Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Audi TT

Audi TT

Audi TT

Audi TT to niewielkie, sportowe auto produkowane przez Audi AG. Początki niewielkiego „sportowca” sięgają 1994 roku, kiedy to w kalifornijskim centrum Audi rozpoczęto prace nad projektem. Już po roku przedstawiono szerszej publice prototyp, który został bardzo ciepło przyjęty – 2-drzwiowe nadwozie o ponadczasowej, zaokrąglonej linii bardzo pasowało do charakteru auta.

W związku z pozytywnym odebraniem, Audi kontynuowało pracę i tak w 1998 roku światło ujrzało Audi TT (8N) w niemal niezmienionej formie zewnętrznej. Nazwa pochodzi od wyścigów Tourist Trophy na wyspie Man, w których sukcesy odnosili kierowcy NSU i DKW, protoplasty Audi. Czasem mówi się o skrócie od „Tradition und Technik”, co po niemiecku oznacza „tradycja i technika”. TT zostało zbudowane na płycie podłogowej VW Golfa IV generacji. Rok po debiucie, do oferty dołączył także 2-osobowy roadster (coupe występowało jako 2+2). Wnętrze auta również zwracało uwagę, bowiem zastosowano w nim wiele elementów w stylu retro.

Niestety, mimo bardzo dobrych początkowych opinii, Audi krótko po wprowadzeniu TT do sprzedaży, musiało się gęsto tłumaczyć i ratować sytuację, bowiem okazywało się, iż na sekwencji szybki zakrętów, pojazd nagle tracił przyczepność i był mocno nadsterowny przez słabo obciążoną tylną oś. Niestety dochodziło do wypadków ze skutkiem śmiertelnym. Inżynierowie z Ingolstadt szybko wzięli się do pracy czego skutkiem była modernizacja zawieszenia i dodanie na tylnej klapie niewielkiego spojlera, a do seryjnego wyposażenia dołączyło ESP. Osoby który dotychczas kupiły „niedoposażone” TT-tki, również otrzymali propozycję aby wyposażyć ich auta w dodatki. Zmiany te miały miejsce w 2000 roku. W tym samym czasie Audi zdecydowało się nieco odświeżyć niektóre elementy nadwozia.

Początkowo do napędu służył 1,8-litrowy benzyniak z turbosprężarką, który występował w wersji 180- oraz 225-konnej. W 2002 roku dołączył wariant 150-konny, a rok później wolnossący silnik VR6 o pojemności 3,2 litra, który rozwijał 250 KM. W 2005 roku podniesiono moc odmian 150- i 180-konnych o kolejno 13 i 10 KM. Topową odmianą była TT quattro Sport, która w stosunku do zwykłej TT była odelżona i posiadała wzmocniony do 240 KM silnik 1.8T. W zależności od wersji silnikowej, moc kierowana była na przednie lub 4 koła (quattro) za pośrednictwem 5- lub 6-biegowej skrzyni manualnej oraz 6-stopniowej skrzyni Tiptronic lub DSG (S-Tronic).

W 2006 roku zakończono produkcję TT 8N, i wtedy też pojawiła się druga generacja (8J). Auto było zupełnie nową konstrukcją w porównaniu do poprzednika. Podwozie pochodziło od Audi A3 8P, które zostało nieco zmodyfikowane. Nadwozie zbudowano na przestrzennej ramie przy użyciu dużej ilości aluminium, co pozwoliło na uzyskanie większej sztywności. Stylistycznie auto zachowało swoją linię, lecz urosło w każdym kierunku. Mimo to udało się uzyskać niższą masę (dzięki zastosowaniu aluminium), a wnętrze rzecz jasna stało się bardziej przyjazne. Rok po debiucie coupe, pojawiła się także odmiana Roadster z miękkim dachem.

W 2010 roku przeprowadzono facelifting, który przyniósł nowy pas przedni i tylny, a także poszerzył paletę kolorów o kilka pozycji. Również w kwestii napędowej zaszły zmiany – dostępny od początku produkcji silnik 3.2 VR6 (250 KM) został wycofany ze sprzedaży, a 200-konny, 2-litrowy TFSI został zstąpiony przez wersję 211-konną. Oprócz tego od 2008 roku dostępne były silniki 1.8 T (160 KM) oraz 2.0 TDI (170 KM). Sportowa odmiana TTS wyposażona została w 272-konne 2.0 TFSI, a topowy TTRS – w 340- lub TTRS Plus 360-konną jednostkę 5-cylindrową 2.5 TFSI. Modele TTS, TTRS oraz turbodiesel wyposażone były w napęd quattro, natomiast „zwykłe” 2.0 TFSI dostępne było za dopłatą z napędem na 4 koła. Do wyboru były skrzynie manualne 6-biegowe oraz DSG S-Tronic o 6 lub 7 przełożeniach. Nowością było także aktywne zawieszenie Audi magnetic ride, które w zależności od wersji występowało standardowo lub za dopłatą.

W 2014 roku pojawiła się III generacja Audi TT (8S/FV). Auto zyskało oryginalną i bardzo zadziorną stylistykę pasa przedniego. W tylnej części zmiany w porównaniu do poprzednika były bardzo niewielkie. Dużo za to zmieniło się wewnątrz, bowiem po otwarciu drzwi w oczy rzuca się brak ekranu na konsoli centralnej. Audi postanowiła zastosować nowy system virtual cockpit. Polega on na zastąpieniu klasycznych zegarów, 12,3-calowym wyświetlaczem, który obsługiwany jest za pomocą przycisków na kierownicy, pokrętła MMI lub głosowo. Z kolei obsługa klimatyzacji odbywa się za pomocą pokręteł wbudowanych w nawiewy środkowe.

W 2014 roku, obok coupe pojawił się także roadster, oraz odpowiadające im modele TTS. Początkowo dostępne były silniki benzynowe 4-cylindrowe 2.0 TFSI o mocy 230 i 310 (TTS) KM, a także 2-litrowy turbodiesel TDI generujący 184 KM. Rok po debiucie pojawił się także 1,8-litrowy TFSI (180 KM). Topowy TTRS wszedł do sprzedaży w 2016 roku. Dysponował 2,5-litrowym silnikiem 5-cylindrowym o mocy 400 KM. Lifting z 2018 roku przyniósł nie tylko drobne zmiany zewnętrzne i wewnętrzne, lecz także wyposażeniowe a co najważniejsze silnikowe i oznaczeniowe. Zgodnie z nową polityką oznaczania wersji modelu, TT występuje w wersji 40 TFSI, 45 TFSI oraz TTS. Wszystkie korzystają z 20litrowego benzyniaka TFSI, który generuje kolejno 197, 245 i 306 KM. Ostatnie dwie wersje występuje z napędem quattro, z czego w 45 TFSI musimy za nią dopłacić. Z kolei w TTS mamy do czynienia z dwusprzęłową skrzynią 7-biegową S-Tronic, natomiast w pozostałych – z 6-stopniową przekładnią manualną.

Audi TT - generacje

Audi TT I (1998&nbsp-&nbsp2006)

Audi TT I (1998 - 2006)

Audi TT II (2006&nbsp-&nbsp2014)

Audi TT II (2006 - 2014)

Audi TT III (2014&nbsp-&nbsp)

Audi TT III (2014 - )

Audi TT - powiązane artykuły

Czy dynamika i świetne prowadzenie to jego jedyne atuty Audi TTS? [TEST]

Czy dynamika i świetne prowadzenie to jego jedyne atuty Audi TTS? [TEST]

Audi TTS to najmocniejsze wydanie w gamie coupe TT dostępnej w naszym kraju. Pod jego maską pracuje doładowany, 4-cylindrowy benzyniak generujący 320 KM i 400 Nm. Jednak świetne parametry jednostki napędowej, doskonała dynamika oraz precyzyjne prowadzenie to nie jedyne mocne strony tego pojazdu.

Najśmieszniejsze ksywy współczesnych aut. Niektóre powalają na kolana!

Najśmieszniejsze ksywy współczesnych aut. Niektóre powalają na kolana!

Bąk, baleron, cienias, kredens, trampek, zemsta Stalina – to tylko kilka kultowych pseudonimów aut sprzed 20-30 lat. A jakie ksywy mają współczesne samochody?

Nissan Qashqai miał być minivanem. Dziewięć modeli, których koncepcję zmieniono

Nissan Qashqai miał być minivanem. Dziewięć modeli, których koncepcję zmieniono

Gdyby wszystko poszło zgodnie z pierwotnym planem, to Nissan Qashqai byłby minivanem, VW Golf I miał silnik centralnie, a Porsche 924 nosiło logo Volkswagena. Dlaczego wyszło inaczej? Sprawdź, co się wydarzyło między pierwszym szkicem a zatwierdzeniem do produkcji.

Audi TT i TTS – stylowe i ostrzejsze

Audi TT i TTS – stylowe i ostrzejsze

Audi wprowadza do europejskiej gamy swojego najmniejszego sportowego modelu nową odmianę specjalną TTS competition plus oraz linię dodatków stylistycznych i wyposażeniowych, które jeszcze bardziej mają podkreślać dynamiczny charakter zarówno wersji Coupe jak i Roadster.

Trzy emocjonujące roadstery – kupić używane Audi TT, BMW Z4 czy Mercedesa SLK?

Trzy emocjonujące roadstery – kupić używane Audi TT, BMW Z4 czy Mercedesa SLK?

Audi TT, BMW Z4 i Mercedes SLK cieszą się dużym wzięciem na rynku wtórnym. Na celownik bierzemy blisko 10-letnie auta z około 200-konnymi benzyniakami. Który będzie najlepszym wyborem?

Audi TT II – kontrola plus zaufanie!

Audi TT II – kontrola plus zaufanie!

Audi TT 2. generacji można kupić już za niecałe 30 tys. zł, model ten jest więc w zasięgu ręki wielu kierowców celujących w sportowca wagi średniej. Jak wypada trwałość „tetetki”? Które silniki są warte zainteresowania?

Czy warto kupić tanie auto z Anglii?

Czy warto kupić tanie auto z Anglii?

Możliwość rejestrowania samochodu z kierownicą po prawej stronie pojawiła się w polskim prawie stosunkowo niedawno, bo niecałe cztery lata temu. Od tego czasu wyraźnie przybywa aut tego typu.

Trwałe kabriolety w różnym wieku i cenie

Trwałe kabriolety w różnym wieku i cenie

Sezon na używane auta bez dachu rozpoczęty. Prezentujemy aż 15 propozycji na trwałe kabriolety oraz roadstery w różnych cenach. Każdy z nich zapewnia sporo frajdy z jazdy i otwarte niebo nad głową!

Audi TT RS - w najwyższej formie

Audi TT RS - w najwyższej formie

Audi TT to typowo sportowy model. Szczególnie gdy występuje w topowej odmianie RS. Ta wersja powróci do oferty wiosną br. Pod maską coupé oraz roadstera będzie pracował nowy, 2,5-litrowy silnik o mocy 400 KM.

Audi TT jakiego jeszcze nie było

Audi TT jakiego jeszcze nie było

Samochody sportowe i kabriolety nie mają takiego wzięcia jak dawniej, dlatego Audi modyfikuje paletę modeli. Audi TT będzie miało całkiem nowego kontynuatora – 4-drzwiowe coupé o linii fastbacka, bazujące na A3

Używane Audi TT 8N - sportowiec dla rozsądnych

Używane Audi TT 8N - sportowiec dla rozsądnych

Zaprezentowane w 1998 r. Audi TT 8N jest powszechnie rozpoznawalne i do dziś cieszy się dużym powodzeniem na rynku. Początkowo było oferowane w wersji coupé, a od wiosny 1999 r. – również jako roadster. Ceny w salonie zaczynały się od ok. 150 tys. zł. Audi TT to sportowiec wagi lekkiej, którym warto się zainteresować, ale uważajcie: na rynku czeka wiele pułapek!

Audi odnawia TT. Dyskretnie

Audi odnawia TT. Dyskretnie

Zapewne tylko wprawne oko wypatrzy zmiany w zmodernizowanym Audi TT. Samochód poznaliśmy bliżej jeszcze przed oficjalną światową premierą.

Najgorsze maniery mają kierowcy BMW

Najgorsze maniery mają kierowcy BMW

Według ankiety przeprowadzonej przez brytyjski kanał telewizyjny Dave, najgorsze maniery na drodze mają kierowcy BMW, a konkretnie użytkownicy modelu M3. Z kolei za najbardziej kulturalnych uważani są właściciele modeli Mini.

Audi TT RS – koniec ze stereotypami | TEST

Audi TT RS – koniec ze stereotypami | TEST

Może mieć 400 KM i rozpędzać się do setki w nieco ponad 3,5 sekundy, a i tak większość internetowych znawców powie, że to niezbyt męski samochód. Niestety doczepiono do niego łatkę auta dla fryzjera, podobnie zresztą jak w wypadku kultowej Mazdy MX-5 czy Porsche Boxter. Okazuje się jednak, że nowe Audi TT RS nie ma w sobie już nic ze swojej stereotypowej przeszłości.

Audi TT RS - ostry sprinter

Audi TT RS - ostry sprinter

Jego 3,6-sekundowy sprint do „setki” to brzytwa na argumenty tych, którzy widzą w nim auto dla fryzjerów. Audi TT RS strzyże hejterów równo.

Sezon na kabriolety. Przegląd rynku

Sezon na kabriolety. Przegląd rynku

Auta z otwartym na słońce nadwoziem dają dużo frajdy z jazdy! W galerii znajdziecie 10 propozycji w cenach od 10 do 35 tys. zł, które mimo różnych charakterów mają też wiele wspólnych cech, m.in. stosunkowo dużą podaż na rynku i niezłą trwałość.

15 najlepszych samochodów za 50 tys. zł

15 najlepszych samochodów za 50 tys. zł

W ostatnim odcinku typujemy auta za 50 tys. zł – jest w czym wybierać! Może się wydawać, że 50 tys. zł na auto używane to wysoka kwota i nikt nie zaoferuje odpicowanego bubla. Każda transakcja wymaga jednak wnikliwej kontroli. Ryzyko trafienia „składaka” za tak duże pieniądze jest wysokie!

Audi TT RS kontra Audi Sport Quattro - Bestie z różnych epok

Audi TT RS kontra Audi Sport Quattro - Bestie z różnych epok

Dzięki 5-cylindrowemu silnikowi o mocy 400 KM nowe Audi TT RS zachwyca zarówno osiągami, jak i brzmieniem. Audi Sport Quattro jako przodek może być z niego dumne.

Audi TT S line competition - sportowy charakter

Audi TT S line competition - sportowy charakter

Do oferty Audi TT Coupe i Roadster trafi edycja specjalna S line competition, cechująca się sportowymi detalami.

Redakcja poleca
15 najlepszych samochodów za 20 tys. zł

15 najlepszych samochodów za 20 tys. zł

Za 20 tys. zł można kupić 5-letnie auto segmentu B, atrakcyjny 7-letni kompakt, vana z 2007 r., ale także kilkunastoletni samochód sportowy – możliwości jest naprawdę wiele. Oto 15 wybranych przez nas propozycji.
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test