Logo
EVWiadomościElektryczne wersje słynnych spalinowych samochodów. Polski elektryk powstał już 47 lat temu

Elektryczne wersje słynnych spalinowych samochodów. Polski elektryk powstał już 47 lat temu

To nie są samochody, z których na fali elektromobilności wyrzucono wczoraj silniki spalinowe i wstawiono elektryczne, żeby zdobyć fejm niezwykłym restomodem. One naprawdę pochodzą z XX w. Spodziewałbyś się, że modele, które tak często widujesz na stacjach paliw miały także wersje na prąd? Słyszałeś o elektrycznym Polskim Fiacie 125p?

Fiat Cinquecento Elettra (1992-1996)
Zobacz galerię (8)
Stellantis
Fiat Cinquecento Elettra (1992-1996)
  • Polskie auto elektryczne powstało już 47 lat temu i miało kierownicę… po prawej stronie. Nie bez powodu
  • Elektryczną wersję BMW serii 3 E36 z 1995 r. przystosowano do szybkiego ładowania. Dzięki temu akumulatory trakcyjne można było naładować do 75 proc. już w 40 minut
  • Siłą rzeczy Fiat Cinquecento nie miał za dużo miejsca na montaż "baterii". Nie było rady, usunięto tylną kanapę

Każdy z nich jest legendą spalinowej motoryzacji. Każdy też został bazą elektrycznego eksperymentu, który w niektórych przypadkach zakończył się nawet seryjną produkcją.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Elektromobilne próby, badania i testy trwają bowiem od dziesiątek lat, ale do naszego przeglądu wybraliśmy wyłącznie auta wywodzące się ze słynnych youngtimerów. Jest tu więc i BMW serii 3 E30, i "Duży Fiat", a nawet Cinquecento oraz Opel Astra F. Każdy z tych ośmiu poniższych spalinowych samochodów, tych bywalców stacji paliw, miał bowiem również wersję elektryczną, o której mało dziś już kto pamięta.

Przeczytaj także: Wygląda jak z innego wymiaru. Czy tak samo się nim jeździ?

Zacznijmy więc od najstarszego z youngtimerów, czyli polskiego elektrycznego auta – marzenia pocztowców PRL.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji