Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Fiat 127

Fiat 127

Fiat 127

Fiat 127 to niewielki, miejski samochód należący do segmentu B. Auto pojawiło się w 1971 roku i miało zastąpić model 850. W 1972 roku pojazd zdobył tytuł Samochodu Roku.

W porównaniu z poprzednikiem, 127-ka była bardzo nowoczesnym i innowacyjnym autem (karoseria przewidywała strefy zgniotu). Płyta podłogowa pochodziła od Autobianchi A112, dzięki czemu Fiat wykorzystał przedni napęd oraz poprzecznie umieszczony silnik, co sprawiało iż na tylnej kanapie oraz w bagażniku zyskiwaliśmy sporo miejsca. Po pojawieniu się 127-ki, w Polsce lud zaczął spekulować, dlaczego nie można było od Włochów kupić nieco większy, nowocześniejszy i bardziej rozwojowy model, zamiast 126p.

Powodów było wiele, w dużej mierze zadecydowały także koszty produkcji oraz konieczność modernizacji stanowisk. Inną kwestią była sprzedaż licencji do Hiszpanii, gdzie produkcją zajął się SEAT. Bądź co bądź w latach 1973-1975 w zakładach w Warszawie oraz Bielsku-Białej montowano Polskie Fiaty 127p. Montaż polegał jedynie na doposażeniu gotowych egzemplarzy w takie rzeczy jak klakson, przerywacz kierunkowskazów, chlapacze, cewka i inne detale. Egzemplarze które opuszczały polskie fabryki przeznaczone były na eksport wewnętrzny.

Wracając do zasadniczego 127, początkowo auto występowało jedynie w nadwoziu 2-drzwiowym, a pod maską pracował 4-cylindrowy silnik 0.9 (40 lub 47 KM w zależności od rynku), sprzęgnięty z 4-stopniową skrzynią manualną. Już rok po debiucie pojawił się 3-drzwiowy hatchback, a jego 5-drzwiowa odmiana zagościła na rynku dopiero w 1980 roku. Rok 1977 przyniósł pierwszy facelifting, który objął modernizację pasa przedniego, zderzaków, a także wnętrza. Dodatkowo w ofercie pojawił się 1-litrowy silnik generujący 50, a od 1978 roku w wersji sport aż 70 KM.

W 1980 roku, obok 5-drzwowego hatchbacka, wprowadzono także wersję kombi - 127 Panorama. Rok później gamę jednostek napędowych zasilił wolnossący silnik o zapłonie samoczynnym - 1.3/45 KM. Druga i zarazem ostatnia modernizacja przyszła w 1982 roku, kiedy to wymianie uległ po raz kolejny pas przedni (w tym maska, reflektory, zderzaki). Dodatkowo odmiana Sport zyskała nowy, 75-konny silnik 1.3, który przy masie 127-ki wynoszącej nieco ponad 700 kg, potrafił przysporzyć emocji.

W odmianie Sport montowana była 5-biegowa skrzynia manualna. W 1983 roku na rynku model 127 został zastąpiony przez Fiata Uno, jednak produkcja w Ameryce Południowej trwała aż do 1995 roku.

Fiat 127 - generacje

Fiat 127 I (1971&nbsp-&nbsp1977)

Fiat 127 I (1971 - 1977)

Fiat 127 II (1977&nbsp-&nbsp1981)

Fiat 127 II (1977 - 1981)

Fiat 127 III (1982&nbsp-&nbsp1983)

Fiat 127 III (1982 - 1983)

Fiat 127 - powiązane artykuły

Czy znasz samochody z czasów PRL?

Czy znasz samochody z czasów PRL?

Oto motoryzacja, którą wiele osób pamięta jeszcze z czasów dzieciństwa. Na polskich drogach królowały wówczas przede wszystkim pojazdy produkowane w krajach socjalistycznych — Czechosłowacji, NRD, Rumunii czy ZSRR. Czy rozpoznasz poszczególne marki, modele czy kraje ich pochodzenia? Swoją wiedzę możesz bardzo łatwo sprawdzić w naszym quizie. Zapraszamy!
Ciekawe auta z okresu PRL-u. To prawdziwe rarytasy

Ciekawe auta z okresu PRL-u. To prawdziwe rarytasy

W okresie PRL-u samochód był towarem deficytowym, a produkcje krajowe czy z innych państw socjalistycznych w większości były siermiężnie wykonane. Jednak zdarzały się również ciekawe modele, które, choć miały szanse powodzenia, to produkowane były w ograniczonej liczbie egzemplarzy lub nie wyszły poza fazę prototypu bądź były zachodnimi konstrukcjami dostępnymi dla ograniczonej grupy obywateli.
Czy te Fiaty produkowano w Polsce? 126p, 125p, Seicento, które jeszcze?

Czy te Fiaty produkowano w Polsce? 126p, 125p, Seicento, które jeszcze?

W tym roku mija 90 lat od zmontowania pierwszego Fiata w Polsce. Przez ten czas nad Wisłą wyprodukowano lub zmontowano mnóstwo różnych modeli tej włoskiej firmy. Czy rozpoznasz, który powstawał w Polsce, a który wyłącznie poza naszymi granicami?
Te auta też są z FSO!

Te auta też są z FSO!

Porozumienie licencyjne z Fiatem dotyczyło nie tylko produkcji modelu 125p w warszawskiej FSO, lecz także przewidywało montaż mniejszej liczby egzemplarzy oryginalnych aut włoskiego producenta. Dzięki temu na polskich drogach pojawiły się Fiaty 127, 128, 131 oraz 132.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech