- Organizacja Euro NCAP przetestowła trzy nowe modele samochodów, ale tylko w dwóch przypadkach udało się uzyskać notę pięciu gwiazdek
- Do testów trafiły również cztery inne auta, ale ich bliźniacze modele lub inne wersje były już wcześniej sprawdzane przez Euro NCAP
- Euro NCAP podkreśla wynik chińskiego modelu HS, który okazał się bezpieczny pomimo zaostrzenia procedur testowych
Międzynarodowa organizacja opublikowała wyniki testów zderzeniowych trzech modeli. Tym razem sprawdzano poziom bezpieczeństwa dwóch SUV-ów i jednego pojazdu MPV. W gronie tych pierwszych znalazły się Cupra Tavascan oraz MG HS, kategorię MPV reprezentował Ford Tourneo Courier. Tylko SUV-y zasłużyły na najwyższą notę. Ford musi zadowolić się słabszym wynikiem.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Ta Toyota wygryzła nawet Yarisa. Wejście smoka zanotował chiński SUV. Sprawdziłem, które auta kupują klienci indywidualni w Polsce
Cupra Tavascan równie bezpieczna jak pozostałe modele marki
Cupra ma już ugruntowaną pozycję jako sportowa marka SEAT-a. Nowością w ofercie hiszpańskiego producenta jest Tavascan. Model ten podobnie jak pozostałe Cupry wyróżnia się nowoczesnym wyglądem i jak podkreśla Euro NCAP, jest równie bezpieczny. Najnowsza konstrukcja zapewnia pasażerom, w tym dzieciom, dobrą ochronę. Atutem modelu jest również aktywna maska, która chroni pieszych i zwiększa bezpieczeństwo rowerzystów oraz motocyklistów.
Do standardowego wyposażenia Cupry Tavascan należy system wykrywający zmęczenie kierowcy, ale nie rozpoznaje rozproszenia uwagi. Z kolei system wspomagania ruchu delikatnie koryguje tor jazdy i w przypadku zjeżdżania z pasa interweniuje w krytycznych sytuacjach. Całości dopełnia inteligentny tempomat adaptacyjny (iACC), który może dostosować prędkość auta do warunków drogowych oraz obowiązujących na drodze ograniczeń prędkości. W efekcie hiszpański model uzyskał notę pięciu gwiazdek.
MG HS bardzo bezpieczny pomimo zaostrzenia procedur testowych
Kolejnym bohaterem najnowszych testów zderzeniowych jest MG HS. Ostatni raz ten największy model chińskiego producenta był sprawdzany pod kątem bezpieczeństwa w 2019 r. i wtedy dostał pięć gwiazdek. Teraz sytuacja powtórzyła się i MG ponownie kusi skuteczną ochroną, i to pomimo zaostrzenia protokołów testowych.
Najnowszy HS zapewnia dobrą ochronę dla pieszych i rowerzystów, a do tego dodaje skuteczny autonomiczny system hamowania awaryjnego (AEB), który odpowiednio reaguje na niechronionych uczestników ruchu. Organizacja Euro NCAP doceniła także fakt, że HS zapewnia również ochronę "przed drzwiami", gdy drzwi zostaną nagle otwarte na drodze rowerzysty nadjeżdżającego od tyłu.
Ford Tourneo Courier gorszy niż jego dostawczy brat
Dużym zaskoczeniem są wyniki Forda Tourneo Couriera, który jest osobową wersją Transita Couriera. Dostawczy model, dzięki wysokiemu poziomowi aktywnych systemów bezpieczeństwa w 2024 r. uzyskał od Euro NCAP notę Platinum. Osobowy Tourneo Courier nie powtórzył sukcesu swojego brata, co jest efektem bardziej kompleksowej oceny w przypadku modeli osobowych.
Euro NCAP zwraca uwagę, że w zderzeniu czołowym ze sztywną barierą o pełnej szerokości ochrona głowy niskiej pasażerki zajmującej miejsce na tylnym siedzeniu została oceniona jako słaba. Testujący przyznają, że badanie jest trudne dla tylnego systemu bezpieczeństwa, obejmującego pasy, napinacze i ograniczniki obciążenia. Uzyskany wynik trzech gwiazdek był zaskoczeniem i wszystko wskazuje na to, że już w 2025 r. do testów trafi poprawiona wersja Tourneo Couriera.
Oprócz trzech powyższych modeli Euro NCAP przetestował jeszcze cztery inne konstrukcje. Ford Capri jest partnerem Forda Explorera, który był testowany we wrześniu br., a najnowsze badanie miało tylko potwierdzić, podobny poziom bezpieczeństwa, czego efektem jest nota pięciu gwiazdek. Taką samą notę uzyskała elektryczna wersja Omody 5 oraz hybryda plug-in Renault Rafale, konstrukcyjny bliźniak Renault Australa. Nieco mniej, cztery gwiazdki, dostało Mitsubishi ASX, czyli identyczny model co Renault Captur, które "rozbito" we wrześniu br.