Logo
WiadomościAktualnościPolska zbuduje dwururowego kolosa. To będzie niekwestionowany "król tuneli"

Polska zbuduje dwururowego kolosa. To będzie niekwestionowany "król tuneli"

Kuba Czernikiewicz
Kuba Czernikiewicz

Polskie drogi szykują się na wielką zmianę. Dziś palmę pierwszeństwa wśród tuneli drogowych dzierży ten pod Ursynowem na S2 w Warszawie, liczący 2335 m, ale za kilka lat wszyscy będą mówić o nowym królu — tym na drodze ekspresowej S6. W ramach Zachodniej Obwodnicy Szczecina powstanie gigantyczny, pięciokilometrowy tunel pod Odrą.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Tunel na S6 ma mieć ponad 6 km długości
GDDiKA
Tunel na S6 ma mieć ponad 6 km długości

Tuż za ursynowskim tunelem na ekspresowce S2 plasuje się polozony w Sudetach tunel na S3 między Bolkowem a Kamienną Górą (2300 m), a za nim ten na S7 między Lubniem a Rabką (2058 m), czyli na słynnej zakopiance.

Poznaj kontekst z AI

Jaka będzie długość nowego tunelu na S6?
Gdzie będzie zlokalizowany tunel pod Odrą?
Kiedy planowane jest podpisanie umowy na budowę tunelu?
Ile przejść ewakuacyjnych będzie miała konstrukcja tunelu?

Zachodnia Obwodnica Szczecina. Tunel na S6 będzie położony prawie 50 m pod powierzchnią

Prawdziwym rekordzista zostanie zachodniopomorski tunel na drodze ekspresowej S6 — dwukrotnie dłuższy od obecnego lidera! Położony na odcinku Police-Goleniów, skróci trasę z 58 do zaledwie 23 km. Dzięki temu kierowcy ominą korki również na autostradzie A6, a dojazd do Zakładów Chemicznych Police stanie się szybszy i wygodniejszy.

Przebieg S6 pod Szczecinem
Przebieg S6 pod SzczecinemGDDiKA

Tunel przetnie Odrę, tor wodny aż do portu w Szczecinie, linie kolejowe i drogę wojewódzką 114. Wjazd do niego znajdzie się za węzłem Police, a wyjazd — pół kilometra od brzegu rzeki.

Budowa to prawdziwe wyzwanie inżynieryjne. Tunel powstanie dzięki maszynie TBM, która wydrąży dwie równoległe rury o średnicy 15 me. Jezdnie znajdą się 45 metrów pod ziemią, a najgłębszy punkt osiągnie 51 m. Konstrukcja obejmie 19 przejść ewakuacyjnych i odcinki wjazdowe po 600 m.

Polska buduje coraz więcej. Tunel na S6 będzie najdłuższy

W czerwcu 2025 r. firmy złożyły oferty od 4,92 mld złotych (najniższa od CCS Claims Consulting) do 8,51 miliarda (Mirbud-Samsung). GDDKiA ocenia je teraz, biorąc pod uwagę cenę oraz gwarancje i jakość. Umowa ma zostać podpisana pod koniec 2025 r., po sprawdzeniu przez Urząd Zamówień Publicznych. Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji z lutego 2024 r. dała zielone światło. Inne odcinki obwodnicy (Kołbaskowo-Dołuje, Dołuje-Police) będą gotowe w latach 2028-2029.

Nowy tunel przebije dwie inne planowane inwestycje, na podkarpackim odcinku S19: tunel Jawornik-Domaradz (2910 m, 2029 r.) i Rzeszów-Babica (2250 m, 2028 r.).

Autor Kuba Czernikiewicz
Kuba Czernikiewicz
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium