Jak zrobić z kompaktowego auta zadziorne coupé, które nie tylko da sporą frajdę z jazdy, lecz także będzie tanie w eksploatacji? Otóż: wziąć Audi A3 i zmienić je w model TT – tak postąpiło Audi i było to dobre posunięcie.
Audi TT 8N - zalecamy ostrożność
Obecnie Audi TT 8N z początku produkcji kosztują niecałe 15 tys. zł. I choć to łakomy kąsek, właśnie do zakupu egzemplarzy z pierwszych lat produkcji radzimy podchodzić z dystansem.
Powodów jest kilka – od tych racjonalnych, związanych z wiekiem i dużymi przebiegami, przez zaniedbania serwisowe (wiele osób ogranicza wydatki na naprawy w przypadku aut o niskiej wartości), aż do błędów konstrukcyjnych.
Dziś mało kto już pamięta, ale „tetetki” z lat 1998-99 zmagały się z niestabilnym prowadzeniem przy dużych prędkościach. Problem został nagłośniony. Audi zmieniło nastawy zawieszenia, wprowadziło seryjne ESP i dołożyło tylny spoiler. Powyższe zmiany wprowadzono nie tylko w nowych Audi TT, objęły one także egzemplarze już sprzedane. Warto więc sprawdzić, czy samochody z zagrożonych lat poddano zabiegom odnowy.
Audi TT 8N - gama silnikowa
W kolejnych latach Audi TT nie zaliczyło już tego typu wpadek, a oferta rynkowa zaczęła się powiększać. W 2003 r. do jednostki 1.8 (wersje 180- i 225-konne oferowane od 1998 r., 150-konna – od 2002 r.) dołączyła wolnossąca odmiana 3.2 VR6 (250 KM). Następnie pojawiła się skrzynia DSG (tylko 3.2 VR6) oraz odmiany specjalne (m.in. z dodatkami podkreślającymi sportowy charakter auta).
Istotny był też rok 2005, kiedy to silnik 1.8 Turbo przeszedł „rewolucję mocy” – wycofano wszystkie dotychczasowe wersje, a na ich miejsce wprowadzono odmiany: 163, 190 i 240 KM. Ostatnią oferowano tylko w wersji coupé – TT quattro sport. W teorii wybór jest więc duży, w praktyce wygląda to nieco gorzej.
W ogłoszeniach dominują auta z silnikiem 1.8 Turbo/180 KM – stanowią niemal 70 proc. oferty, reszta to głównie mocniejsze odmiany jednostki 1.8, a Audi TT 8N z silnikiem 3.2 VR6 (ładne egzemplarze) można policzyć na palcach jednej ręki. Czy to problem? Raczej nie, bo motor 1.8 Turbo to udany napęd, który świetnie łączy dobre osiągi z rozsądnym spalaniem (średnie 10-11 l/100 km) i niedrogim serwisem.
Owszem, zmaga się z kilkoma typowymi awariami (m.in. rozrządu, termostatu i popularnego „odkurzacza”), ale wiele problemów można tanio usunąć (dużo zamienników, powszechnie znana technika). Topowa „tetetka” rasowo brzmi i „setkę” osiąga w 6,3 s (z DSG – 6,2 s), ale motor 3.2 także ma kilka czułych punktów, do tego dość dużo pali (średnio 13-15 l/100 km), jest bardziej skomplikowany i droższy w naprawach.
Inne poważne awarie wynikają bardziej z powodu wysilonej eksploatacji niż z wrodzonych wad modelu. Natomiast większość drobnych niedomagań da się usunąć bez wydawania dużych pieniędzy. Generalnie Audi TT 8N to jedna z ciekawszych propozycji na pierwszy sportowy samochód. Oryginalnie wygląda, daje sporą frajdę z jazdy i niedużo kosztuje. Także trwałość i koszty serwisu są na akceptowalnym poziomie. Radzę jednak przeznaczyć na zakup nie 15, lecz 25 tys. zł i wybrać wersję 1.8 T.
Audi TT 8N - na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę
Zaparowane reflektory to niemal standard – ich wymiana jest droga, ale nieskomplikowana. Trzeba za to pochwalić dobre zabezpieczenia antykorozyjne. Jeśli chodzi o elektrykę, to przeważnie psują się drobiazgi: przełączniki klimatyzacji i świateł oraz piloty zamka centralnego w kluczyku.
W Audi TT silnik 1.8 T ma kilka słabych punktów i czasami pali nadmierne ilości oleju. W 3.2 rozciągają się łańcuchy rozrządu. Hałasują skrzynie biegów, natomiast trwałość napędu 4x4 (sprzęgło Haldex) jest niezła (pomijamy zajeżdżone auta). Zdarzają się luzy – wybite silentblocki oraz łączniki. W roadsterze występują problemy ze szczelnością dachu.
Audi TT 8N - ceny części
Filtr powietrza od 25 zł
Filtr oleju od 23 zł
Klocki hamul. (przód) od 115 zł
Tarcza hamul. (przód) od 190 zł
Sprzęgło (kpl.) od 638 zł
Napęd rozrządu (kpl.) od 523 zł
Turbosprężarka od 2980 zł
Reflektor od 1280 zł
Ceny dotyczą nieoryginalnych części zamiennych do Audi TT 1.8 T o mocy 180 KM, dostępnych u niezależnych sprzedawców i w internecie.
Audi TT 8N - serwis
Olej silnikowy co 15 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 30 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata
Płyn chłodzący bez okres. wym.
Filtr paliwa bez okres. wym.
Wymiana świec co 60 tys. km
Napęd rozrządu 120-180 tys. km
Interwały międzyprzeglądowe dla wersji 1.8 T. Wymiana napędu rozrządu: do 1999 r. co 120 tys. km, później interwał wydłużono do 180 tys. km
Audi TT 8N - dane techniczne
- Silnik – typ/cylindry/zawory t.benz./R4/20
- Pojemność skokowa (cm3) 1781
- Moc maks. (KM/obr./min) 180/5500
- Maks. moment (Nm/obr./min) 235/1900
- Skrzynia biegów man. 5b bądź 6b lub aut.
- Napęd przedni lub 4x4
- Rozstaw osi (mm)/poj. bagaż. (l) 2422/270-540
- Masa własna/ładowność (kg) od 1240/370
- Wymiary (dł./szer./wys.) 4041/1764/1346
- Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 7,8
- Prędkość maksymalna (km/h) 228
- Zużycie paliwa (wg EU; l/100 km) 11,1/6,3/8,1
Dwie końcówki wydechu to charakterystyczna cecha wersji 3.2, a także mocniejszych odmian 1.8 T
Wlew paliwa umieszczono w górnej części tylnego błotnika – wygląda naprawdę stylowo.
Stylowo na zewnątrz, ciekawie także we wnętrzu. Można liczyć na dobre wyposażenie wielu aut.
W TT silniki są ustawione poprzecznie. Topowa odmiana 3.2 VR6 zadebiutowała dopiero w 2003 r.
Oryginalne elementy układu hamulcowego nie grzeszą trwałością. Wiele aut ma aluminiowe felgi
Wygodne fotele (w mocniejszych wersjach często obszyte skórą), z tyłu symboliczna ilość miejsca.
Uwaga: auta z początku produkcji zachowywały się niestabilnie przy dużych prędkościach
Audi TT (8N) to jedna z ciekawszych propozycji na pierwszy sportowy samochód. Oryginalnie wygląda, daje sporą frajdę z jazdy i niedużo kosztuje. Radzę jednak przeznaczyć na zakup nie 15, lecz 25 tys. zł i wybrać wersję 1.8 T.