- Artykuł przedstawia zestawienie 10 używanych crossoverów do 50 tys. zł, idealnych do jazdy miejskiej i na wakacje
- Każdy z opisanych samochodów oferuje unikalne cechy, takie jak przestronność, komfort jazdy, a niektóre zdolności terenowe
- Wybór odpowiedniego modelu zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji użytkownika, ale te samochody powinny spełnić wymagania
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Przeglądając rynek wtórny, natrafimy na tysiące różnego rodzaju małych samochodów do miasta i to w ogromnym rozstrzale cenowym. My postanowiliśmy przyjrzeć się niewielkim SUV-om, które nie tylko mają modną sylwetkę, ale dzięki podwyższonemu zawieszeniu, nie boją się również krawężników i dziur.
Poznaj kontekst z AI
Jaki SUV do 50 tys. zł?
Budżet, jaki założyliśmy na samochód to 50 000 zł. Przy niektórych zaproponowanych samochodach to budżet spokojnie wystarczający na samochód, a także na serwis, a w przypadku innych modeli taka kwota wystarczy tylko na samochód z początkowych lat produkcji. Każde z tych aut jest polecane i powinno spokojnie posłużyć jeszcze kilka lat. Kolejność w tym zestawieniu jest przypadkowa.
Seat Arona
Seat Arona to propozycja, którą trudno zignorować. Dlaczego? Ten model łączy przestronne wnętrze, komfortową jazdę i szeroką gamę jednostek napędowych, tworząc niezwykle konkurencyjną ofertę w swojej klasie. Arona ma proste i intuicyjne wnętrze, w którym można wygodnie podróżować, a do tego bagażnik ma 400 litrów, zatem nadaje się nawet na dalsze wypady.
Mały crossover od Seata dzieli swoje mechaniczne DNA z Seatem Ibizą, co oznacza, że prowadzenie tego SUV-a to czysta przyjemność. Na krętych drogach samochód zachowuje się pewnie i stabilnie, oferując świetne właściwości jezdne, które nieczęsto spotyka się w tej kategorii aut.
Suzuki Vitara
Suzuki Vitara to model, który zaskakuje swoimi możliwościami. Kwadratowe narożniki nadwozia, zwiększony prześwit i dostępna opcja napędu na cztery koła sprawiają, że ten kompaktowy SUV radzi sobie w terenie lepiej, niż można by się spodziewać. To właśnie te cechy przywodzą na myśl większe i bardziej rasowe modele terenowe.
Na asfalcie Vitara również nie zawodzi. Konstruktorom udało się znaleźć złoty środek pomiędzy komfortem jazdy a precyzją prowadzenia. W efekcie podróżowanie tym modelem okazuje się zaskakująco przyjemne, zarówno w mieście, jak i na dłuższych trasach.
Wnętrze? Tu Suzuki postawiło na prostotę. Choć materiały wykończeniowe należą raczej do tych z niższej półki, całość sprawia wrażenie solidnie zmontowanej. To praktyczne podejście, które może przypaść do gustu osobom ceniącym trwałość i funkcjonalność ponad luksus.
- Przeczytaj także: Używany SUV za ok. 50 tys. zł. Sprawdziliśmy cztery premium i... wygrał piąty. Innej klasy
Skoda Yeti
Szukając Skody Yeti w założonym budżecie, możemy rozglądać się za młodszymi egzemplarzami, najlepiej tymi wyprodukowanymi po 2015 r. To ważne, ponieważ mają one poprawione jednostki napędowe. Chociaż design Yeti, ze swoim pudełkowatym kształtem, nie każdemu przypada do gustu, a jej konstrukcja jest starsza od wielu konkurentów, to właśnie ten kształt sprawia, że auto jest bardzo pojemne i funkcjonalne, oferując wiele przemyślanych rozwiązań we wnętrzu. Mimo podwyższonego prześwitu i opcjonalnego napędu na cztery koła, Yeti najlepiej czuje się na drogach utwardzonych, choć bez problemu poradzi sobie również na szutrach czy polnych drogach.
Renault Captur
Renault Captur to przykład samochodu, który oferuje kompleksowy pakiet zalet w rozsądnej cenie. Jeśli szukasz małego SUV-a, który spełni Twoje oczekiwania, Captur może być jednym z pierwszych modeli, na które warto zwrócić uwagę.
Jednym z największych atutów Captura jest jego funkcjonalność. Wysoko umieszczone fotele zapewniają lepszą widoczność niż w typowym hatchbacku, co docenią zarówno kierowcy, jak i pasażerowie. Wnętrze zostało zaprojektowane z myślą o elastyczności — przesuwana tylna kanapa pozwala dostosować przestrzeń do aktualnych potrzeb, a bagażnik oferuje zaskakująco dużą pojemność, jak na ten segment.
Niestety, pod względem wrażeń z jazdy Captur nie wyróżnia się na tle konkurencji. Choć prowadzenie jest poprawne, to brakuje mu charakteru, który mógłby przyciągnąć bardziej wymagających kierowców. Dodatkowo oferta silnikowa wypada skromniej w porównaniu do rywali — zarówno pod względem mocy, jak i różnorodności jednostek napędowych.
- Przeczytaj także: Wybrałem pięć NOWYCH samochodów za 100 tys. zł. Da się kupić nawet porządnego SUV-a
Mazda CX-3
Mazda CX-3 to propozycja, która z pewnością przypadnie do gustu kierowcom ceniącym klasyczne wrażenia z jazdy. Układ kierowniczy, choć nieco powolny, pozwala na precyzyjne prowadzenie, a silniki — choć wymagają wyższych obrotów, by pokazać pełnię swoich możliwości — dostarczają satysfakcjonującej dynamiki.
W porównaniu do wielu współczesnych małych SUV-ów, CX-3 wyróżnia się lekkością prowadzenia, co sprawia, że samochód jest wyjątkowo zwinny w miejskim ruchu. Mechanicznie model ten opiera się na sprawdzonych rozwiązaniach znanych z Mazdy 2 — auta, które również cieszy się opinią dobrze prowadzącego się kompaktu. Nie powinno więc dziwić, że CX-3 odziedziczyła po swoim mniejszym bracie talent do jazdy.
Hyundai Kona
Hyundai Kona to model, który potrafi zaskoczyć bogatym wyposażeniem i dobrym stosunkiem jakości do ceny. W gamie znajdziemy nawet sportową wersję Kona N, która oferuje imponujące osiągi. Trzeba jednak pamiętać, że decydując się na tę odmianę, musimy przygotować się na wyższy wydatek.
Niestety, choć Kona ma wiele zalet, nie jest pozbawiona wad. Komfort jazdy pozostawia nieco do życzenia — zawieszenie nie zapewnia idealnej płynności jazdy i polubią je ci, którzy preferują japońskie samochody. Dodatkowo, przestrzeń we wnętrzu może okazać się niewystarczająca dla osób szukających przestronnego crossovera.
Nissan Juke
Nissan Juke pierwszej generacji wyróżnia się unikalnym designem i zwinnym prowadzeniem, szczególnie w mieście. Atrakcyjne ceny najstarszych egzemplarzy sprawiają, że jest to ciekawa propozycja. Do głównych wad należą: mała przestrzeń na tylnej kanapie, niewielki bagażnik (przed liftingiem) oraz słaba widoczność do tyłu.
Pod maską Juke'a znajdziemy szeroką gamę silników. Warto pamiętać, że jednostki z turbodoładowaniem (1.2/1.6 DIG-T) mogą zużywać olej, a w dieslach należy skrócić interwał wymiany oleju do 10-15 tys. km, aby uniknąć problemów z panewkami. Inne typowe usterki to pękające szyby i trzeszczące plastiki w kokpicie.
Peugeot 2008
Peugeot 2008 wyróżnia się na drodze, oferując przyciągającą wzrok stylistykę i komfortowe wnętrze. To auto stworzone z myślą o wygodzie podróżowania, a nie o sportowej jeździe. Zanim zdecydujesz się na zakup, upewnij się, że odpowiada Ci specyficzna pozycja za kierownicą, charakterystyczna dla tej marki.
Choć silniki zapewniają wystarczającą dynamikę, musisz mieć na uwadze, że każda jednostka ma swoje bolączki. Dlatego tak ważne jest, aby szukać egzemplarzy z pełną historią serwisową, regularnie serwisowanych i z jak najmniejszym przebiegiem. Nawet problematyczny silnik 1.2 może okazać się dobrym wyborem, pod warunkiem że poprzedni właściciel dbał o niego, zapobiegając typowym usterkom.
Dacia Duster
Dacia Duster drugiej generacji to samochód znacznie przyjemniejszy w użytkowaniu niż jego poprzednik. Cieszy się dużą popularnością, a jego wartość rynkowa wyjątkowo dobrze się trzyma. Dlatego na zakup dobrego auta trzeba przygotować minimum 50 000 zł.
Choć Duster nie zachwyca bogatym wyposażeniem, to jest ono w pełni wystarczające do codziennej jazdy. Materiały we wnętrzu są co prawda twarde, ale za to dobrze spasowane, dzięki czemu nawet po latach użytkowania nie słychać irytujących trzasków. Dużą zaletą jest to, że na rynku dostępnych jest wiele krajowych egzemplarzy o niskim przebiegu i z pełną historią serwisową. Dodatkowo model ten można znaleźć w wersji z napędem na cztery koła, który pozwala na swobodne poruszanie się w lekkim terenie, a także z fabryczną instalacją LPG, co znacznie obniża koszty eksploatacji.
Jeep Renegade
Jeep Renegade zaskakuje detalami wnętrza, takimi jak motywy klasycznego Willysa. Deska rozdzielcza jest masywna i czytelna, a użyte materiały, choć twarde, sprawiają wrażenie solidnych. Fotele są wygodne, z typową dla SUV-a, wysoką pozycją za kierownicą, zapewniającą dobrą widoczność. Na tylnej kanapie dwie dorosłe osoby będą podróżować w komfortowych warunkach.
Bagażnik o pojemności 351 litrów jest wystarczający na co dzień, choć po złożeniu siedzeń rośnie do prawie 1300 litrów. Regularne kształty kufra ułatwiają pakowanie, ale wadą jest wysoki próg załadunku.
Paleta silników w Renegade jest szeroka. W starszych wersjach znajdziemy m.in. benzynowe 1.6 i 1.4 oraz diesle 1.6 i 2.0. Po liftingu (2018 r.) pojawiły się nowe jednostki 1.0 i 1.3 T-GDI, a także warianty hybrydowe.