Logo
EVWiadomościWarszawa rozbuduje flotę autobusów. MZA zamówiły 79 Solarisów

Warszawa rozbuduje flotę autobusów. MZA zamówiły 79 Solarisów

Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA) w Warszawie oraz Solaris Bus & Coach podpisały umowę na dostawę 79 nowoczesnych autobusów elektrycznych. W ramach kontraktu do końca 2026 r. do stolicy trafi 50 przegubowych modeli Urbino 18 electric oraz 29 krótszych Urbino 12 electric. Umowa przewiduje również możliwość dokupienia kolejnych 79 pojazdów w przyszłości.

Solari Urbino electric
Solaris
Solari Urbino electric
  • MZA Warszawa podpisały umowę z Solarisem na dostawę 79 autobusów elektrycznych do końca 2026 r.
  • Zamówienie obejmuje 50 przegubowych Urbino 18 electric oraz 29 krótszych Urbino 12 electric, z możliwością dokupienia kolejnych 79 pojazdów.
  • Do tej pory Solaris dostarczył do Warszawy w sumie 1350 pojazdów, w tym 163 elektryczne, pierwsze modele bateryjne pojawiły się w 2015 r.

Warszawa już teraz może pochwalić się jedną z największych flot autobusów elektrycznych w Europie. Zamówione Solarisy mają jeszcze bardziej wzmocnić proces dekarbonizacji transportu miejskiego. Po zrealizowaniu podpisanego kontraktu na ulice stolicy wyjedzie 79 nowych pojazdów bezemisyjnych.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Przeczytaj także: Polski autobus Bałtyk odnaleziony po prawie 60 latach

– Dzięki zakupowi 79 fabrycznie nowych Solarisów, Miejskie Zakłady Autobusowe znacząco rozbudują swoją flotę autobusów elektrycznych. To jednak tylko część naszych realizowanych obecnie inwestycji w tabor zeroemisyjny – finalnie w ciągu kilkunastu miesięcy może do nas dotrzeć nawet 258 elektrobusów – powiedział Jan Kuźmiński, Prezes Zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych.

Ostatnio zawarto umowy z firmą Busnex, która jest przedstawicielem chińskiej marki Yutong.

Jakie nowe autobusy kupiła Warszawa?

Zamówione autobusy zostaną zaprojektowane w oparciu o innowacyjną architekturę modułowego układu napędowego, która eliminuje tzw. wieżę silnika. Dzięki temu pasażerowie będą mieć więcej przestrzeni. Cały pakiet akumulatorów zostanie umieszczony na dachu – w modelach Urbino 12 będą to zestawy to pojemności ponad 500 kWh, a w przegubowych Urbino 18 - aż 700 kWh.

Ponadto elektrobusy marki Solaris będą spełniały najnowsze wymogi bezpieczeństwa wynikające z regulacji GSR2. Na pokładzie znajdą się m.in. systemy asystujące, takie jak ostrzeganie o obecności uczestników ruchu w martwej strefie pojazdu czy monitoring stanu koncentracji kierowcy.

Wszystkie pojazdy mają zostać dostarczone do końca 2026 r.

Solaris Urbino electric
Solaris Urbino electricSolaris

Solarisy to najpopularniejsze autobusy w Warszawie

– Ogromnie się cieszę, że MZA Warszawa, nasz największy klient i wieloletni partner, po raz kolejny zdecydował o rozszerzeniu współpracy z firmą Solaris. To dla nas dowód niezmiennego zaufania i uznania dla jakości i niezawodności naszych pojazdów – podsumowała Agata Stańda, CEO Solaris Bus & Coach.

Współpraca między Solarisem a warszawskimi MZA trwa już od 28 lat. Do tej pory producent z podpoznańskiego Bolechowa dostarczył do Warszawy blisko 1350 pojazdów, w tym 163 autobusy z napędem elektrycznym. Pierwsze modele bateryjne tej marki pojawiły się na stołecznych ulicach w 2015 r. Od tego czasu ich liczba systematycznie rośnie.

Od 2018 r. Solaris należy do hiszpańskiej Grupy CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles).

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji