Brzmienie 5-cylindrowego silnika Audi TT RS niełatwo opisać. To jakby buczenie połączone z charczeniem i nierównomiernymi trzaskami. Melodia w tym rytmie towarzyszy Audi już od 41 lat: rozbrzmiewała w „cywilnych” limuzynach, drogowych sportowcach i autach wyczynowych. Odniesienie do tradycji jest miłe, jednak moc 400 KM świadczy o tym, że TT RS nie samą nostalgią chce nas kupić. Kipiąca, lekko „turboopóźniona” moc jest pieczołowicie przenoszona na asfalt przez dwusprzęgłową skrzynię biegów i stały napęd 4x4: zmierzyliśmy 3,6 s do „setki”! Obłęd!!!
Audi TT RS - wyniki testu
Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h | 1,5 s/3,6 s |
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h/0-200 km/h | 5,6 s/8,3 s/13,3 s |
Elastyczność 60-100/80-120 km/h | 1,8 s/2,3 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1475 kg/365 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 61/39 proc. |
Średnica zawracania (l/p) | 11,0 m/11,1 m m |
Hamowanie ze 100 km/h (z/g) | 34,1 m/33,5 m |
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h | 62 dB/69 dB/73 dB |
Spalanie testowe (benz. 95-okt.) | 10,6 l/100 km |
Zasięg | 520 km |
Żeby mieć takie osiągi w Porsche, trzeba kupić Carrerę 4 GTS z PDK za 674 000 zł. TT RS kosztuje mniej niż połowę tego. Jeśli ktoś nade wszystko ceni brutalne wgniatanie w fotel przy starcie – nie pożałuje.
Audi TT RS - stabilne i szybkie na prostej
TT RS lubi szybką jazdę na wprost, mimo krótkiego rozstawu osi zachowuje się powyżej 200 km/h stabilniej niż główny rywal, czyli BMW M2. Dzięki bezpośredniemu, progresywnemu układowi kierowniczemu Audi pozwala też zwinnie i chyżo pokonywać zakręty bocznych dróg. Trzeba tylko pamiętać, że mimo sprytnej elektroniki sterującej rozdziałem momentu obrotowego między osiami, ostatecznie i tak będziemy musieli nauczyć się żyć z podsterownością. Główny winowajca tkwi pod maską, a konkretnie na samym przodzie – silnik powoduje nieseksowny rozkład mas 61:39 proc. Inaczej niż w RS 3, tu przednie opony nie są szersze od tylnych.
Audi ma jednak jeszcze asy w rękawie: to diabelsko ostre karbonowo-ceramiczne hamulce i wnętrze, które esteci dopieszczali na spółkę z równie ambitnymi specami od jakości. Kształty i ozdoby są minimalistyczne, natomiast wrażenia dotykowe usprawiedliwiają cenę – tak powinien wyglądać sport w luksusowym wydaniu.
Układ Drive Select pozwala dostosować charakterystykę silnika, skrzyni biegów, napędu quattro, a opcjonalnie – także wydechu i zawieszenia. Oznacza to, że na co dzień nie jesteśmy wystawieni na bezwzględną surowość TT RS. Ale wystarczy wcisnąć guzik i zaczynamy władać brzytwą...
Audi TT RS - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R5/20 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa | 2480 cm3 |
Moc maksymalna | 400 KM/5850-7000 obr./min |
Maks. moment obrotowy. | 480 Nm/1700-5850 obr./min |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 3,7 s |
Prędkość maksymalna | 280 km/h |
Średnie spal. fabryczne | 8,4 l/100 km |
Emisja CO2 | 187 g/km |
Skrzynia biegów/napęd | aut. dwusprzęgłowa 7-begowa/4x4 |
Poj. bagażnika/zb. paliwa | 305-712 l l/55 l |
Marka i model opon test. auta | Pirelli PZero R01 |
Rozmiar opon przód | tył | 255/30 ZR 20 |
Gwarancja mech./pefroracyjna | 3 lata/12 lat |
Przeglądy | wg wskazań lub co 2 lata |
Cena podst. testowanej wersji | 318 400 zł |
Cena testowanego auta | 466 420 zł |
Audi TT RS - to nam się podoba
Błyskawiczne i pewne nabieranie prędkości, jak i jej wytracanie, szlachetnie wykonane wnętrze, oryginalny silnik.
Audi TT RS - to nam się nie podoba
Dodatki czynią testowany egzemplarz horrendalnie drogim, wcześnie pojawiająca się podsterowność, wysokie spalanie na co dzień.
Audi TT RS - to nam się podoba - nasza ocena
Szacunek dla inżynierów Audi Sport: stworzyli TT, którym można straszyć kierowców Porsche 911, i to za pół ceny! Ciężki przód sprawia jednak, że na krętej drodze więcej radości da najsłabsze 718.