Co więcej, rozwiązanie to zapewnia zasilanie dla sieci 12 V pojazdu oraz innych systemów pomocniczych.
Kluczowe korzyści IBIS:
- większa wydajność: poprawa efektywności energetycznej o 10 proc. (cykl WLTC) oraz wzrost mocy silnika o 15 proc. (172 kW zamiast 150 kW) przy tej samej wielkości akumulatora;
- oszczędność miejsca i redukcja masy: auto jest około 40 kg lżejsze i zyskało do 17 litrów przestrzeni do wykorzystania;
- szybsze ładowanie nawet o 15 proc. – np. z 7 do 6 godzin przy użyciu ładowarki AC o mocy 7 kW;
- uproszczona konserwacja: łatwiejsza obsługa serwisowa oraz możliwość ponownego wykorzystania modułów akumulatorowych.
— Ten projekt odzwierciedla nasze przekonanie, że upraszczanie jest innowacją. Przeprojektowując i upraszczając architekturę układu napędowego pojazdu elektrycznego, sprawiamy, że staje się on lżejszy, bardziej wydajny i tańszy. To właśnie takie innowacje pozwalają nam dostarczać naszym klientom lepsze i bardziej przystępne cenowo pojazdy elektryczne — powiedział Ned Curic, dyrektor ds. Inżynierii i Technologii w Stellantis:
Testy w rzeczywistych warunkach już trwają
Od połowy 2022 r. technologia IBIS była testowana w stacjonarnych systemach magazynowania energii. W połowie 2025 r. rozpoczęto drugą fazę projektu, czyli testy drogowe mobilnego prototypu, które mają na celu przygotowanie systemu do seryjnej produkcji.
Koncern Stellantis planuje wdrożenie tej technologii w swoich pojazdach jeszcze przed końcem trwającej dekady.
System baterii nie tylko dla motoryzacji
Twórcy przekonują, że to technologia o szerokim zastosowaniu. Poza samochodami może znaleźć zastosowanie w innych sektorach transportu (kolejowym, lotniczym i morskim), a także w centrach danych.