Osoby spędzające w samochodzie dużo czasu na pewno docenią ciszę panującą w jego wnętrzu. Podczas długich autostradowych wojaży uciążliwy może być nie tylko gadatliwy pasażer, czy ciągle wiercące się dziecko.
Tajemnicze dźwięki z układu wydechowego, szumy powietrza opływającego nadwozie, czy stukające zawieszenie mogą zepsuć nawet najlepiej zapowiadająca się wyprawę. Obecnie, dzięki nowoczesnym materiałom wygłuszającym i dopracowanej aerodynamice, nawet w samochodach miejskich jest ciszej niż w autach starych.
Nasz test wykazał jednak, że poziom hałasu we wnętrzu poszczególnych samochodów różni się, i to znacznie. Które auta są najcichsze, a w których jest najgłośniej? Odpowiedzi na to pytanie udzieli nasz ranking.
Pomiary przeprowadziliśmy w następujący sposób: hałas we wnętrzu mierzyliśmy przy prędkości 50, 100 i 130 km/h na czwartym, piątym oraz szóstym biegu (skrzynie automatyczne: pozycja D). Samochody miały zamknięte drzwi i okna. Nadmuch powietrza oraz radio zostały wyłączone. Aby zredukować wpływ szumów otoczenia na wyniki, pomiary przeprowadziliśmy dwukrotnie. Ranking stworzyliśmy na podstawie wyników uzyskanych przy prędkości 130 km/h.
Galeria zdjęć
Najcichsze: BMW 730d Blue Performance, 3,0 l diesel (245 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 62 dB
Jaguar XJ 3.0 V6 Diesel S Luxury, 3,0 l diesel (275 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 63 dB
BMW Z4 sDrive 35 iS Automatic, 3,0 l benzyna (340KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 75 dB
Audi TT RS Roadster, 2,5 l benzyna (340 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 75 dB
Nissan 370Z Roadster, 3,7 l benzyna (328 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 75 dB
Chevrolet Spark 1.0 LS, 1,0 l benzyna (68 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 75 dB
Honda CR-Z 1.5 i-VTEC GT, 1,5 l benz. hybryda (124 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 74 dB
Dacia Sandero 1.6 MPI Stepway, 1,6 l benzyna (87 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 74 dB
Najgłośniejsze auta przetestowane w 2010 r.: Ford Focus 1.6 16 V Concept, 1,6 l benzyna (100 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 74 dB
Jaguar XKR 5.0 Kompressor Cabriolet, 5,0 l benzyna (510 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 74 dB
Honda Civic 1.4 i-VTEC Sport, 1,4 l benzyna (100 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 74 dB
Hyundai i30 1.4 blue Comfort, 1,4 l benzyna (109 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 75 dB
Dacia Duster 1.6 16V 4x2 Laureate, 1,6 l benzyna (105 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 75 dB
Audi R8 Spider 5.2 FSI quattro R tronic, 5,2 l benzyna (525 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 79 dB
Tesla Roadster Sport, napęd elektryczny (215 kW/292 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 82 dB
Łada Niva 1.7i Hunter, 1,7 l benzyna (81 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 82 dB
Lotus Exige Cup 260, 1,8 l benzyna (260 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 86 dB
Porsche 911 Turbo, 3,8 l benzyna (500 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 77 dB
Citroen C1 1.0 Style, 1,0 l benzyna (68 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 77 dB
Hyundai i10 1.1 Style, 1,1 l benzyna (67 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 76 dB
Suzuki Alto 1.0 Comfort, 1,0 l benzyna (68 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 76 dB
BMW M3 GTS, 4,4 l benzyna (450 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 76 dB
Maserati Quattroporte Sport GT S, 4,7 l benzyna (440 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 67 dB
VW Touran 1.4 TSI Comfortline, 1,4 l benzyna (140 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 67 dB
Audi A8 4.2 TDI DPF quattro tiptronic, 4,2 l diesel (350 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 64 db
Mercedes-Benz R 350 CDI L 4MATIC 7G-Tronic DPF, 3,0 l diesel (265 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 65 dB
BMW 520d Touring, 2,0 l diesel (184 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 65 dB
BMW X6 Active Hybrid, 4,4 l benz. hybryda (485 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 65 dB
Audi Q7 3.0 TDI quattro tiptronic, 3,0 l diesel (240 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 63 dB
Volkswagen Touareg 3.0 Hybrid Automatik, 3,0 benz. hybryda (333 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 63 dB
Saab 9-5 2.0T Aero, 2,0 l benzyna ( 220 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 65 dB
Citroen C5 HDi 165 FAP Exclusive, 2,0 l diesel (163 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 66 dB
Volvo S60 D3 Summum, 2,0 l diesel (163 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 66 dB
Mercedes-Benz ML 350 BlueTec 4Matic 7G-Tronic DPF, 3,0 l diesel (211 KM),poziom hałasu przy 130 km/h: 66 dB
Porsche Cayenne S Hybrid Tiptronic, 3,0 l benz. hybryda (333 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 66 dB
Mercedes-Benz E 200 CGI BlueEfficiency Avantgarde, 1,8 l benzyna (183 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 66 dB
VW Sharan 2.0 TDI BlueMotion Comfortline, 2,0 l diesel (140 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 65 dB
Audi A4 2.0 TDI DPF Ambition, 2,0 l diesel (170 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 65 dB
Land Rover Range Rover Sport TDV6 HSE, 3,0 l diesel (245 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 66 dB
Mercedes-Benz S 400 Hybrid 7G-Tronic, 3,5 l benz. hybryda (299 KM), poziom hałasu przy 130 km/h: 66 dB