• Klasyczne auto musi mieć garaż
  • Młody youngtimer nie wyróżni się z tłumu
  • Na końcu artykułu znajdziesz tabelę z konkretnymi modelami oraz ich realnymi cenami. To niezwykle cenne informacje, bo rynek klasyków przesiąknięty jest spekulacją

Kupno klasyka to jak pojawienie się nowego członka rodziny – oznacza nie tylko jednorazowy wydatek, ale też późniejsze wydatki na eksploatację oraz konieczność zapewnienia mu dachu nad głową, czyli garażu.

Jeśli nie masz jakiegoś wymarzonego konkretnego modelu, czeka cię trudny (ale przyjemny) wybór. Musisz zdecydować, czy ma to być pojazd polskiej produkcji, czy zachodni, starszy (oldtimer), czy młodszy (youngtimer), egzemplarz do remontu czy już gotowy do jazdy.

Jeśli ma to być twój pierwszy klasyk i nie masz większego doświadczenia z tego typu pojazdami, lepiej będzie, jeśli wybierzesz auto sprawne, gotowe do jazdy, niewymagające natychmiastowego remontu. Takie, którym w pierwszy wiosenny pogodny weekend będziesz mógł wybrać się na przejażdżkę. Twój klasyk ma dostarczać przyjemności, a nie być źródłem kłopotów.

Jakiego klasyka kupić. Auto starsze czy młodsze?

Jeśli marzysz o zabytkowym samochodzie, to musi on mieć minimum 30 lat (tak stanowią przepisy w Polsce i w Unii), czyli mówimy o rocznikach 1993 i wcześniejszych. Jeśli ma to być youngtimer, wtedy musi mieć skończone minimum 15 lat, czyli roczniki 2008 i wcześniejsze. Taki młody klasyk ma swoje zalety, ale odradzam jego wybór – auto, które ma 15 lub niewiele więcej lat nie będzie się niczym wyróżniało na ulicy, podobnych rocznikowo pojazdów spotkamy jeszcze mnóstwo. Młody youngtimer, aby się wyróżnić i dać właścicielowi radość z posiadania, musi być w stanie pico bello, czyli lepszym niż wtedy, gdy wyjechał z fabryki. Musi mieć idealny lakier, super felgi, szerokie opony, tapicerkę w idealnym stanie. Jeśli tego nie ma, wygląda po prostu jak stare, kilkunastoletnie, wyeksploatowane auto. A stan pico bello wymaga trzech rzeczy: pieniędzy, pieniędzy i jeszcze raz pieniędzy.

Zaletą aut zabytkowych (minimum 30-letnich) jest możliwość rejestracji ich na żółtych tablicach, co da możliwość wjazdu do Stref Czystego Transportu. (W Warszawie żółte tablice są dla aut 35-letnich).

W dalszej części artykułu dowiesz się:

  • gdzie szukać ofert,
  • ile powinny kosztować konkretne modele w konkretnym stanie (jak nie przepłacić),
  • którymi markami i modelami warto się zainteresować,
  • na co zwrócić uwagę podczas oględzin.