Nie chcemy nic nikomu wypominać, ale przy obserwowaniu rozwoju tureckiej marki Togg, trudno nie odnieść się do Izery. Podczas gdy polski elektryczny SUV nadal stoi w formie makiety w siedzibie Pininfariny, Turcy szykują się do wdrożenia do produkcji już drugiego modelu. Togg T10F ma przyciągnąć fanów sedanów, które w kraju nad Bosforem nadal cieszą się dużą popularnością. Ciekawostka: kultowe włoskie studio odpowiada także za stylistykę tureckich aut.
Turecki Togg ma już dwa auta przewagi nad Izerą
Na początku 2023 r. w tureckiej fabryce w Gemlik ruszyła właściwa produkcja seryjna elektrycznego SUV-a T10X. Pierwsze auta trafiły do klientów w maju ubiegłego roku, a według zapowiedzi prezydenta Erdoğana od 2025 r. samochody mają być eksportowane do krajów europejskich. W tym samym roku na rodzimym rynku zadebiutuje elektryczny sedan pokazany na targach CES w Las Vegas, a już w 2026 r. będzie wysyłany także do Europy. Izero, ucz się!
Togg T10F będzie sedanem, ale niekoniecznie "dla ludu"
Ogłaszając plany stworzenia nowej marki, prezydent Turcji mówił o "elektrycznym sedanie dla ludu". Projekt potoczył się jednak inaczej. Zamiast niego pojawił się kosztujący blisko 225 tys. zł SUV (cena w dniu premiery), co jest kwotą dość abstrakcyjną dla przeciętnego Turka. Zaprezentowany w Las Vegas "prestiżowy fastback" też raczej tani nie będzie, ale Togg nie ogłosił jeszcze cennika.
Togg T10F ma mniej ostentacyjną stylistykę – nie znajdziemy w nim tylu krągłości i chromowanych elementów co w T10X. Ma klamki zlicowane z blachą drzwi, LED-owe reflektory i diodową listwę łączącą tylne lampy. Kamery zamiast bocznych lusterek będą w opcji, podobnie jak cztery ekrany w desce rozdzielczej, które wymagają dopłaty nawet w Porsche.
Togg T10F będzie mieć 500-litrowy bagażnik i dwie konfiguracje napędu – z jednym silnikiem napędzającym tylną oś (218 KM, 350 Nm) lub dwoma przekazującymi moment na obie osie (435 KM, 700 Nm). Pierwszy wariant przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,2 s, a drugi w 4,6 s. Szybkie ładowanie prądem stałym (DC) o mocy 180 kW ma zajmować 28 minut (20-80 proc.). Inne dane producent poda bliżej lokalnej premiery.