Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Klasyki > Youngtimer > Te auta też są z FSO!

Te auta też są z FSO!

Autor Zdzisław Podbielski
Zdzisław Podbielski

Porozumienie licencyjne z Fiatem dotyczyło nie tylko produkcji modelu 125p w warszawskiej FSO, lecz także przewidywało montaż mniejszej liczby egzemplarzy oryginalnych aut włoskiego producenta. Dzięki temu na polskich drogach pojawiły się Fiaty 127, 128, 131 oraz 132.

Te auta też są z FSO!Źródło: Auto Świat / Archiwum Zdzisława Podbielskiego
  • Zakończenie produkcji Warszawy dało przestrzeń na montaż włoskich Fiatów
  • Fiata 132p montowano na Żeraniu 8 lat. Fabrykę opuściło 4,5 tys. egzemplarzy
  • Fiat 128 był montowany krótko i w małej liczbie: zmontowano 824 sztuki

Na początku 1973 roku rozpoczęto przygotowania do podjęcia montażu niektórych modeli Fiata. Najpierw w sierpniu ruszył montaż Fiatów 127 i 132. Złośliwi wytykali fabryce, a ściślej jej kierownictwu, że montaż jest bardzo uproszczony i sprowadza się tylko do przykręcania znaczków firmowych „Polski Fiat” w miejsce „Fiat”. I rzeczywiście, prawie tak to się odbywało, gdyż do najbardziej skomplikowanych operacji montażowych należało np. montowanie siedzeń i zderzaków.

Samochody montażowe adresowano przede wszystkim do odbiorców posiadających wymienialną walutę, pobieraną przez Przedsiębiorstwo Eksportu Wewnętrznego Pewex. Chętnych nie brakowało, bo do końca 1973 roku zmontowano 2696 egzemplarzy Polskich Fiatów 127p i 390 Polskich Fiatów 132p. Ten drugi model uważano za luksusowy i w następnym roku zmontowano 1382 egzemplarze.

Zdzisław Podbielski