Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Tylko jedna gwiazdka w teście Euro NCAP. Pierwsze testy ciężarówek pokazują, że jest dużo do zrobienia

Tylko jedna gwiazdka w teście Euro NCAP. Pierwsze testy ciężarówek pokazują, że jest dużo do zrobienia

Ciężarówki stanowią mniej 3 proc. floty drogowej w Europie, ale odpowiadają za 15 proc. śmiertelnych wypadków. M.in. dlatego organizacja Euro NCAP rozpoczęła program oceny Truck Safe, którego celem jest określenie bezpieczeństwa pojazdów ciężarowych. Pierwsze wyniki nie napawają optymizmem. Spośród dziewięciu sprawdzonych ciężarówek tylko dwie otrzymały noty pięciu gwiazdek, a jedna zdołała uzyskać zaledwie jedną gwiazdkę.

Program oceny Truck Safe: DAF XF (MY 2025)Źródło: Euro NCAP
  • Wypadki z udziałem ciężarówek często kończą się tragicznymi konsekwencjami
  • Program Truck Safe ma na celu pokazanie, jak bezpieczne są ciężarówki już teraz i skłonienie do poprawy sytuacji

Euro NCAP, organizacja ds. bezpieczeństwa pojazdów, nieustannie prowadzi działania na rzecz osiągnięcia wizji Zero, czyli braku ofiar śmiertelnych i poważnie rannych w wypadkach drogowych. Aby stało się to możliwe, trzeba znacząco podnieść standardy bezpieczeństwa we wszystkich pojazdach poruszających się po europejskich drogach. Dotyczy to również ciężarówek, bowiem wypadki z udziałem tych pojazdów należą do najpoważniejszych.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Program Truck Safe sposobem na poprawę bezpieczeństwa ciężarówek

Organizacja przypomina, że ze względu na rozmiary i wagę ciężarówek, wypadki z ich udziałem często mają tragiczne konsekwencje. Okazuje się, że chociaż te duże pojazdy stanowię niecałe 3 proc. floty drogowej w Europie, to odpowiadają za 15 proc. śmiertelnych wypadków. Co więcej, spośród wszystkich ofiar tylko 11 proc. to pasażerowie ciężarówek. Pozostałe aż 89 proc. to osoby, które w wypadkach z udziałem ciężarówek jechały samochodami osobowymi lub dostawczymi, bądź też należały do grupy niechronionych uczestników ruchu drogowego.

Celem Euro NCAP nie jest wyeliminowanie ciężarówek z ruchu drogowego, bo te dostarczają aż 95 proc. towarów konsumowanych na Starym Kontynencie, ale zwiększenie bezpieczeństwa największych pojazdów. Sposobem na poprawę sytuacji ma być program Truck Safe, który ma pokazać, jak bezpieczne są ciężarówki już teraz, a wykazując ewentualne braki, skłonić wszystkich zainteresowanych do poprawy sytuacji. Pierwsze testy pokazały, że jest wiele do zrobienia, aby osiągnąć oczekiwany poziom.

Poziom bezpieczeństwa na razie daleki od ideału

W ramach testów eksperci przetestowali dziewięć pojazdów z segmentu floty dalekobieżnej. Te dziewięć wybranych ciężarówek stanowi aż 95 proc. pojazdów w tej kategorii, które można spotkać na europejskich drogach. Auta sprawdzane w zakresie przewidzianym przez protokół Truck Safe muszą potwierdzić swoje bezpieczeństwo we wszystkich trzech etapach typowego scenariusza wypadkowego, tj. przed zdarzeniem, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznej jazdy, działania aktywnego systemu bezpieczeństwa przed wypadkiem lub jego uniknięciem, a także "złotej godzinie" po wypadku.

Spośród wszystkich dziewięciu ocenianych ciężarówek tylko dwie uzyskały najwyższą notę pięciu gwiazdek i tylko kolejne dwie zasłużyły na czterogwiazdkowe noty. Aż cztery pojazdy wykazały się akceptowalnym poziomem bezpieczeństwa, co potwierdził wynik na poziomie trzech gwiazdek. W jednym przypadku wynik był daleki od oczekiwanego (jedna gwiazdka). W czterech przypadkach testujący przyznali także akredytację CitySafe.

Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków