Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Fiat 130

Fiat 130

Fiat 130

Fiat 130 to jeden z najbardziej ekskluzywnych samochodów osobowych produkowanych przez włoską markę, należące do klasy średniej-wyższej. Auto zadebiutowało w 1969 roku jako następca nieco już przestarzałego modelu 2300.

Mimo sporego zainteresowania modelem na początku, z każdym rokiem popyt malał, a ostateczne zakończenie produkcji nastąpiło z powodu zbyt niskiej sprzedaży. Za projekt nadwozia odpowiedzialny był Dante Giacosa, który do pewnego stopnia powiększył wymiarowo w każdą stronę nadwozie modelu 125 i dodał do niego dużą ilość chromowanych elementów.

130-ka dostępna była jako 4-drzwiowy sedan oraz 2-drzwiowe coupe, jednak w planach Fiat miał także wprowadzenie 5-drzwiowego kombi oraz 3-drzwiowego shooting brake'a. Ostatnie 2 modele nie weszły jednak nigdy do produkcji. Fiat 130 mia niezwykle przestronne wnętrze wykończono drewnianymi elementami oraz skórą lub welurową tapicerką. Co ciekawe, auto posiadało kolumnę kierowniczą regulowaną w 2 płaszczyznach.

W 1971 roku dokonano faceliftingu, który przyniósł większy i nieco mocniejszy silnik, nieco zmienione nadwozie oraz wnętrze. Wtedy też do produkcji weszło wcześniej wspomniane, bardzo eleganckie coupe.

Do napędu auta początkowo służył 2,9-litrowy benzyniak V6 generujący początkowo 140, a potem 162 KM. Wraz z liftingiem, zawitał nowy, 3,2-litrowy silnik, również V6, lecz rozwijał 167 KM. Moc kierowana była na tylne koła za pomocą 3-stopniowego automatu, lecz opcjonalnie dostępna była także 5-biegowa skrzynia manualna.

Ostatecznie, w 1977 roku zakończono produkcję Fiata 130 ze względu na zbyt niskie zainteresowanie modelem. Największymi wadami 130-ki była wysoka podatność na korozję, wysokie zużycie paliwa oraz dosyć głośny silnik.

Rywalami Fiata 130 było m.in. Audi 100, BMW E12 serii 5 oraz Mercedes W114.

Fiat 130 - generacje

Fiat 130 (1969&nbsp-&nbsp1977)

Fiat 130 (1969 - 1977)

Fiat 130 - powiązane artykuły

Rzeczywiste spalanie 100 klasyków. Czy któryś pali więcej niż 20 l/100 km?

Rzeczywiste spalanie 100 klasyków. Czy któryś pali więcej niż 20 l/100 km?

Jakie zużycie paliwa mają klasyczne samochody? Czy jest to znacząco więcej w porównaniu z nowoczesnymi modelami, a może wręcz przeciwnie – zadowalają się mniejszą ilością paliwa niż dzisiejsze cięższe i naszpikowane elektroniką pojazdy. Test zabytkowych modeli pokazuje, jakie jest ich rzeczywiste zapotrzebowanie na paliwo.

Te auta też są z FSO!

Te auta też są z FSO!

Porozumienie licencyjne z Fiatem dotyczyło nie tylko produkcji modelu 125p w warszawskiej FSO, lecz także przewidywało montaż mniejszej liczby egzemplarzy oryginalnych aut włoskiego producenta. Dzięki temu na polskich drogach pojawiły się Fiaty 127, 128, 131 oraz 132.

10 zaskakujących modeli słynnych firm. BMW z 1 cylindrem, wojskowa terenówka Alfy Romeo - motoryzacyjne sensacje

10 zaskakujących modeli słynnych firm. BMW z 1 cylindrem, wojskowa terenówka Alfy Romeo - motoryzacyjne sensacje

BMW z 12-konnym silnikiem? Skoda droższa od Rolls-Royce’a? 4-cylindrowa Testa Rossa? Oto modele sprzed lat, które kompletnie nie pasują do obecnego wizerunku ich producentów.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test