Auto Świat EV Wiadomości Elektryczne wersje słynnych spalinowych samochodów. Polski elektryk powstał już 47 lat temu

Elektryczne wersje słynnych spalinowych samochodów. Polski elektryk powstał już 47 lat temu

To nie są samochody, z których na fali elektromobilności wyrzucono wczoraj silniki spalinowe i wstawiono elektryczne, żeby zdobyć fejm niezwykłym restomodem. One naprawdę pochodzą z XX w. Spodziewałbyś się, że modele, które tak często widujesz na stacjach paliw miały także wersje na prąd? Słyszałeś o elektrycznym Polskim Fiacie 125p?

Fiat Cinquecento Elettra (1992-1996)
Zobacz galerię (8)
Stellantis
Fiat Cinquecento Elettra (1992-1996)
  • Polskie auto elektryczne powstało już 47 lat temu i miało kierownicę… po prawej stronie. Nie bez powodu
  • Elektryczną wersję BMW serii 3 E36 z 1995 r. przystosowano do szybkiego ładowania. Dzięki temu akumulatory trakcyjne można było naładować do 75 proc. już w 40 minut
  • Siłą rzeczy Fiat Cinquecento nie miał za dużo miejsca na montaż "baterii". Nie było rady, usunięto tylną kanapę

Każdy z nich jest legendą spalinowej motoryzacji. Każdy też został bazą elektrycznego eksperymentu, który w niektórych przypadkach zakończył się nawet seryjną produkcją.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Elektromobilne próby, badania i testy trwają bowiem od dziesiątek lat, ale do naszego przeglądu wybraliśmy wyłącznie auta wywodzące się ze słynnych youngtimerów. Jest tu więc i BMW serii 3 E30, i "Duży Fiat", a nawet Cinquecento oraz Opel Astra F. Każdy z tych ośmiu poniższych spalinowych samochodów, tych bywalców stacji paliw, miał bowiem również wersję elektryczną, o której mało dziś już kto pamięta.

Przeczytaj także: Wygląda jak z innego wymiaru. Czy tak samo się nim jeździ?

Zacznijmy więc od najstarszego z youngtimerów, czyli polskiego elektrycznego auta – marzenia pocztowców PRL.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków