Auto Świat Testy Audi TT RS - ostry sprinter

Brzmienie 5-cylindrowego silnika Audi TT RS niełatwo opisać. To jakby buczenie połączone z charczeniem i nierównomiernymi trzaskami. Melodia w tym rytmie towarzyszy Audi już od 41 lat: rozbrzmiewała w „cywilnych” limuzynach, drogowych sportowcach i autach wyczynowych. Odniesienie do tradycji jest miłe, jednak moc 400 KM świadczy o tym, że TT RS nie samą nostalgią chce nas kupić. Kipiąca, lekko „turboopóźniona” moc jest pieczołowicie przenoszona na asfalt przez dwusprzęgłową skrzynię biegów i stały napęd 4x4: zmierzyliśmy 3,6 s do „setki”! Obłęd!!!

Audi TT RS - wyniki testu

Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h1,5 s/3,6 s
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h/0-200 km/h5,6 s/8,3 s/13,3 s
Elastyczność 60-100/80-120 km/h1,8 s/2,3 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność1475 kg/365 kg
Rozdział masy (przód/tył)61/39 proc.
Średnica zawracania (l/p)11,0 m/11,1 m m
Hamowanie ze 100 km/h (z/g)34,1 m/33,5 m
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h62 dB/69 dB/73 dB
Spalanie testowe (benz. 95-okt.)10,6 l/100 km
Zasięg520 km

Żeby mieć takie osiągi w Porsche, trzeba kupić Carrerę 4 GTS z PDK za 674 000 zł. TT RS kosztuje mniej niż połowę tego. Jeśli ktoś nade wszystko ceni brutalne wgniatanie w fotel przy starcie – nie pożałuje.

Audi TT RS - stabilne i szybkie na prostej

TT RS lubi szybką jazdę na wprost, mimo krótkiego rozstawu osi zachowuje się powyżej 200 km/h stabilniej niż główny rywal, czyli BMW M2. Dzięki bezpośredniemu, progresywnemu układowi kierowniczemu Audi pozwala też zwinnie i chyżo pokonywać zakręty bocznych dróg. Trzeba tylko pamiętać, że mimo sprytnej elektroniki sterującej rozdziałem momentu obrotowego między osiami, ostatecznie i tak będziemy musieli nauczyć się żyć z podsterownością. Główny winowajca tkwi pod maską, a konkretnie na samym przodzie – silnik powoduje nieseksowny rozkład mas 61:39 proc. Inaczej niż w RS 3, tu przednie opony nie są szersze od tylnych.

Audi ma jednak jeszcze asy w rękawie: to diabelsko ostre karbonowo-ceramiczne hamulce i wnętrze, które esteci dopieszczali na spółkę z równie ambitnymi specami od jakości. Kształty i ozdoby są minimalistyczne, natomiast wrażenia dotykowe usprawiedliwiają cenę – tak powinien wyglądać sport w luksusowym wydaniu.

Układ Drive Select pozwala dostosować charakterystykę silnika, skrzyni biegów, napędu quattro, a opcjonalnie – także wydechu i zawieszenia. Oznacza to, że na co dzień nie jesteśmy wystawieni na bezwzględną surowość TT RS. Ale wystarczy wcisnąć guzik i zaczynamy władać brzytwą...

Audi TT RS - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R5/20
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa 2480 cm3
Moc maksymalna400 KM/5850-7000 obr./min
Maks. moment obrotowy.480 Nm/1700-5850 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h3,7 s
Prędkość maksymalna280 km/h
Średnie spal. fabryczne8,4 l/100 km
Emisja CO2187 g/km
Skrzynia biegów/napędaut. dwusprzęgłowa 7-begowa/4x4
Poj. bagażnika/zb. paliwa305-712 l l/55 l
Marka i model opon test. autaPirelli PZero R01
Rozmiar opon przód | tył255/30 ZR 20
Gwarancja mech./pefroracyjna3 lata/12 lat
Przeglądywg wskazań lub co 2 lata
Cena podst. testowanej wersji318 400 zł
Cena testowanego auta466 420 zł

Audi TT RS - to nam się podoba

Błyskawiczne i pewne nabieranie prędkości, jak i jej wytracanie, szlachetnie wykonane wnętrze, oryginalny silnik.

Audi TT RS - to nam się nie podoba

Dodatki czynią testowany egzemplarz horrendalnie drogim, wcześnie pojawiająca się podsterowność, wysokie spalanie na co dzień.

Audi TT RS - to nam się podoba - nasza ocena

Szacunek dla inżynierów Audi Sport: stworzyli TT, którym można straszyć kierowców Porsche 911, i to za pół ceny! Ciężki przód sprawia jednak, że na krętej drodze więcej radości da najsłabsze 718.

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków