- Toyota ogłosiła ogólnoświatową akcję serwisową dla ponad 166 tys. samochodów Proace i Proace Verso z powodu ryzyka korozji wahaczy
- Usterka może prowadzić do pęknięcia śruby mocującej, co z kolei może utrudniać kierowanie pojazdem i wymaga przeglądu w autoryzowanych serwisach
- W Polsce usterka będzie usuwana podczas regularnych przeglądów, bez ogłaszania ogólnokrajowej akcji serwisowej
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Wady konstrukcyjne przednich wahaczy w modelach Proace oraz Proace Verso zmusiły Toyotę do rozpoczęcia ogólnoświatowej akcji serwisowej. Niemiecki Urząd Transportu Samochodowego (KBA) precyzuje, że korozja tulei może prowadzić do pęknięcia śruby mocującej, a to z kolei może skutkować nieprzewidywalnym zachowaniem pojazdu na drodze. Usterka może utrudnić kierowanie autem.
Poznaj kontekst z AI
Co jest powodem globalnej akcji serwisowej Toyot Proace i Proace Verso?
Toyota podkreśla, że dotknięte usterką samochody muszą zostać poddane przeglądowi i naprawie w autoryzowanych serwisach. Niemieckie media podają, że na całym świecie akcja serwisowa obejmie 166 tys. 018 pojazdów. U naszych zachodnich sąsiadów usterką zagrożonych jest 27,5 tys. aut wyprodukowanych pomiędzy marcem 2016 r. a lipcem 2022 r.
W ramach akcji serwisowej mechanicy wymienią śruby oraz tuleje wahaczy, a cała procedura powinna potrwać około godziny. Według informacji podanych przez chip.de, naprawa jest bezpłatna dla właścicieli pojazdów. Do tej pory Toyota nie odnotowała żadnych przypadków uszkodzenia mienia ani obrażeń ciała związanych z opisywaną usterką.
- Przeczytaj także: Ten sposób jest legalny i niemal zawsze działa. Tak zwiększysz wartość używanego samochodu
Ile Toyot Proace i Proace Verso w Polsce zostanie objętych akcją serwisową?
Jak na razie nie ma dokładnych informacji, ile egzemplarzy Toyot Proace i Proace Verso w Polsce wymaga sprawdzenia. Polski oddział japońskiego producenta przekazał, że nie będzie ogłaszana ogólnokrajowa akcja serwisowa, a potencjalna usterka będzie usuwana przy okazji regularnych przeglądów. Wiadomo też, że w niektórych przypadkach wymiana niezbędnych elementów będzie przeprowadzana jeszcze przed terminem planowej wizyty w serwisie.
Proace i Proace Verso efektem współpracy Toyoty z koncernem Stellantis
Wycofanie samochodów Toyoty jest efektem współpracy japońskiego producenta z koncernem Stellantis. Dzięki niej powstały niemal identyczne modele. Jak wiadomo, Toyoty Proace i Proace Verso różnią się od swoich francuskich odpowiedników praktycznie tylko znaczkami producentów.
Niemieckie media przypominają, że akcja serwisowa Toyoty i wcześniejsza Stellantisa nie jest niczym nadzwyczajnym i dotyczy również innych producentów. Stellantis już wcześniej wdrożył podobne działania dla pojazdów Peugeot Traveller i Expert oraz Citroën Jumpy i Spacetourer. Akcja serwisowa dla tych marek ruszyła w sierpniu 2025 r.