Jaguar XF

Jaguar XF to usportowiony samochód klasy średniej-wyższej. Auto weszło na rynek w 2008 roku zastępując model S-Type.

XF co prawda konstrukcyjnie bazuje na swoim poprzedniku, ale wiele elementów, w tym szkielet, zostało wzmocnionych. Stylistyka nadwozie jest raczej stonowana, bez fantazyjnych kształtów, lecz z wieloma, ostrzejszymi liniami. Z przodu natomiast dominuje sporych rozmiarów atrapa chłodnicy.

W 2011 roku auto przeszło facelifting, który objął modernizacje reflektorów i tylnych świateł. Początkowo auto było dostępne wyłącznie jako 4-drzwiowy sedan, lecz w 2012 roku dodano także odmianę kombi o nazwie XF Sportbreak. I tak spory, 500-litrowy bagażnik limuzyny został powiększony o kolejne 50 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy można było otrzymać aż 1675 litrów przestrzeni bagażowej. Oprócz tego pasażerowie w II rzędzie siedzeń mieli do dyspozycji więcej miejsca nad głowami, lecz w obu przypadkach nie mieli powodów do narzekania na brak wygody.

Szefowie marki przewidzieli dosyć szeroką gamę jednostek napędowych. I tak wśród benzyniaków, najmniejsza była 3-litrowa V6-ka o mocy 340 KM. Topowa odmiana XF-R wyposażona była w widlastą „ósemkę” o pojemności 5 litrów i mocy 510, a XFR-S – 550 KM (również dostępna w wersji Sportbreak, jednak ta, nie była oferowana w Polsce). Wśród diesli dostępne były jednostki o pojemności 2, 2.2 i 3 litrów. Ich moc wahała się między 163 a 275 KM. Moment obrotowy mógł być przekazywany na tylną lub obie osie za pośrednictwem skrzyni automatycznej o 6 lub 8 przełożeniach.

W 2015 roku Jaguar wprowadził II generację XF-a, i tym razem auto zostało zbudowane od zera. Nadwozie zostało wykonane w 75 % z aluminium i co ciekawe, udało się osiągnąć niemal idealne rozłożenie masy – po 50 % na każdą oś. Stylistyka pozostała raczej taka sama jak w poprzedniku, jednak tył pojazdu zmienił się na lepsze. Pod maską zagościły tym razem także jednostki 4-cylindrowe. Benzyniak ma 2 litry pojemności i rozwija 240 KM. Dostępny jest także większy, 3-litrowy silnik V6 o mocy 340 lub 380 KM. Wśród diesli mamy do wyboru 2-litrowy motor o mocy 163 lub 180 KM, a większy silnik V6 o pojemności 3 litrów legitymuje się mocą 300 KM. Standardowo napędzane są tylne koła, lecz niektóre jednostki napędowe można połączyć z napędem na obie osie. Za przeniesienie momentu obrotowego odpowiada 6-stopniowy manual lub 8-biegowy automat. Jaguar nie przewidział w II generacji nadwozia kombi.

Głównymi rywalami Jaguara XF są Audi A6, BMW serii 5, Lexus GS oraz Mercedes-Benz klasy E.

Jaguar XF - generacje

Ferrari Roma – dzieło mistrza

Jaguar XF (2007 - )

Jaguar XF - powiązane artykuły

Pokaż więcej