- Wypadki z udziałem ciężarówek często kończą się tragicznymi konsekwencjami
- Program Truck Safe ma na celu pokazanie, jak bezpieczne są ciężarówki już teraz i skłonienie do poprawy sytuacji
Euro NCAP, organizacja ds. bezpieczeństwa pojazdów, nieustannie prowadzi działania na rzecz osiągnięcia wizji Zero, czyli braku ofiar śmiertelnych i poważnie rannych w wypadkach drogowych. Aby stało się to możliwe, trzeba znacząco podnieść standardy bezpieczeństwa we wszystkich pojazdach poruszających się po europejskich drogach. Dotyczy to również ciężarówek, bowiem wypadki z udziałem tych pojazdów należą do najpoważniejszych.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Zatrzymali na S7 busa z Ukrainy. Inspektor ITD: proszę oddać prawo jazdy i tu ma pan 4 mandaty
Program Truck Safe sposobem na poprawę bezpieczeństwa ciężarówek
Organizacja przypomina, że ze względu na rozmiary i wagę ciężarówek, wypadki z ich udziałem często mają tragiczne konsekwencje. Okazuje się, że chociaż te duże pojazdy stanowię niecałe 3 proc. floty drogowej w Europie, to odpowiadają za 15 proc. śmiertelnych wypadków. Co więcej, spośród wszystkich ofiar tylko 11 proc. to pasażerowie ciężarówek. Pozostałe aż 89 proc. to osoby, które w wypadkach z udziałem ciężarówek jechały samochodami osobowymi lub dostawczymi, bądź też należały do grupy niechronionych uczestników ruchu drogowego.
Celem Euro NCAP nie jest wyeliminowanie ciężarówek z ruchu drogowego, bo te dostarczają aż 95 proc. towarów konsumowanych na Starym Kontynencie, ale zwiększenie bezpieczeństwa największych pojazdów. Sposobem na poprawę sytuacji ma być program Truck Safe, który ma pokazać, jak bezpieczne są ciężarówki już teraz, a wykazując ewentualne braki, skłonić wszystkich zainteresowanych do poprawy sytuacji. Pierwsze testy pokazały, że jest wiele do zrobienia, aby osiągnąć oczekiwany poziom.
Poziom bezpieczeństwa na razie daleki od ideału
W ramach testów eksperci przetestowali dziewięć pojazdów z segmentu floty dalekobieżnej. Te dziewięć wybranych ciężarówek stanowi aż 95 proc. pojazdów w tej kategorii, które można spotkać na europejskich drogach. Auta sprawdzane w zakresie przewidzianym przez protokół Truck Safe muszą potwierdzić swoje bezpieczeństwo we wszystkich trzech etapach typowego scenariusza wypadkowego, tj. przed zdarzeniem, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznej jazdy, działania aktywnego systemu bezpieczeństwa przed wypadkiem lub jego uniknięciem, a także "złotej godzinie" po wypadku.
Spośród wszystkich dziewięciu ocenianych ciężarówek tylko dwie uzyskały najwyższą notę pięciu gwiazdek i tylko kolejne dwie zasłużyły na czterogwiazdkowe noty. Aż cztery pojazdy wykazały się akceptowalnym poziomem bezpieczeństwa, co potwierdził wynik na poziomie trzech gwiazdek. W jednym przypadku wynik był daleki od oczekiwanego (jedna gwiazdka). W czterech przypadkach testujący przyznali także akredytację CitySafe.
- Przeczytaj także: Odkryłem plus w Google Maps, teraz ciągle w niego klikam. Ulubiona funkcja wielu kierowców