Najnowsza generacja Dacii Duster spotkała się w Polsce z entuzjastycznym przyjęciem. Ten SUV zadebiutował pod koniec marca 2024 r. i przez pierwsze półtora miesiąca zebrano aż 1500 zamówień. To więcej niż liczba pierwszych rejestracji wszystkich Dacii w Polsce w maju 2024 r. (1375 sztuk; dane: IBRM Samar). Na dodatek aż 80 proc. klientów nigdy wcześniej nie kupiło żadnej Dacii. Jak na branżę moto, to wyjątkowo wysoki odsetek.
Nowa Dacia Duster to kamień milowy w postrzeganiu tej marki w Polsce. Cena nie jest już głównym argumentem "za" — równie dużą rolę gra design auta. W wielu przypadkach to on zdecydował o wyborze tego SUV-a.
Przeczytaj także: Ile kosztują dziś najtańsze nowe auta w Polsce? Zapomnij, że kupisz coś za 50 tys. zł
Mimo wszystko cena i tak robi wrażenie. Na dodatek 3 września 2024 r. zaczął obowiązywać nowy cennik.
Dacia Duster - dane techniczne
Dacia Duster to samochód z pogranicza miejskich i kompaktowych SUV-ów. Najnowsza, trzecia generacja mierzy bowiem 434,3 cm długości. Poza tym auto ma 181,3 cm szerokości, od 165,6 do 166,1 cm wysokości (zależnie od wersji) i 265,7 cm rozstawu osi.
Przeczytaj także: Ta marka zdominowała polski rynek. Jej logo noszą trzy najczęściej rejestrowane nowe auta w sierpniu
Z bagażnikiem jak z wysokością: poszczególne warianty różnią się od siebie. Np. odmiana TCe 130 z napędem na jedną oś ma bagażnik o pojemności od 517 do 1696 l, z kolei wersja Dacii Duster z instalacją LPG — od 453 do 1632 l. Bo tak, Dacia Duster jest dostępna także z fabryczną instalacją LPG, co dla wielu klientów będzie koronnym argumentem.
W polskiej gamie nowej Dacii Duster znalazły się trzy wersje silnikowe:
- ECO-G 100: silnik benzynowy z instalacją LPG; pojemność: 999 cm sześc., moc: 100 KM;
- TCe 130: silnik benzynowy; pojemność: 1199 cm sześc.; moc: 130 KM; ta wersja jest dostępna również z napędem 4x4;
- Hybrid 140: napęd hybrydowy (silnik benzynowy o pojemności 1598 cm sześc. oraz silnik elektryczny); moc: 140 KM
No to teraz pora zagłębić się w najświeższy cennik Dacii Duster.
Przeczytaj także: Spalinowe Volvo XC90 dostało kilka kolejnych lat życia. Elektromobilność nie nadąża
Dacia Duster - ceny i wyposażenie
Dacia Duster jest oferowana w Polsce w czterech wariantach wyposażenia: bazowym Essential, Expression oraz dwóch topowych: Extreme i Journey. Odmiana Essential ma w standardzie m.in.:
- 6 poduszek powietrznych;
- klimatyzację manualną;
- tylne czujniki parkowania;
- elektryczną regulację przednich bocznych szyb;
- elektryczną regulację i podgrzewanie lusterek bocznych;
- radio, USB-C, Bluetooth i 4 głośniki;
- regulację wysokości fotela kierowcy;
- regulację kierownicy w dwóch płaszczyznach;
- relingi dachowe;
- tylną kanapę dzieloną w proporcji 1/3-2/3;
- 16-calowe stalowe obręcze kół
Z kolei odmiana Expression dodatkowo oferuje bez dopłaty m.in.:
- kamerę cofania;
- elektryczną regulację tylnych bocznych szyb;
- 7-calowy ekran wskaźników;
- 10-calowy dotykowy ekran;
- 6 punktów mocowania YouClip;
- 17-calowe aluminiowe obręcze kół
Na samym szczycie gamy mamy wersję Extreme, która w standardzie zawiera to, co Essential i Expression, ale dodatkowo bez dopłaty oferuje m.in.:
- automatyczną klimatyzację;
- elektrycznie składane boczne lusterka;
- system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania silnika;
- regulację podparcia odcinka lędźwiowego w fotelu kierowcy;
- regulację wysokości przedniego fotela pasażera
Topowy status z Extreme dzieli odmiana Journey. I znów ma w standardzie to, co Essential i Expression, ale dodaje od siebie m.in.:
- automatyczną klimatyzację;
- elektrycznie składane boczne lusterka;
- system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania silnika;
- ładowarkę indukcyjną;
- system Media Nav Live (nawigacja online na 8 lat, 6 głośników, system audio Arkamys 3D Sound)
- 18-calowe aluminiowe obręcze kół
To teraz spójrzmy na bazowe ceny wszystkich wersji silnikowych. W nawiasie podałem poziomy wyposażenia, których dotyczy każda z cen:
- ECO-G 100: od 79 tys. 900 zł (Essential);
- TCe 130: od 96 tys. 400 zł (Expression);
- TCe 130 4x4: od 109 tys. 400 zł (Expression);
- Hybrid 140: od 111 tys. 400 zł (Expression);
Tak jest, bazowe Essential występuje tylko w wersji ECO-G 100 (wariant z instalacją LPG jest również oferowany w wyposażeniach Expression, Extreme i Journey). Czy to oznacza, że właśnie Essential jest optymalnym wyborem? Wbrew pozorom na to pytanie nie ma jednej dobrej odpowiedzi.
Dacia Duster - którą wersję wybrać
Moimi faworytami są dwie wersje Dacii Duster. Zacznijmy od tego, jak bardzo zależy ci na instalacji LPG.
Jeśli należysz do zwolenników tego rozwiązania, to wybór jest tylko jeden: odmiana ECO-G 100. No dobrze, ale w jakim standardzie wyposażenia? Moim zdaniem, najlepszy jest Expression.
Dopłacając 8 tys. zł do wersji Expression, dostajesz bardzo praktyczną kamerę cofania i system YouClip, dzięki któremu zamocujesz smartfon — a to daje ci dostęp do twojej ulubionej nawigacji. Do tego dochodzą przyjazny w obsłudze dotykowy ekran i 17-calowe aluminiowe obręcze kół, które jeszcze poprawią wygląd tego SUV-a Dacii.
Jeśli jednak nie zależy ci tak mocno na LPG, proponuję wersję TCe 130. Dlaczego? Bo jest bardziej dynamiczna. Przyspieszenie 0-100 km/h w Dacii Duster ECO-G 100 zajmuje aż 14 s (lub 13,2 s, jeśli się używa LPG), zaś odmiana TCe 130 potrzebuje na to już 9,9 s. Poza tym TCe 130 to jedyna wersja silnikowa Dustera dostępna z 4x4.
No dobrze, czyli Dacia Duster TCe 130, ale w jakim wariancie wyposażenia? Expression, naturalnie, co daje nam 96 tys. 400 zł. Czyli nadal poniżej stówki.