- Mazda 3 to kompaktowy model wyróżniający się ponadczasowym designem i nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi
- Mazda 3 trzeciej generacji miała problemy z zawieszeniem i układem hamulcowym, w czwartej generacji większość problemów poprzednika już nie występuje
- Modele z lat 2014-2018 oceniane są jako niezawodne, do warsztatów trafiają natomiast nowsze modele, ale głównie z jednego powodu
- Mazda 3 cieszy się dobrą opinią na rynku wtórnym, co przekłada się na stabilne ceny używanych egzemplarzy
Mazda 3 zadebiutowała w 2003 r. i od tego czasu doczekała się czterech generacji. Trzecia generacja pojawiła się w 2013 r. i w 2017 r. przeszła lifting. Wtedy wprowadzono m.in. system G-Vectoring Control, poprawiający prowadzenie, a także bardziej zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, niemal bez zmian pozostawiono natomiast stylistykę. Czwarta generacja, na rynku obecna od 2019 r., kontynuuje tradycję odważnego designu i zmiany wprowadzane w tym modelu ograniczono głównie do aspektów technicznych.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoMazda 3 dostępna wyłącznie jako hatchback i sedan/limuzyna
Mazda 3 trzeciej generacji była dostępna w dwóch wersjach nadwoziowych, tj. jako pięciodrzwiowy hatchback i czterodrzwiowy sedan. Czwarta generacja nie przyniosła w tej kwestii zmian, nie licząc faktu, że sedan wyewoluował w limuzynę w stylu fastback z łagodnie opadającą linią dachu.
Na przestrzeni lat niewielkie zmiany dostrzeżemy w wymiarach poszczególnych nadwozi. Hatchback trzeciej generacji mierzy 4,46 m długości, 1,80 m szerokości i 1,45 m wysokości, a pojemność bagażnika wynosi od 364 do 1263 litrów. W czwartej generacji hatchback ma taką samą długość i szerokość, ale jest o centymetr niższy, a do tego ma mniejszy bagażnik (351-1026 l).
Zmiany w różnicy długości i wysokości oraz pojemności bagażnika dotyczą również sedana/limuzyny. Model 3. generacji ma 4,58 m długości, 1,80 m wysokości i 1,45 m szerokości, a w kufrze mieści 419 l bagażu. 4. generacja jest dłuższa (4,66 m) i minimalnie niższa (1,44 m), ale za to ma zauważalnie większy bagażnik (450-1138 l).
Napęd Mazdy 3 - tradycja kontra innowacja
Mazda3 trzeciej generacji oferowała szeroką gamę silników benzynowych i wysokoprężnych. Benzynowe jednostki o mocy od 100 do 165 KM oraz diesle o mocy 105 i 150 KM zapewniały dobre osiągi i rozsądne zużycie paliwa.
Czwarta generacja przyniosła innowacyjny silnik Skyactiv-X, który łączy zalety silnika benzynowego i wysokoprężnego. Jednostki benzynowe oferują moc od 122 do 186 KM, a diesle – od 116 do 150 KM. Warto podkreślić, że Mazda konsekwentnie stawia na silniki wolnossące o wysokim stopniu sprężania, co wyróżnia ją na tle konkurencji, która coraz częściej sięga po turbodoładowane jednostki.
- Przeczytaj także: To najgorsze samochody używane. Mamy listę 15 modeli od mechanika. "Omijaj je szerokim łukiem"
Jakie usterki najczęściej występują w Maździe 3?
Mazdy 3 trzeciej i czwartej generacji generalnie dobrze wypadają w badaniach technicznych, choć nie są wolne od problemów. W starszych egzemplarzach (od 2013 r.) niemieccy diagności, na co zwraca uwagę serwis t-online.de, często wskazują na pęknięte sprężyny zawieszenia, problemy z amortyzatorami, a w starszych egzemplarzach również rdzę na elementach zawieszenia. Już przy drugim przeglądzie technicznym pojawiały się problemy z przednim oświetleniem. Powodów do zadowolenia nie daje również układ hamulcowy, który cierpi m.in. na ponadprzeciętne zużycie tarcz hamulcowych.
Czwarta generacja Mazdy 3 jest dużo mniej problematyczna, choć zdarzają się przypadki awarii akumulatora rozruchowego w modelach z lat 2019-2021. W pozostałych aspektach szereg bolączek, na które cierpiała trzecia generacja, a nowszych egzemplarzach już praktycznie nie występuje.
Awaryjność według ADAC i koszty zakupu używanej Mazdy 3
W statystykach awaryjności ADAC Mazda 3 wypada różnie w zależności od rocznika. Modele z lat 2014-2018 oceniane są jako "niezawodne" i "bardzo niezawodne". Paradoksalnie, gorzej pod tym względem prezentują się egzemplarze z lat 2019-2020 (oraz 2013 r.), które częściej trafiają do warsztatów. Główną przyczyną awarii jest akumulator.
Wysoka niezawodność Mazdy 3 ma odzwierciedlenie w stabilności cen egzemplarzy dostępnych na rynku wtórnym. cieszy się dobrą opinią na rynku samochodów używanych, co przekłada się na stabilne ceny. Potwierdzają to przykładowe oferty według danych Deutsche Automobil Treuhand (DAT):
- podstawowy hatchback Mazda 3 Skyactiv-X M-Hybrid (6/2021) – 186 KM, przebieg 52 tys. km, cena: 18 533 euro (ok. 79 tys. zł);
- hatchback Mazda3 2.0 Skyactiv-G w wersji Sports-Line (6/2015) – 120 KM, przebieg 111 tys. km, cena: 12 002 euro (ok. 51,1 tys. zł);
- hatchback Mazda3 1.5 Skyactiv-D w wersji Center-Line (6/2017) – 105 KM, przebieg 135 tys. km, cena: 10 269 euro (ok. 43,7 tys. zł).
Mazda 3 - kompakt z charakterem
Mazda 3 to samochód, który wyróżnia się na tle konkurencji nie tylko designem, lecz także technologią i jakością wykonania. Trzecia generacja może wymagać większej uwagi przy wyborze egzemplarza używanego, ale czwarta generacja to już solidna propozycja, choć niepozbawiona drobnych wad. Jeśli szukasz kompaktu, który łączy styl z nowoczesnością, Mazda 3 z pewnością zasługuje na uwagę.