- Po czterech latach od głośnych zapowiedzi samochód Sony jest o krok od wprowadzenia do produkcji. W międzyczasie w projekt włączyła się Honda
- Znamy już nawet dane techniczne Afeeli. Specyfikacją nie rozłoży Tesli na łopatki, ale spółka Sony Honda Mobility ma innego asa w rękawie
- Prototyp w niemal produkcyjnej już wersji został wprowadzony na scenę za pomocą... kontrolera DualSense do konsoli PS5. Przypadek?
Wszystko zaczęło się dość niespodziewanie. W styczniu 2020 r. na targach CES w Las Vegas, zamiast wyczekiwanego przez fanów gier PlayStation 5, firma Sony pokazała... samochód. Prototypowy sedan o nazwie Vision S wywołał lekką konsternację ("Oni tak na poważnie?"), ale wrzeć zaczęło, dopiero gdy dołączył do niego SUV ("Chyba żartują!").
W 2022 r. w projekt zaangażowała się Honda i wtedy już nikt nie miał wątpliwości, że chodzi o coś więcej, niż tylko demonstrację możliwości inżynierów Sony. Rok temu dowiedzieliśmy się, że auto zostanie nazwane Afeela, a teraz dwaj giganci ściągnęli do współpracy jeszcze firmę Microsoft. Czy wspólny produkt tak wybitnego trio może rozczarować?
Afeela, czyli samochód elektryczny od firm Sony i Honda
Od 2022 r. projekt elektrycznego sedana rozwijany jest przez spółkę Sony Honda Mobility (SHM). Główny konkurent jest oczywisty – Tesla. Ale od tego czasu na rynku trochę się pozmieniało i swoje samochody mają już nawet chińskie Xiaomi (SU7 à la Porsche Taycan) i Huawei (Luxeed S7 à la Mercedesa EQS). Sony i Honda chcą uzyskać przewagę technologią pozyskaną częściowo od innych dużych firm – Qualcomm, Epic Games, a teraz także Microsoft.
Czy im się uda? Trzeba przyznać, że mają rozmach bliski Elonowi Muskowi. Na konferencję zorganizowaną przed rozpoczęciem targów CES 2024 w Las Vegas wprowadzili Afeelę na scenę za pomocą... kontrolera PlayStation 5 DualSense. Izumi Kawanishi, prezes i COO firmy SHM, zadeklarował, że "przedefiniują relację między ludźmi a mobilnością".
Co już wiemy o mobilnym "dziecku" firm Sony i Honda?
Japończycy ujawnili już część swoich planów. Wiemy chociażby, że Afeela będzie produkowana w amerykańskich zakładach Hondy, zamówienia będą przyjmowane online, a samochody będą wydawane w salonach Hondy (i zapewne tam też serwisowane). Są nawet dane techniczne prototypu zbliżonego do wersji produkcyjnej:
Wymiary [dł./szer./wys.] | 4915/1900/1460 mm |
Rozstaw osi | 3000 mm |
Napęd | 4x4 |
Moc maks. | 360 kW (490 KM) |
Akumulator | litowo-jonowy |
Poj. akumulatora | 91 kWh |
Moc ładowania [DC/AC] | 150 kW/11 kW |
Afeela nie strąci Tesli z piedestału osiągami. SHM chce wygrać tę potyczkę na innym polu – cyfryzacji samochodu. Asem w rękawie mają być nie tylko systemy bezpieczeństwa i automatyzacji jazdy wykorzystujące LIDAR, ale też przejrzysty interfejs, intuicyjna obsługa auta i... sztuczna inteligencja na pokładzie.
Firma Epic Games dostarczyła wykorzystywany w wielu grach silnik Unreal Engine 5.3. W aucie posłuży do precyzyjnego generowania wizualizacji otoczenia wyświetlanej na ultraszerokim ekranie. Microsoft zaś doposażył Afeelę w "rozmownego osobistego agenta" korzystającego z usługi Azure OpenAI. Ponadto samochód ma zapewniać dostęp do tej samej biblioteki multimediów co PS5. A właśnie! Jeśli podoba wam się Afeela, to już niebawem będziecie mogli przetestować ją w... Gran Turismo 7.