- Zaprezentowano projekt zmian w programie NaszEauto, który trafił do konsultacji społecznych
- Program wspiera zakup, leasing i wynajem nowych samochodów elektrycznych
- Zmiany obejmują rozszerzenie dopłat na busy i pojazdy dostawcze oraz wykluczenie z dofinansowania samochodów objętych cłem
NaszEauto to uruchomiony w lutym br. rządowy program wspierający zakup, leasing i wynajem długoterminowy nowych samochodów osobowych z napędem elektrycznym, który zastąpił wcześniejszy Mój Elektryk. Mogą z niego skorzystać osoby fizyczne i prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Za obsługę odpowiada (NFOŚiGW), a środki pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Zapowiadane modyfikacje wynikają z najnowszych wytycznych Komisji Europejskiej zawartych w zmienionej decyzji wykonawczej (CID) z 27 maja 2025 r. Wyglądają następująco.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoZmiany w progamie NaszEauto — ile wyniosą dopłaty i jakich aut będą dotyczyć?
Po zmianach wsparcie będzie udzielane na trzy kategorie pojazdów z napędem elektrycznym:
- auta osobowe (M1),
- busy (M2);
- lekkie pojazdy dostawcze (N1).
Maksymalne kwoty wsparcia mają wynieść:
- do 40 tys. zł dla pojazdów M1;
- do 60 tys. zł dla pojazdów M2;
- do 70 tys. zł na pojazd N1.
W przypadku samochodów M1 z dopłat do zakupu/leasingu lub wynajmu długoterminowego nadal będą mogły skorzystać osoby fizyczne i osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą (JDG), a niedługo także parki narodowe.
Jeśli chodzi o dopłaty do pojazdów M2 i N1, lista podmiotów, które będą mogły się o nie ubiegać, będzie znacznie dłuższa. Wymieniono:
- organizacje pozarządowe (NGO);
- parki narodowe;
- państwowe jednostki budżetowe realizujące zadania opiekuńczo-wychowawcze lub działalność edukacyjną bądź działalność leczniczą realizowaną w ramach kontraktu z NFZ;
- państwowe osoby prawne realizujące zadania opiekuńczo-wychowawcze lub działalność edukacyjną bądź działalność leczniczą realizowaną w ramach kontraktu z NFZ;
- jednostki samorządu terytorialnego w zakresie placówek: opiekuńczo-wychowawczych, prowadzące działalność edukacyjną w ramach powszechnego systemu oświaty lub prowadzące działalność leczniczą realizowaną w przeważającym zakresie w ramach kontraktu z NFZ.
Czy chińskie samochody zostaną wyłączone z dopłat?
To nie wszystko. Wśród zmian pojawił się także zapis o braku możliwości zgłoszenia do wsparcia pojazdów, dla których naliczony został podatek celny. Nie sprecyzowano, o które cła chodzi. To może oznaczać, że pojazdy elektryczne importowane z Chin (a także z USA) nie będą mogły być dofinansowane z programu NaszEato, gdy zmiany wejdą w życie. Obecnie taka możliwość istnieje.
Komisja Europejska nałożyła cła wyrównawcze na chińskich producentów w październiku 2024 r. Objęły także elektryki innych marek, które są produkowane w Chinach. Czekamy na dokładne wyjaśnienie tego zapisu przez NFOiŚGW lub Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
Kwalifikowalność kosztów ustala się zgodnie z Zasadami w zakresie wydatków kwalifikowalnych w ramach programów objętych wsparciem ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), z zastrzeżeniem, że kwalifikowane są koszty przedsięwzięcia dot.:
Konsultacje rozpoczęły się 5 września i potrwają do 12 września. Poinformowano, że nie mogą im podlegać warunki wynikające wprost z Decyzji wykonawczej Rady Unii Europejskiej, czyli: forma wsparcia (dotacja), łączna wysokość wsparcia, rodzaj premii podwyższającej łączną kwotę wsparcia, rodzaj ostatecznych odbiorców wsparcia, kategoria pojazdów, wielkość wskaźnika "Liczba zakupionych/leasingowanych/wynajętych pojazdów kategorii M1, M2 oraz N1", a także wysokość budżetu przeznaczonego na program.
Budżet wyniesie 1 mld 181 mln 997 tys. 750 złotych. Zmodyfikowany program NaszEauto będzie realizowany w latach 2025-2026.