- Turecki Togg rozpoczyna ekspansję na rynki europejskie, zaczynając od Niemiec
- Na targach IAA Mobility w Monachium można było obejrzeć nowego liftbacka T10F, to drugi model po SUV-ie T10X
- Samochody Togg są elektryczne, oferują różne konfiguracje napędu i baterii
- Oba modele uzyskały niedawno maksymalne oceny pięciu gwiazdek w testach Euro NCAP
Togg — co to za marka samochodowa?
Togg (od Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu, czyli Turecka Grupa Inicjatyw Motoryzacyjnych) to taka "turecka Izera", czyli państwowy producent pojazdów elektrycznych. Plany stworzenia marki samochodów elektrycznych prezydent Recep Tayyip Erdoğan ogłosił pod koniec 2017 r. Konsorcjum stworzono rok później, a już w 2020 r. rozpoczęto budowę fabryki zlokalizowanej w Gemlik niedaleko Bursy. Od końca 2022 r. powstają w niej samochody, elektryczne SUV-y T10X. Za stylistykę odpowiada włoskie studio projektowe Pininfarina.
Zobacz też: Wielki przegląd chińskich marek samochodowych dostępnych w Polsce
Narodowe elektryki cieszą się coraz większą popularnością na tureckim rynku, jednak marka od początku nie kryła ambitnych planów dotyczących wejścia także do innych krajów. Właśnie nastał ten moment — Togg już za chwilę rozpocznie sprzedaż w Niemczech, największym rynku motoryzacyjnym Europy.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Togg wychodzi poza Turcję. Na początek Niemcy
Oczywiście turecki producent był obecny na trwających od 6 do 12 września targach motoryzacyjnych IAA Mobility w Monachium, gdzie prezentował swój najnowszy model T10F. To liftback, który wygląda jak sedan, ale ma klapę bagażnika otwieraną razem z szybą. W sprzedaży w Niemczech pojawi się także pierwszy model tureckiej marki, czyli wspomniany SUV T10X.
Zamówienia na samochody marki Togg będzie można składać od 29 września. Nie ogłoszono jeszcze oficjalnych cen. Patrząc na cennik obowiązujący w Turcji, SUV powinien kosztować od około 40 tys. euro. Cena sedana pozostaje zagadką, ponieważ nie był on jeszcze sprzedawany nawet na rodzimym rynku.
Jak podała agencja Reutera, która rozmawiała z dyrektorem generalnym Mehmetem Gurcanem Karakasem, po Niemczech Togg zamierza rozpocząć sprzedaż swoich samochodów we Francji i Włoszech. Szef tureckiego producenta zapowiedział, że firma jest przygotowana na konkurencję z Chin.
W 2024 r. Togg sprzedał w Turcji około 30 tys. samochodów, a w obecnym notuje wyraźne wzrosty. Eksperci podkreślają, że sprzedaż musi wzrosnąć do 200 tys. egzemplarzy rocznie, żeby firma osiągnęła rentowność.
Przeczytaj także: Izera to wyrzucone w błoto 244 mln zł
Togg T10F i Togg T10X - dane techniczne
Liftback Togg T10F ma długości 4,83 m i 505-litrowy bagażnik. SUV Togg T10X jest nieco mniejszy (blisko 4,6 m długości i 444 l pojemności bagażnika). Oba modele są całkowicie elektryczne i bogato wyposażone.
Do wyboru są dwie konfiguracje napędu – z jednym silnikiem napędzającym tylne koła (218 KM mocy i 350 Nm momentu obr.) lub dwoma przekazującymi moment na obie osie (435 KM i 700 Nm). Do wyboru ą też dwie pojemności baterii: 52 i 88 kWh.
Liftback T10F przyspiesza do 100 km na godz. w 7,5 lub tylko w 4,1 s. Zasięg w trybie mieszanym wynosi od 335 do 610 km. Maksymalna moc ładowania prądem stałym (DC) wynosi 180 kW, więc w niecałe pół godziny można zwiększyć poziom baterii z 20 do 80 proc.
Czy samochody Togg są bezpieczne? Zaskakujące testy Euro NCAP
Samochody z Turcji wzięły udział w najnowszej serii testów zderzeniowych Euro NCAP. Oba modele uzyskały znakomite rezultaty i otrzymały maksymalne oceny pięciu gwiazdek.
Sedan Togg T10F uzyskał wynik 95 proc. w kategorii ochrony dorosłych pasażerów, a T10X - 94 proc. To plasuje je w samej czołówce aut przetestowanych przez Euro NCAP. Oba modele okazały się równie konkurencyjne pod względem ochrony dzieci (po 85 proc.), a także pieszych i rowerzystów (odpowiednio: 78 i 79 proc.). Systemy wspomagania kierowcy również zapewniły wysoki poziom bezpieczeństwa — wynik 80 proc.