- Aito M5 to nie pierwszy samochód, w opracowaniu którego brał udział Huawei. Gigant IT już wcześniej pomógł Seresowi w modernizacji modelu SF5 (można go kupić w salonach Huaweia w Chinach)
- Aito to kolejny wspólny projekt marek. Nazwa pochodzi od wyrażenia "adding intelligence to auto" (z ang. "dodawanie inteligencji do samochodu")
- W zamyśle producenta SUV ma konkurować z droższą o 20 tys. zł w Chinach Teslą Model Y. Problemów z chętnymi nie będzie – w ciągu trzech dni aż 2 tys. osób złożyło zamówienie na Aito!
Obiecanki cacanki – chciałoby się rzec. huawei jakiś czas temu obiecywał nam elektryczne auto nie z tej ziemi z kosmicznym zasięgiem przekraczającym 1000 km. I rzeczywiście Aito M5, czyli owoc kooperacji chińskiego giganta IT z firmą Seres, potrafi przejechać na jednym ładowaniu nawet 1195 km!
Zadziwiające jest jednak to, że podczas oficjalnej premiery w trakcie zimowego eventu firmy Richard Yu, dyrektor generalny Huawei Consumer Business Group, stale odnosił się do Tesli Model Y. Dlaczego unosimy brwi? Z prostego powodu – ich SUV jest, najzwyczajniej w świecie, zaawansowaną hybrydą plug-in, a nie "czystym elektrykiem".
Aito M5 zagrozi Tesli Model Y?
Mimo to porównań z elektrycznym SUV-em Tesli nie było końca. I nie zakłóciło ich nawet stwierdzenie samego Richarda Yu, że Aito M5 będzie napędzane zarówno przez prąd, jak i konwencjonalne paliwa. Trzeba jednak oddać Chińczykom, że "staroświecki", czterocylindrowy silnik spalinowy 1.5T będzie występować w Aito M5 wyłącznie w roli dodatkowego generatora prądu.
Co ciekawe, producent przelicza jego obecność na kWh. Dzięki temu wiemy, że choć innowacyjny napęd Huawei DriveONE wykorzystuje akumulatory o raczej skromnej pojemności (40 kWh), to wartość całego układu jest określana na 213 kWh. To właśnie zapewnia mu zasięg na poziomie 1195 km (NEDC) lub 1102 km (WLTC). Tak jak w większości PHEV-ów, tak i tutaj można wymusić tryb spalinowy, tryb elektryczny lub pozostać w hybrydowym. Czas ładowania nie rzuca jednak na kolana, bo na uzupełnienie energii od 20 do 80 proc. z domowego gniazdka potrzeba pięciu godzin.
Co jeszcze wiemy o samochodzie? W najmocniejszej wersji w gamie Aito M5 będziemy mieli do dyspozycji układ hybrydowy o mocy bliskiej 500 KM (496 KM) rozdzielanej na obie osie. Taki samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,4 s. Cóż, na stronie Tesli widnieje informacja, że Model Y "setkę" osiąga w 3,7 s (ale nie ze startu zatrzymanego, tylko "po odjęciu wdrożenia").
Aito M5 z technologią Huaweia
Osiągi osiągami, ale Aito M5 to powód do dumy Richarda Yu, bo to pierwszy samochód wykorzystujący system operacyjny Huawei HarmonyOS. Dzięki implementacji tego oprogramowania samochód będzie można w pełni zintegrować ze smartfonami i otwierać go chociażby smartwatchem Huaweia.
Yu powiedział w trakcie prezentacji, że SUV był projektowany według wytycznych dla aut za milion juanów (w przeliczeniu ok. 640 tys. zł). Tymczasem cennik Aito M5 będzie otwierać kwota 250 tys. juanów (niecałe 160 tys. zł). Jak to się ma do ceny Tesli Model Y? W Chinach jest o prawie 20 tys. zł droższa, a na pokładzie Aito M5 znajdują się m.in. 15,6-calowy ekran dotykowy o rozdzielczości 2K HDR i podwójne, dźwiękoszczelne szyby.
Drugi element wyposażenia jest szczególnie ważny dla prezesa Huaweia, bo jego zdaniem klasę premium rozpoznaje się po ciszy we wnętrzu, a ich produkt "jest w stanie zaoferować doświadczenie na poziomie biblioteki" – ciekawe porównanie! Jeszcze ciekawsze jest to, że na tym samym spotkaniu zostały zapowiedziane inteligentne okulary korekcyjne, nowy laptop i składany smartfon. Znak czasów!