Auto Świat Wiadomości Aktualności Tym się firmy nie chwalą. Produkcja tych modeli skończyła się lub skończy w 2024 r.

Tym się firmy nie chwalą. Produkcja tych modeli skończyła się lub skończy w 2024 r.

Tego możesz być pewien: producent pochwali się, kiedy na rynek trafi jego nowy model, albo gdy ten model przekroczy barierę miliona wyprodukowanych sztuk lub będzie obchodził 20. urodziny. Gorzej, kiedy kończy się jego wytwarzanie. To prawie zawsze odbywa się w ciszy. Na szczęście "Auto Świat" ma naprawdę dobry słuch.

Kia ProCeed (trzecia generacja; 2018-2024)
Kia
Kia ProCeed (trzecia generacja; 2018-2024)
  • W ciągu pierwszych 10 miesięcy 2024 r. pewna słynna marka premium zakończy produkcję aż pięciu modeli i żaden z nich nie będzie mieć bezpośredniego następcy. Powód jest prosty: nadchodzi największa rewolucja w historii tej firmy
  • Z kolei inna marka premium w ciągu zaledwie czterech miesięcy wygasiła wytwarzanie dwóch słynnych coupe (i roadsterów). Mało tego, w IV kwartale 2024 r. przyjdzie czas na kolejne coupe tego gracza
  • W czerwcu 2024 r. zakończono produkcję jedynego SUV-a klasy średniej w historii pewnej europejskiej firmy, a pod koniec tego roku ten sam los spotka pierwszego seryjnego shooting brake'a w dziejach znanego azjatyckiego gracza

To taka niezbyt szczęśliwa siódemka. Oto siedem modeli, których produkcja niedawno się skończyła, albo zdarzy się im to jeszcze w 2024 r. Uważaj, czekają cię spore zaskoczenia.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Mało tego, większość z przedstawionych poniżej modeli raczej nie będzie mieć bezpośrednich następców. W trzech przypadkach chodzi wręcz o samochody z segmentów, w których wcześniej ich producent nigdy się nie pojawił, a teraz opuszcza go po zaledwie jednej generacji.

Przeczytaj także: Nawigacja Waze ma trzy świetne rzeczy. Z ich powodu nie wrócę nigdy do Google Maps

Koniec produkcji nie zawsze oznacza, że danego auta nie można już kupić. Czasem importer celowo robi zapas, zwłaszcza kiedy na następcę przyjdzie poczekać dłużej niż zwykle lub na razie w ogóle się go nie planuje. Tak jest właśnie w przypadku pierwszego bohatera tego smutnego zestawienia.

Przeczytaj także: Jeździłem chińską hybrydą BYD Seal U DM-i. Komfort mnie zszokował

Kia ProCeed (trzecia generacja; 2018-2024)

Kia ProCeed (trzecia generacja; 2018-2024)
Kia ProCeed (trzecia generacja; 2018-2024)Kia

W 2018 r. Kia zdecydowała się na śmiały ruch, poszerzając kompaktową rodzinę o shooting brake'a. Niestety, to właśnie on jako pierwszy opuści gamę Ceeda.

Produkcja Kii ProCeed skończy się bowiem w grudniu 2024 r. i na razie nie planuje się bezpośredniego następcy tego modelu.

Na początku sierpnia 2024 r. przestano w Polsce zbierać indywidualne zamówienia na to auto. Samochód nadal jest jednak dostępny, ponieważ Kia zrobiła odpowiedni zapas. Wybiera się więc z pojazdów, które są na stocku.

Mierząca 460,5 cm długości i jedynie 142,2 cm wysokości Kia ProCeed to bardziej sportowo stylizowana alternatywa dla Kii Ceed Kombi. Co ciekawe, reszta ceedowej familii — czyli Ceed, Ceed Kombi i XCeed — pozostaje w produkcji. Mało tego, kompaktowa gama Kii powiększy się o... sedana, który najprawdopodobniej otrzyma nazwę K4.

VW Arteon (pierwsza generacja; od 2017 r.)

VW Arteon (pierwsza generacja; od 2017 r.)
VW Arteon (pierwsza generacja; od 2017 r.)Volkswagen

Najpiękniejszy z Volkswagenów nie jest już produkowany, ale dotyczy to jedynie wersji liftback — odmiana Shooting Brake powstaje nadal.

Co ciekawe, kombi pojawiło się dopiero trzy lata po liftbacku (w 2020 r.), kiedy ten przechodził lifting. VW Arteon Shooting Brake jest dostępny m.in. w sportowej wersji R, której 320-konny silnik umożliwia przyspieszanie od 0 do 100 km/h w 4,9 s.

Niestety, wydaje się, że bezpośredni spalinowy bądź hybrydowy następca VW Arteona szybko się nie pojawi.

Toyota GR Supra (piąta generacja; od 2019 r.)

Toyota GR Supra (piąta generacja; od 2019 r.)
Toyota GR Supra (piąta generacja; od 2019 r.)Toyota

W lipcu 2024 r. w Unii Europejskiej zmieniły się przepisy i Toyota GR Supra nie jest już tutaj dostępna. W tym przypadku produkcja, owszem, skończyła się, ale tylko wersji dla UE.

Ostatnio Toyotę GR Suprę oferowano w Polsce w dwóch wersjach: 4-cylindrowej (258 KM) i z rzędową "szóstką" (340 KM; przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,3 s).

Czy samochód będzie mieć następcę? Niewykluczone, choć z pewnością nie od razu.

Mazda CX-5 (druga generacja; od 2016 r.)

Mazda CX-5 (druga generacja; od 2016 r.)
Mazda CX-5 (druga generacja; od 2016 r.)Mazda

W 2023 r. Mazda CX-5 była najczęściej rejestrowanym nowym samochodem tej marki w Polsce, stanowiąc aż 28 proc. jej wolumenu — to prawie co 3. auto! Tymczasem w marcu 2024 r. skończyła się produkcja europejskiej wersji CX-5, a następca jeszcze się nie pojawił.

Polski oddział Mazdy zgromadził jednak zapas ok. półtora tysiąca sztuk modelu CX-5, dostępnych od ręki. To niemal połowa zeszłorocznej sprzedaży tego SUV-a w naszym kraju (3088 samochodów).

Na szczęście Mazda CX-5 będzie mieć następcę. Trzeba przecież wypełnić lukę między modelami CX-30 (439,5 cm długości i 265,5 cm rozstawu osi) a CX-60 (odpowiednio 474,5 i 287 cm).

Mazda CX-5 drugiej generacji jest nadal produkowana m.in. na rynek Stanów Zjednoczonych.

Audi R8 (druga generacja; 2015-2024) i inni

Audi R8 (druga generacja; 2015-2024)
Audi R8 (druga generacja; 2015-2024)Audi

W ciągu zaledwie czterech miesięcy Audi zakończyło produkcję aż dwóch słynnych coupe (i roadsterów). W listopadzie 2023 r. nadszedł koniec Audi TT, w marcu 2024 r. ten sam los spotkał Audi R8.

Mało który model zrobił tyle dobrego dla wizerunku Audi w XXI w. co właśnie R8. Pierwsza generacja pojawiła się w 2006 r., druga zadebiutowała w 2015 r. Ostatnio samochód był dostępny m.in. w wersji z 620-konnym V10, która przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,1 s. Każde wyprodukowane Audi R8 przed wysłaniem do nabywcy poddawano testom na torze i dodatkowo godzinnej jeździe próbnej.

W polskiej sieci dealerskiej czeka jeszcze sześć fabrycznie nowych Audi R8: dwa Spydery i cztery Coupe (stan na 16 września 2024 r.).

Wydaje się, że zarówno Audi R8, jak i TT będą mieć następców, ale mogą oni otrzymać napęd elektryczny. Tymczasem w IV kwartale 2024 r. skończy się produkcja Audi A5 Coupe, które też na razie raczej pozostanie bez sukcesora. Tym samym to już trzecie coupe z czterema pierścieniami w 12 miesięcy.

Jaguar XF (druga generacja; 2015-2024) i inni

Jaguar XF (druga generacja; 2015-2024)
Jaguar XF (druga generacja; 2015-2024)Jaguar Land Rover

Zanim Jaguar z marki premium stanie się luksusowym graczem, rywalizując m.in. z Astonem Martinem i Bentleyem, czeka go najdziwniejszy okres w swojej historii. Przez sporą część 2025 r. firma może bowiem oferować zaledwie jeden model. Dlaczego?

W marcu 2024 r. zakończono produkcję Jaguarów XE, XF i F-Type, z kolei w październiku 2024 r. to samo czeka Jaguary E-Pace i I-Pace. W ciągu siedmiu miesięcy brytyjska firma porzuci więc aż pięć modeli — w gamie zostanie jedynie Jaguar F-Pace, ale i na niego ma przyjść kres pod koniec 2025 r. W Polsce Jaguary XE, XF, F-Type, E-Pace oraz I-Pace mają być dostępne do wyczerpania zapasów importera i dealerów. Tym samym przez sporą część 2025 r. Jaguar może handlować u nas tylko jednym modelem: SUV-em F-Pace. A potem?

Potem Jaguara czeka największa przemiana w historii tej marki. Z gracza premium ma się zmienić w markę luksusową, rywalizującą już nie z Audi bądź BMW, ale z Astonem Martinem i Bentleyem.

Dlatego żaden nowy model Jaguara nie będzie bezpośrednim następcą XE, XF-a, F-Type'a, E-Pace'a, F-Pace'a ani I-Pace'a. Jak informuje magazyn "Autocar", na luksusową gamę złożą się jedynie trzy modele: 4-drzwiowe coupe (pierwsze dostawy prawdopodobnie w 2026 r.), SUV i limuzyna (ok. 2029 r.). Prototyp pierwszego z nich mamy poznać pod koniec 2024 r.

Seat Tarraco (pierwsza generacja; 2018-2024)

Seat Tarraco (pierwsza generacja; 2018-2024)
Seat Tarraco (pierwsza generacja; 2018-2024)Seat

Seat tylko raz pojawił się w segmencie SUV-ów klasy średniej — i właśnie się z nim pożegnał.

Mierzącego 473,5 cm długości Seata Tarraco wytwarzano w Wolfsburgu, czyli macierzystej fabryce koncernu VW (właściciel Seata). Produkcję zakończono w czerwcu 2024 r. Bezpośredni następca tego SUV-a nie jest przewidziany.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji