Wiadomości Aktualności Rozbili 16 samochodów. Dwie marki dosłownie nimi wstrząsnęły

Rozbili 16 samochodów. Dwie marki dosłownie nimi wstrząsnęły

Opracowanie: 
  • Paweł Krzyżanowski

Eksperci Euro NCAP poddali testom 16 nowych modeli samochodów. Oceniali wszystko — od bezpieczeństwa biernego aż po możliwości najnowszych systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy, jakie montuje się w pojazdach. Większość aut została oceniona na pięć gwiazdek, ale dwa dosłownie wstrząsnęły specjalistami w kwestii poziomu ochrony pasażerów.

Eksperci Euro NCAP rozbili 16 samochodów
Euro NCAP
Eksperci Euro NCAP rozbili 16 samochodów
  • Euro NCAP przetestowało 16 nowych modeli samochodów
  • Większość pojazdów uzyskała pięć gwiazdek
  • Chińskie i tureckie samochody zdobyły pięć gwiazdek i zaimponowały ekspertom

W najnowszych testach Euro NCAP uczestniczyło w sumie 16 samochodów elektrycznych. Tylko BMW serii 1, Citroën C5 Aircross , Suzuki eVitara i jego bliźniaczy modeli, czyli Toyota Urban Cruiser, uzyskały cztery gwiazdki. Ocena BMW serii 1 została obniżona za słabą ochronę klatki piersiowej i lewej nogi kierowcy w zderzeniu czołowym, a także nóg pasażera z przodu. Podobnie, w teście zderzenia ze sztywną barierą na całej szerokości pojazdu, ochrona klatki piersiowej kierowcy oferowana przez Suzuki eVitara i Toyotę Urban Cruiser została oceniona jako słaba, a ochrona głowy pasażera z tyłu na ocenę mierną. Citroën C5 Aircross stracił punkty zarówno w kategoriach "Niechroniony użytkownik drogi", jak i "Systemy bezpieczeństwa".

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Testy Euro NCAP — 16 modeli i większość z 5 gwiazdkami

Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 9, MINI Aceman i Smart #5 uzyskały znakomite wyniki w testach Euro NCAP, co zapewniło im ocenę pięciu gwiazdek. Eksperci Euro NCAP nadal są też pod wrażeniem, jakie zrobił na nich najmniejszy samochód marki MINI, trzydrzwiowy Cooper. Zdobył pięć gwiazdek.

Jak się okazało, chińscy producenci zapewniają bezpieczeństwo na poziomie konkurencyjnym w stosunku do bardziej znanych na rynku marek. Eksperci Euro NCAP oceniają poziom bezpieczeństwa, jaki oferują na zasadniczo porównywalny z ich europejskimi i koreańskimi konkurentami w sektorze pojazdów elektrycznych. Wyniki uzyskane przez SUV-a Aion V, rodzinnego sedana Exlantix ES, crossovera IM IM6 oraz miejskiego hatchbacka BYD Dolphin SURF przekonały ich do tego, że chiński przemysł motoryzacyjny jest w stanie konstruować samochody o porównywalnym na całym świecie poziomie bezpieczeństwa.

Ale nie wszystkim samochodom poszło tak świetnie. Pomimo otrzymania pięciu gwiazdek, zarówno Lynk & Co 08, jak i Volkswagen ID.Buzz omal nie straciły piątej gwiazdki z powodu słabej ochrony miednicy pieszych.

Euro NCAP — eksperci pod wrażeniem trzech samochodów

Za to dwa samochody, które wzięły udział w testach, dosłownie wstrząsnęły ekspertami z Euro NCAP. Były to auta marki, o której może słyszeliście, ale z pewnością nigdy takiego samochodu nie widzieliście na ulicy. Dwa pierwsze europejskie modele firmy Togg, pochodzącej z Turcji uzyskały znakomite wyniki w testach bezpieczeństwa. Przy czym warto dodać, że firma ta powstała w 2018 r., a pierwsze auta zjechały z jej linii produkcyjnych pod koniec 2022 r.

Oba auta, czyli elektryczny rodzinny sedan Togg T10F oraz elektryczny SUV Togg T10X, otrzymały pięciogwiazdkową ocenę Euro NCAP. Model T10F uzyskał imponujące, jak podsumowali jego wyniki eksperci, 95 proc. w kategorii ochrony dorosłych pasażerów, a T10X 94 proc., co plasuje je wśród samochodów o najwyższych osiągach testowanych przez Euro NCAP.

Oba modele okazały się równie konkurencyjne pod względem ochrony dzieci w pojazdach, uzyskując 85 proc. w testach bezpieczeństwa dzieci w pojazdach, a także pieszych i rowerzystów. Systemy wspomagania kierowcy również zapewniły wysoki poziom bezpieczeństwa.

Równie imponujące wyniki w teście osiągnął firefly — pierwszy samochód nowej marki chińskiej grupy NIO. Euro NCAP podkreśla, że Jego imponujące pięciogwiazdkowe wyniki w teście Euro NCAP sprawiły, że wyróżnił się na tle innych małych pojazdów elektrycznych, a konkuruje w nim z nie byle kim, bo z najnowszymi modelami segmentu supermini, takimi jak Mini Cooper E i Renault 5.

Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że w testach Firefly uzyskał ocenę ochrony dorosłych na poziomie 96 proc., a to najwyższa ocena, jaką otrzymał jakikolwiek samochód osobowy oceniany przez Euro NCAP od początku 2024 r.

— "Gdy Togg postawił sobie za cel umocnienie swojej pozycji na rynku samochodów elektrycznych, firma odważnie ogłosiła, że ​​jej nowe samochody zostały solidnie zaprojektowane, aby zapewnić wyjątkowy poziom bezpieczeństwa i uzyskać pięciogwiazdkową ocenę Euro NCAP.

Rzeczywiście, po przeprowadzeniu rygorystycznych testów nowych modeli T10F i T10X, eksperci Euro NCAP byli pod wrażeniem. To imponujące, gdy uznany producent samochodów zdobywa pięć gwiazdek, ale zdobycie pięciu gwiazdek dla swoich dwóch pierwszych modeli przez debiutanta jest czymś niezwykłym. Togg może nie być dobrze znany poza Turcją, ale po takim sukcesie znacznie więcej kierowców prawdopodobnie usłyszy o nim i doceni jego samochody.

Jesteśmy również pod wrażeniem Firefly'a, nowego małego samochodu elektrycznego od firmy macierzystej NIO. Jego wyniki są wiodące zarówno w sektorze, jak i w branży, i pokazują, co jest możliwe przy projektowaniu i konstruowaniu niedrogiego rodzinnego hatchbacka. Jeśli inni producenci samochodów podejdą do tego wyzwania pozytywnie, konsumenci nadal będą korzystać z bezpieczniejszych samochodów" — komentuje wyniki testów Dr Aled Williams, dyrektor programu Euro NCAP

Poniżej przedstawiamy pełną tabelę z wynikami najnowszych testów Euro NCAP:

PojazdOcena (gwiazdki)Ochrona dorosłych pasażerówOchrona dzieciNiechronieni użytkownicy drógAsystenty bezpieczeństwa
AION V588%85 proc.79 proc.78 proc.
Audi Q4 e-tron (ponowna ocena)591 proc.87 proc.79 proc.73 proc.
BMW serii 1478 proc.84 proc.85 proc.80 proc.
BYD DOLPHIN SURF582 proc.86 proc.76 proc.77 proc.
Citro ë n C5 Aircross480 proc.85 proc.79 proc.62 proc.
EXLANTIX ES588 proc.82 proc.77 proc.77 proc.
firefly596 proc.87 proc.82 proc.86 proc.
Hyundai IONIQ 9584 proc.87 proc.77 proc.83 proc.
IM IM6590 proc.85 proc.83 proc.87 proc.
Lynk & Co 08590 proc.87 proc.78 proc.81 proc.
MINI Aceman583 proc.87 proc.77 proc.79 proc.
MINI Cooper583 proc.82 proc.81 proc.77 proc.
smart #5588 proc.93 proc.84 proc.92 proc.
Suzuki e VITARA477 proc.85 proc.79 proc.72 proc.
Togg T10F595 proc.85 proc.78 proc.80 proc.
Togg T10X594%85%79 proc.80 proc.
Toyota Urban Cruiser477%85%79 proc.72 proc.
VW ID.Buzz (ponowna ocena)584%85%70 proc.73 proc.
Opracowanie: 
  • Paweł Krzyżanowski