To nie miały być przyszłe klasyki chowane pod kocem. Tworząc tę listę, zależało nam na tym, by wybrane auta nie tylko były przystępne cenowo (w 4 na 5 przypadków tak jest), ale też cieszyły oko i dawały radość z prowadzenia. Padło na roadstery. Oto pięć propozycji aut w wieku 15-25 lat – pewnych kandydatów na klasyka. Wszystkie są też znakomitą lokatą kapitału – ich cena może tylko wzrosnąć.
Wybraliśmy pięć najlepszych używanych roadsterów na rynku
SLK, Z3, TT, S2000 i Boxster – zapamiętaj te symbole i nazwy
Roadstery – frajda z jazdy i lokata kapitału
Mercedes SLK R 170 i SLK R 171
Świetnie wygląda i znakomicie jeździ. Pierwsza wersja R 170 pojawiła się w 1996 r. i produkowana była do 2004 r. Auto zaprojektował słynny stylista Mercedesa – Bruno Sacco. Najmłodsze egzemplarze R 170 wkrótce osiągną wiek 20 lat, najstarsze – 27 lat. Pierwszą generację SLK można polecić osobom, które będą chciały w przyszłości swoje auto zarejestrować na żółtych tablicach (będzie to możliwe od 2026 r.).
Foto: Auto Bild
Mercedes SLK - R 170
Najlepszym wyborem będzie druga generacja SLK o oznaczeniu R 171, która oferowana była w latach 2004-2011. Ma znacznie ładniejszy przód z dużym znaczkiem Mercedesa na grillu, ładny kształt reflektorów, lepsze wyposażenie oraz dynamiczne silniki – już podstawowy 4-cylindrowy 1,8 ma moc 163 KM (wersja SLK 200 Kompressor). Ten silnik polecają też mechanicy, jest mało awaryjny i zapewnia znakomite osiągi (7,9 s do „setki” i 230 km/h). Były oczywiście wersje mocniejsze V6 a nawet V8, ale są znacząco droższe i rzadko występują w ofertach sprzedaży.
Foto: Onet
Mercedes SLK - R 171
Ile kosztuje wersja SLK 200 Kompressor? Trzeba się liczyć z wydatkiem od 32 do 40 tys. zł w zależności od przebiegu i wyposażenia. Najlepiej wybierać egzemplarze kupione w polskich salonach, serwisowane, z udokumentowaną historią. Nie należy się przerażać przebiegami rzędu 200 tys. km. Fachowcy radzą unikać 7-stopniowych automatycznych skrzyń biegów i koniecznie sprawdzić, czy elektryczne sterowanie dachu działa bezproblemowo i czy dach nie przecieka.
Foto: Onet
Mercedes SLK - R 171
W pozostałej części tekstu poznasz cztery pozostałe auta z naszej listy, które już wkrótce zasłużą na miano klasyków. Wśród nich znajdziecie jeden dość oczywisty wybór (to auto właściwie już jest klasykiem, bo od dłuższego czasu z roku na rok jego ceny rosną) i jeden, który można uznać za kontrowersyjny.
BMW Z4 pierwszej generacji
Produkowana była od 2002 do 2009 jako roadster (oznaczenie E85) oraz coupe (oznaczenie E86). Coupe występuje w śladowych ilościach, ponieważ zbudowano zaledwie 17 tys. egzemplarzy. Roadster jest bardziej dostępny – powstało 181 tys. sztuk, poza tym jest znacznie ładniejszy. Gama silników jest bogata, zaczyna się od 4-cylindrowego, 2-litrowego o mocy 150 KM, pozostałe to V-szóstki o mocach od 170 do 345 KM. Już podstawowa jednostka oferuje dobre osiągi: „setka” w 8,2 s i prędkość maksymalna 220 km/h. BMW Z4 roadster to piękne stylistycznie auto, atrakcyjne do dziś mimo iż najstarsze egzemplarze mają już 21 lat. Ofert na polskim rynku jest sporo, większość dotyczy aut sprowadzonych z rynku niemieckiego. Jaki silnik wybrać – już podstawowy 2-litrowy, 150 KM będzie dobry. Amatorzy sportowej jazdy radzą wybierać jednostki 2,5 litra lub 3-litrowe.
Foto: BMW / Auto Świat
BMW Z4 E85
Specjaliści podkreślają, że BMW Z4 pierwszej generacji jest dobrze zabezpieczone przed korozją, ma twarde, sportowe zawieszenie, wyciszenie auta jest słabe (to wada wszystkich roadsterów). Z4 dostarczy wielkiej radości z jazdy, ale tylko kierowcy i pasażerowi (jest 2-osobowe), nadaje się do jazdy przede wszystkim latem – z odkrytym dachem, można je polecić kierowcom młodszym. Na pewno to dobry kandydat na klasyka.
Ile kosztuje BMW Z4? Auta z silnikiem 2-litrowym wyceniane są na 34-38 tys. zł. Za wersje 2,5-litrowe R6 trzeba wyłożyć ok. 40 tys. zł, a za 3-litrowe sprzedający żądają 60-70 tys. zł.
Foto: Auto Bild
BMW Z4 E85 (2002-08)
Audi TT pierwszej generacji
Produkowane w latach 1998-2006 jako coupe, a roadster od 1999 r. Należy wybierać egzemplarze od roku 2000 – wtedy wprowadzono zmiany w zawieszeniu, dodano tylny spoiler oraz układ ESP. Te modyfikacje wyeliminowały nadmierną podsterowność Audi TT, co przy większych prędkościach było powodem wielu wypadków.
Foto: Auto Bild
Audi TT I 1.8 T/180 KM (1998-2006)
Audi TT mimo upływu lat zachowało ponadczasowy, oryginalny wygląd, ma też wiele ładnych detali. Materiały użyte w kokpicie są dobrej jakości, a zabezpieczenie antykorozyjne – trwałe. Większość z gamy siedmiu silników to jednostki 1,8 turbo o różnej mocy. Podstawowa jednostka 1,8 T osiąga 150 KM, pozostałe 163, 180, 190 KM. Specjaliści odradzają topową jednostkę 3,2 VR6 o mocy 250 KM. Co ciekawe 5-zaworowe silniki 1,8 T dobrze znoszą zasilanie LPG. Jednak jeśli zamierzamy traktować nasze Audi TT jako klasyka, a w przyszłości zafundować mu żółte tablice, to nie wypada stosować instalacji LPG. Mechanicy przypominają o konieczności wymiany paska rozrządu (co 90 tys. km) w silnikach 1,8 T. Poza tym te silniki dobrze znoszą przebiegi rzędu 300-400 tys. km.
W przypadku Audi TT lepiej zdecydować się na wersję coupe niż kabrio. Coupe to auto typu 2+2, ale z tyłu miejsca jest niewiele, ledwo wystarczy dla małych dzieci. Kabriolety są 2-osobowe. W ofertach sprzedaży znacznie więcej jest coupe.
Ile kosztuje Audi TT pierwszej generacji? Wersje 1,8 T/180 KM kosztują w zależności od przebiegu i stanu od 20 do 30 tys. zł. Należy liczyć się z przebiegiem 220-350 tys. km. Egzemplarze z pierwszych trzech lat produkcji (bez modyfikacji zawieszenia i ESP) wyceniane są na 15-20 tys. zł, ale fachowcy odradzają ich zakup z powodu problemów z prowadzeniem przy większych prędkościach.
Honda S2000 – kultowe auto z kultowym silnikiem
Inżynierom Hondy udało się „wycisnąć” z silnika 2-litrowego moc aż 240 KM i to bez żadnego turbo. Model S2000 produkowano w latach 1999-2009, wycofanie z produkcji wymusiły ostre przepisy dotyczące spalania i emisji spalin.
Foto: Krzysztof Paliński / Auto Świat
Honda S2000
Na polskim rynku S2000 to rzadkość, ofert trzeba szukać na portalach niemieckich. Auto mimo dużych przebiegów jest nadal niezawodne, także silnik nie sprawia problemów (trzeba tankować benzynę 98-oktanową), zawieszenie jest perfekcyjne. Skrzynia biegów 6b – tylko ręczna.
Foto: Krzysztof Paliński / Auto Świat
Honda S2000
Ile kosztuje Honda S2000? W Polsce znalazłem ofertę na model z 2002 r. po przebiegu 300 tys. km za 70 tys. zł. Na niemieckim AutoScout jest kilkanaście ofert w cenach od 16 500 euro (ok. 70 tys. zł). Większość ofert mieści się w przedziale 20-35 tys. euro (86-150 tys. zł). Egzemplarze w bardzo dobrym stanie z ostatnich lat produkcji wyceniane są nawet na 50 tys. euro (215 tys. zł). Honda S2000 już jest cenionym i poszukiwanym klasykiem, a za pięć lat, gdy egzemplarze z pierwszego roku produkcji osiągną 30 lat i staną się zabytkami, będzie je można sprowadzać np. z USA czy Japonii bez pełnych opłat. To jedno z tych aut, o których z dozą pewności można napisać, że będzie już tylko droższe.
Porsche Boxster (986)
Pierwszej generacji produkowane w latach 1996-2004. Bardzo atrakcyjny roadster, model który uratował firmę Porsche przed upadkiem lub przejęciem przez inną firmę. Boxster był najlepiej sprzedającym się modelem Porsche od 1997 r. do 2003 (do wprowadzenia Caymanna). W Boxsterze wiele elementów jest wspólnych z 911 (błotniki, pokrywa). Specjaliści twierdzą, że prowadzenie Boxstera jest lepsze niż topowego modelu Porsche, czyli 911 – dzieje się tak za sprawą lepszego wyważenia auta.
Foto: Auto Świat
Porsche Boxster
Początkowo, do roku 2000, w Boxsterze montowano silnik typu bokser 2,5/204 KM. Zapewniał przyzwoite osiągi: 6,9 s do „setki" i 245 km/h. W 2000 r. pojawiły się jednostki 2,7/220 KM i 3,2/252 KM. Od 2003 r. ich moc wzrosła do 228 i 260 KM. W ostatnim roku produkcji pierwszej generacji wprowadzono silnik 3,2/266 KM. Wszystkie silniki chłodzone są wodą. Który z nich wybrać? Każdy będzie dobry, każdy oferuje znakomite osiągi, ale wersje z najmocniejszymi silnikami mogą odczuwać trudy sportowej jazdy (zawieszenie, hamulce).
Foto: Auto Świat
Porsche Boxster
Mechanicy radzą, aby unikać egzemplarzy powypadkowych (nawet po drobnych stłuczkach), rekomendują aby sprawdzać stan dachu – występują przetarcia i matowienie szyby, trzeba też sprawdzić działanie klamek (szwankują cięgła). Koniecznie trzeba też sprawdzić, czy w oglądanym egzemplarzy była wymiana łańcucha rozrządu przy przebiegu 120-130 tys. km. Trzeba też liczyć się z koniecznością kosztownego remontu silnika po przebiegu 200-250 tys. km. Szczególnie dotyczy to jednostek mocniejszych: 2,7 i 3,2 litra.
Ile kosztuje Porsche Boxster pierwszej generacji? W Polsce oferta jest dość skromna, obejmuje kilka-kilkanaście pojazdów. Najstarsze wersje sprzed roku 2000, a więc z silnikiem 2,5/204 KM wyceniane są w przedziale 40-70 tys. zł w zależności od stanu i przebiegu. Deklarowane przebiegi wynoszą od 60 do 180 tys. km. Oczywiście przed kupnem należy to zweryfikować w specjalistycznym warsztacie, podobnie jak stan techniczny auta. Egzemplarze z silnikami 2,7 i 3,2 występują rzadziej w ofertach, wyceniane są na ok. 70-80 tys. zł.