Tuż za ursynowskim tunelem na ekspresowce S2 plasuje się polozony w Sudetach tunel na S3 między Bolkowem a Kamienną Górą (2300 m), a za nim ten na S7 między Lubniem a Rabką (2058 m), czyli na słynnej zakopiance.
Poznaj kontekst z AI
Zachodnia Obwodnica Szczecina. Tunel na S6 będzie położony prawie 50 m pod powierzchnią
Prawdziwym rekordzista zostanie zachodniopomorski tunel na drodze ekspresowej S6 — dwukrotnie dłuższy od obecnego lidera! Położony na odcinku Police-Goleniów, skróci trasę z 58 do zaledwie 23 km. Dzięki temu kierowcy ominą korki również na autostradzie A6, a dojazd do Zakładów Chemicznych Police stanie się szybszy i wygodniejszy.
Tunel przetnie Odrę, tor wodny aż do portu w Szczecinie, linie kolejowe i drogę wojewódzką 114. Wjazd do niego znajdzie się za węzłem Police, a wyjazd — pół kilometra od brzegu rzeki.
Budowa to prawdziwe wyzwanie inżynieryjne. Tunel powstanie dzięki maszynie TBM, która wydrąży dwie równoległe rury o średnicy 15 me. Jezdnie znajdą się 45 metrów pod ziemią, a najgłębszy punkt osiągnie 51 m. Konstrukcja obejmie 19 przejść ewakuacyjnych i odcinki wjazdowe po 600 m.
Polska buduje coraz więcej. Tunel na S6 będzie najdłuższy
W czerwcu 2025 r. firmy złożyły oferty od 4,92 mld złotych (najniższa od CCS Claims Consulting) do 8,51 miliarda (Mirbud-Samsung). GDDKiA ocenia je teraz, biorąc pod uwagę cenę oraz gwarancje i jakość. Umowa ma zostać podpisana pod koniec 2025 r., po sprawdzeniu przez Urząd Zamówień Publicznych. Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji z lutego 2024 r. dała zielone światło. Inne odcinki obwodnicy (Kołbaskowo-Dołuje, Dołuje-Police) będą gotowe w latach 2028-2029.
Nowy tunel przebije dwie inne planowane inwestycje, na podkarpackim odcinku S19: tunel Jawornik-Domaradz (2910 m, 2029 r.) i Rzeszów-Babica (2250 m, 2028 r.).