- 19 września w Polsce wzrosły opłaty za badania techniczne pojazdów. Urealnione stawki mają poprawić sytuację diagnostów
- Opłata za badanie techniczne samochodu osobowego wzrosła z 98 do 149 zł, a dla pojazdów z instalacją LPG ze 162 do 245 zł
- Zmiany wprowadzono po ponad 20 latach obowiązywania dotychczasowych stawek, które były jednymi z najniższych w Europie
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Zmiany były konieczne, ponieważ następują po ponad dwóch dekadach obowiązywania dotychczasowych opłat za okresowe badania techniczne pojazdów, które były jednymi z najtańszych w Europie. Po długiej debacie publicznej i wielu postulatach branży diagnostów rząd w końcu przyjął nowe stawki. Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec 2 września br. podpisał stosowną nowelizację, która dzień później została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Przepisy wchodzą w życie po upływie 14 dni, czyli w piątek 19 września.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Poznaj kontekst z AI
Dlaczego podrożały badania techniczne pojazdów?
Podwyżki mogą być odczuwalne szczególnie dla właścicieli starszych pojazdów, którzy muszą regularnie (co rok) przeprowadzać badania techniczne. Resort infrastruktury podkreśla, że zmiany były konieczne – stacje kontroli pojazdów od lat borykały się z rosnącymi kosztami, co mogło wpłynąć na jakość świadczonych usług.
Dowiedz się więcej: Za te usterki diagności zabierają dowody
Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec wyjaśnił, że celem było znalezienie równowagi między interesami kierowców a potrzebami przedsiębiorców prowadzących Stacje Kontroli Pojazdów (SKP). Analiza kosztów funkcjonowania tych placówek – obejmująca wynagrodzenia diagnostów, koszty utrzymania nieruchomości, mediów oraz eksploatacji urządzeń – wykazała, że dotychczasowe stawki nie odpowiadały rzeczywistym wydatkom. Urealnione stawki uwzględniają wskaźnik cen towarów i usług od 2020 r.
Ile będzie teraz kosztować badanie techniczne pojazdu?
Największą grupą pojazdów, którą obejmują wprowadzone zmiany, są samochody osobowe i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t — wzrost opłaty z 98 do 149 złotych. Podwyżki dotyczą jednak wszystkich kategorii pojazdów, w tym motocykli, ciężarówek czy przyczep.
Zobacz też: Surowsze przepisy i nowe przywileje. Rząd zaostrza Prawo o ruchu drogowym
Dużo więcej za badanie okresowe muszą teraz zapłaić właścicieli samochodów wyposażonych w instalacje gazowe, których w Polsce nie brakuje. W ich przypadku wizyta w SKP kosztuje nie 162 złote jak do tej pory, a 245 złotych (wyższe stawki za standardowe badanie techniczne oraz za badanie specjalistyczne).
Poniżej wybrane nowe stawki opłat:
- samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t dopuszczalnej masy całkowitej, trójkołowiec powyżej 0,4 t m.w. - 149 zł;
- motocykl, ciągnik rolniczy – 94 zł;
- motorower – 76 zł;
- samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy o d.m.c. od 3,5 do 16 t – 234 zł;
- przyczepa (naczepa) ciężarowa i specjalna o dmc do 3,5 t – 119 zł;
- pojazd przystosowany do zasilania gazem (za badanie specjalistyczne 96 zł) – dla samochodu osobowego w sumie 245 zł.
Tabelę wszystkich opłat za badania techniczne pojazdów można znaleźć tutaj.