- Euro NCAP przetestowało 16 nowych modeli samochodów
- Większość pojazdów uzyskała pięć gwiazdek
- Chińskie i tureckie samochody zdobyły pięć gwiazdek i zaimponowały ekspertom
W najnowszych testach Euro NCAP uczestniczyło w sumie 16 samochodów elektrycznych. Tylko BMW serii 1, Citroën C5 Aircross , Suzuki eVitara i jego bliźniaczy modeli, czyli Toyota Urban Cruiser, uzyskały cztery gwiazdki. Ocena BMW serii 1 została obniżona za słabą ochronę klatki piersiowej i lewej nogi kierowcy w zderzeniu czołowym, a także nóg pasażera z przodu. Podobnie, w teście zderzenia ze sztywną barierą na całej szerokości pojazdu, ochrona klatki piersiowej kierowcy oferowana przez Suzuki eVitara i Toyotę Urban Cruiser została oceniona jako słaba, a ochrona głowy pasażera z tyłu na ocenę mierną. Citroën C5 Aircross stracił punkty zarówno w kategoriach "Niechroniony użytkownik drogi", jak i "Systemy bezpieczeństwa".
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Zbadali mały i duży samochód w zderzeniu. Teraz pokazują, czy są różnice. Wynik był do przewidzenia
Testy Euro NCAP — 16 modeli i większość z 5 gwiazdkami
Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 9, MINI Aceman i Smart #5 uzyskały znakomite wyniki w testach Euro NCAP, co zapewniło im ocenę pięciu gwiazdek. Eksperci Euro NCAP nadal są też pod wrażeniem, jakie zrobił na nich najmniejszy samochód marki MINI, trzydrzwiowy Cooper. Zdobył pięć gwiazdek.
Jak się okazało, chińscy producenci zapewniają bezpieczeństwo na poziomie konkurencyjnym w stosunku do bardziej znanych na rynku marek. Eksperci Euro NCAP oceniają poziom bezpieczeństwa, jaki oferują na zasadniczo porównywalny z ich europejskimi i koreańskimi konkurentami w sektorze pojazdów elektrycznych. Wyniki uzyskane przez SUV-a Aion V, rodzinnego sedana Exlantix ES, crossovera IM IM6 oraz miejskiego hatchbacka BYD Dolphin SURF przekonały ich do tego, że chiński przemysł motoryzacyjny jest w stanie konstruować samochody o porównywalnym na całym świecie poziomie bezpieczeństwa.
Ale nie wszystkim samochodom poszło tak świetnie. Pomimo otrzymania pięciu gwiazdek, zarówno Lynk & Co 08, jak i Volkswagen ID.Buzz omal nie straciły piątej gwiazdki z powodu słabej ochrony miednicy pieszych.
Euro NCAP — eksperci pod wrażeniem trzech samochodów
Za to dwa samochody, które wzięły udział w testach, dosłownie wstrząsnęły ekspertami z Euro NCAP. Były to auta marki, o której może słyszeliście, ale z pewnością nigdy takiego samochodu nie widzieliście na ulicy. Dwa pierwsze europejskie modele firmy Togg, pochodzącej z Turcji uzyskały znakomite wyniki w testach bezpieczeństwa. Przy czym warto dodać, że firma ta powstała w 2018 r., a pierwsze auta zjechały z jej linii produkcyjnych pod koniec 2022 r.
Oba auta, czyli elektryczny rodzinny sedan Togg T10F oraz elektryczny SUV Togg T10X, otrzymały pięciogwiazdkową ocenę Euro NCAP. Model T10F uzyskał imponujące, jak podsumowali jego wyniki eksperci, 95 proc. w kategorii ochrony dorosłych pasażerów, a T10X 94 proc., co plasuje je wśród samochodów o najwyższych osiągach testowanych przez Euro NCAP.
Oba modele okazały się równie konkurencyjne pod względem ochrony dzieci w pojazdach, uzyskując 85 proc. w testach bezpieczeństwa dzieci w pojazdach, a także pieszych i rowerzystów. Systemy wspomagania kierowcy również zapewniły wysoki poziom bezpieczeństwa.
Równie imponujące wyniki w teście osiągnął firefly — pierwszy samochód nowej marki chińskiej grupy NIO. Euro NCAP podkreśla, że Jego imponujące pięciogwiazdkowe wyniki w teście Euro NCAP sprawiły, że wyróżnił się na tle innych małych pojazdów elektrycznych, a konkuruje w nim z nie byle kim, bo z najnowszymi modelami segmentu supermini, takimi jak Mini Cooper E i Renault 5.
Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że w testach Firefly uzyskał ocenę ochrony dorosłych na poziomie 96 proc., a to najwyższa ocena, jaką otrzymał jakikolwiek samochód osobowy oceniany przez Euro NCAP od początku 2024 r.
— "Gdy Togg postawił sobie za cel umocnienie swojej pozycji na rynku samochodów elektrycznych, firma odważnie ogłosiła, że jej nowe samochody zostały solidnie zaprojektowane, aby zapewnić wyjątkowy poziom bezpieczeństwa i uzyskać pięciogwiazdkową ocenę Euro NCAP.
Rzeczywiście, po przeprowadzeniu rygorystycznych testów nowych modeli T10F i T10X, eksperci Euro NCAP byli pod wrażeniem. To imponujące, gdy uznany producent samochodów zdobywa pięć gwiazdek, ale zdobycie pięciu gwiazdek dla swoich dwóch pierwszych modeli przez debiutanta jest czymś niezwykłym. Togg może nie być dobrze znany poza Turcją, ale po takim sukcesie znacznie więcej kierowców prawdopodobnie usłyszy o nim i doceni jego samochody.
Jesteśmy również pod wrażeniem Firefly'a, nowego małego samochodu elektrycznego od firmy macierzystej NIO. Jego wyniki są wiodące zarówno w sektorze, jak i w branży, i pokazują, co jest możliwe przy projektowaniu i konstruowaniu niedrogiego rodzinnego hatchbacka. Jeśli inni producenci samochodów podejdą do tego wyzwania pozytywnie, konsumenci nadal będą korzystać z bezpieczniejszych samochodów" — komentuje wyniki testów Dr Aled Williams, dyrektor programu Euro NCAP
Poniżej przedstawiamy pełną tabelę z wynikami najnowszych testów Euro NCAP:
Pojazd | Ocena (gwiazdki) | Ochrona dorosłych pasażerów | Ochrona dzieci | Niechronieni użytkownicy dróg | Asystenty bezpieczeństwa |
---|---|---|---|---|---|
AION V | 5 | 88% | 85 proc. | 79 proc. | 78 proc. |
Audi Q4 e-tron (ponowna ocena) | 5 | 91 proc. | 87 proc. | 79 proc. | 73 proc. |
BMW serii 1 | 4 | 78 proc. | 84 proc. | 85 proc. | 80 proc. |
BYD DOLPHIN SURF | 5 | 82 proc. | 86 proc. | 76 proc. | 77 proc. |
Citro ë n C5 Aircross | 4 | 80 proc. | 85 proc. | 79 proc. | 62 proc. |
EXLANTIX ES | 5 | 88 proc. | 82 proc. | 77 proc. | 77 proc. |
firefly | 5 | 96 proc. | 87 proc. | 82 proc. | 86 proc. |
Hyundai IONIQ 9 | 5 | 84 proc. | 87 proc. | 77 proc. | 83 proc. |
IM IM6 | 5 | 90 proc. | 85 proc. | 83 proc. | 87 proc. |
Lynk & Co 08 | 5 | 90 proc. | 87 proc. | 78 proc. | 81 proc. |
MINI Aceman | 5 | 83 proc. | 87 proc. | 77 proc. | 79 proc. |
MINI Cooper | 5 | 83 proc. | 82 proc. | 81 proc. | 77 proc. |
smart #5 | 5 | 88 proc. | 93 proc. | 84 proc. | 92 proc. |
Suzuki e VITARA | 4 | 77 proc. | 85 proc. | 79 proc. | 72 proc. |
Togg T10F | 5 | 95 proc. | 85 proc. | 78 proc. | 80 proc. |
Togg T10X | 5 | 94% | 85% | 79 proc. | 80 proc. |
Toyota Urban Cruiser | 4 | 77% | 85% | 79 proc. | 72 proc. |
VW ID.Buzz (ponowna ocena) | 5 | 84% | 85% | 70 proc. | 73 proc. |