Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • MotoAwards 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Mazda 3

Mazda 3

Ikona samochodu

Mazda 3 to jeden z najpopularniejszych samochodów kompaktowych. Auto pojawiło się na rynku w 2003 roku zastępując wysłużony model 323 i, podobnie jak swoja poprzedniczka, szybko zdobyła uznanie i sławę. Auto zbudowano na płycie podłogowej opracowanej wspólnie z Fordem i Volvo. Stylistyka „trójki” była atrakcyjna i dzięki licznym przetłoczeniom na błotnikach auto wyglądało na dynamiczne i agresywne.

Z początku Mazdę 3 oferowano jedynie jako 5-drzwiowego hatchbacka, jednak już rok później światło dzienne ujrzała odmiana 4-drzwiowa – sedan. Wnętrze zostało zaprojektowane w ciekawy sposób. Było przy tym także dosyć przestronne, ponieważ nawet na tylnej kanapie wyższe osoby nie narzekały na brak miejsca. Nienajmocniejszym punktem był za to bagażnik. W pierwszej odsłonie miał on 340 litrów pojemności, sedan – 413, jednak dostęp do niego utrudniał wysoki próg załadunkowy w przypadku tej drugiej wersji. Ciekawostką jest, iż nawet w podstawowej wersji „trójki” Japończycy montowali klimatyzację (chociaż sterowaną manualnie).

W 2006 roku auto przeszło drobny facelifting, który objął m.in. modernizację zderzaków, maski oraz wnętrza. Na różnych rynkach można było pod maską spotkać wiele różnych jednostek napędowych. W Europie w Maździe 3 spośród benzyniaków do wyboru były silniki o pojemności 1.4, 1.6 oraz 2 litrów. Rozwijały one odpowiednio 84, 105 oraz 150 KM. Z kolei diesle miały 1.6, 2 oraz 2.2 litra objętości skokowej i moc 109, 143 lub 180 KM. Topową odmianą „3” była benzynowa wersja MPS. Z 2,3-litrowej jednostki z turbodoładowaniem wyciśnięto aż 260 KM, co zapewniało przyspieszenie do 100 km/h w 6 sekund. Z silnikami kopaktowej Mazdy łączone mogły być przekładnie ręczne o 5 lub 6 biegach, lub automaty o 4 lub 5 przełożeniach.

Dopiero po 6 latach, w 2009 roku Mazda postanowiła wprowadzić na rynek II generację popularnej 3-ki. Atrakcyjność stylistyki praktycznie nie ustępowała poprzedniej odsłonie, jednak sedan wyglądał „spokojniej” od hatchbacka. Co ciekawe, wnętrze uległo powiększeniu(przy zachowaniu podobnych rozmiarów nadwozia), dzięki czemu pasażerowie mieli do dyspozycji jeszcze więcej miejsca.

Podobnie jak wcześniej, pod maską dostępne były 2 benzyniaki – 1,6- oraz 2-litrowy o mocy 105 oraz 150 KM. Z kolei 1,6-litrowy diesel rozwijał 115 KM. Na innych rynkach dostępna była także wysokoprężna jednostka o pojemności 2,2 litra i mocy 150 lub 185 KM. Topowa odmiana MPS (występująca tylko jako hatchback) zachowała liczbę koni mechanicznych. W 2011 roku przeprowadzono lifting Mazdy 3. Jednak zmiany były niewielkie – przeprojektowano zderzaki oraz zmieniono wzory aluminiowych obręczy kół.

W 2013 roku zaprezentowano III generację Mazdy 3. Ponieważ Mazda wprowadziła nowy styl o nazwie KODO (dusza ruchu), stylistyka auta uległa większej zmianie, niż miał to miejsce poprzednim razem, zarazem nie tracąc na atrakcyjności i dynamicznej sylwetce. Zmiany konstrukcyjne również były znaczące, ponieważ przeprojektowano zawieszenie, a sztywność nadwozia zwiększono o 30%. Wnętrze również zostało zaprojektowane od początku – zyskało dzięki temu więcej elegancji, a użyte materiały oraz ich spasowanie są na zadowalającym poziomie.

Pod maskę trafiła zupełnie nowa gama jednostek silnikowych wykonanych w technologii SKYACTIV. Podstawowy silnikiem jest 1,5-litrowy benzyniak o mocy 100 KM. Większa jednostka ma 2 litry pojemności i generuje w zależności od wersji 120 lub 165 KM. Jedyny diesel ma 1,5 litra pojemności i dysponuje mocą 105 KM. Napędzana jest przednia oś za pośrednictwem skrzyni ręcznej lub automatycznej, obie o 6 przełożeniach.

Mazda 3 - generacje

Ikona samochodu

Mazda 3 I (2003 - 2008)

Ikona samochodu

Mazda 3 II (2008 - 2013)

Ikona samochodu

Mazda 3 III (2013 - )

Mazda 3 - powiązane artykuły

Top 25 - najlepsze auta do 30 tys. zł

Top 25 - najlepsze auta do 30 tys. zł

Przed wami 25 wyjątkowo udanych modeli samochodów, które kupicie w cenie do 30 tys. zł. W naszym zestawieniu znalazły się auta z różnych segmentów i lat. Wspólny mianownik? Przede wszystkim – trwałość.

Uchodzą za bezawaryjne, a psują się, że aż strach. Od tych "japończyków" lepiej trzymaj się z daleka!

Uchodzą za bezawaryjne, a psują się, że aż strach. Od tych "japończyków" lepiej trzymaj się z daleka!

Obiegowa opinia o samochodach japońskich marek jest bardzo dobra – są długowieczne i bezawaryjne. To dlatego wolniej tracą na wartości, a my jesteśmy w stanie więcej wydać na nie niż na auta marek z innych krajów. Są jednak modele producentów z Japonii, na które trzeba szczególnie uważać – oto samochody, od których lepiej trzymać się z daleka.

Prezes Mazdy w Europie o następcy RX-8 i ostatniej generacji silników spalinowych

Prezes Mazdy w Europie o następcy RX-8 i ostatniej generacji silników spalinowych

Czy następne wcielenie Mazdy MX-5 będzie już elektryczne? Czy następca RX-8 w ogóle wchodzi w grę? No i czy Mazda zostanie na europejskim rynku kompaktowych hatchbacków? Martijna ten Brink, prezesa Mazda Motor Europe, zapytałem nie tylko o to. Z innych źródeł dowiedziałem się m.in. o bardzo ambitnym celu, jaki firma stawia sobie na rynku premium.

Hybrydę proszę... Miękką czy pełną? Nowa Honda Civic kontra Mazda 3 - który model okazał się lepszy?

Hybrydę proszę... Miękką czy pełną? Nowa Honda Civic kontra Mazda 3 - który model okazał się lepszy?

Mazda włożyła dużo pracy w opracowanie i rozwój swojego silnika benzynowego, który miał palić jak diesel. Honda wytacza cięższe działa w postaci pełnej hybrydy. Który pomysł zadziała lepiej?

Test spalania 10 aut przy prędkości maksymalnej (Z Archiwum Auto Świata)

Test spalania 10 aut przy prędkości maksymalnej (Z Archiwum Auto Świata)

Gdy kierowcy mają ciężką nogę, sprzedawcy paliw zacierają ręce z zadowolenia. To, ile spalają samochody mknące na pełnym gazie autostradą, przyprawia o zawrót głowy. W teście sprawdziliśmy konkretne wartości.

14 najpiękniejszych aut, jakie można kupić

14 najpiękniejszych aut, jakie można kupić

Jedne wyróżniają się oryginalną stylistyką, inne elegancją, a jeszcze inne mocą i perfekcyjnymi właściwościami jezdnymi. Wszystkie łączy jedna cecha: należą do grona najpiękniejszych współczesnych dzieł użytkowych stworzonych przez człowieka dla człowieka w celu sprawiania mu dużej przyjemności. I wszystkie dostępne są w sprzedaży.

Czy hybrydy to najlepsze rozwiązanie na rynku?

Czy hybrydy to najlepsze rozwiązanie na rynku?

Hybrydy są coraz liczniej reprezentowane, stąd wybór się komplikuje. Dlatego warto uzbroić się w wiedzę: które wersje wybrać, żeby trafić w swoje potrzeby. A na rynku mamy różne rodzaje napędu hybrydowego, do tego niektóre marki proponują nowatorskie silniki benzynowe, które mają palić jak diesle. Który model będzie lepszym wyborem? Zaraz zobaczycie, co warto kupić!

Trwałe i niezawodne auto dla rodziny za 40-50 tys. zł. Oto najlepsze propozycje!

Trwałe i niezawodne auto dla rodziny za 40-50 tys. zł. Oto najlepsze propozycje!

Jeszcze nie tak dawno 40-50 tys. zł wystarczało na 4— lub 5-letniw auto kompaktowe z silnikiem benzynowym o mocy 120-140 KM, dziś tyle kosztują auta tej klasy w wieku 6-9 lat. Tanio nie jest, ale można kupić pojazd godny uwagi. Oto 10 najlepszych propozycji!

Te samochody były lub miały być hitami sprzedaży. 10 największych niespodzianek

Te samochody były lub miały być hitami sprzedaży. 10 największych niespodzianek

Swego czasu z tych 10 samochodów spokojnie można byłoby utkać listę rynkowych hitów. Dziś są wśród przegranych.

Najlepsze auta za 40 tys. zł. Sprawdzamy 10 popularnych rodzinnych aut

Najlepsze auta za 40 tys. zł. Sprawdzamy 10 popularnych rodzinnych aut

Szukasz idealnego auta do jazdy na co dzień? Za 40 tys. zł można kupić atrakcyjny, praktyczny i trwały samochód kompaktowy. Radzimy, który wybrać i z jakim silnikiem, żeby jeździł długo i bezawaryjnie. Oto 10 naszych rekomendacji!

Najgorzej wypadła Tesla. Eksperci sprawdzili, czy łatwo i bezpiecznie obsługuje się współczesne samochody

Najgorzej wypadła Tesla. Eksperci sprawdzili, czy łatwo i bezpiecznie obsługuje się współczesne samochody

Nawigacja, odtwarzacz, klimatyzacja – te funkcje można obsługiwać nie tylko klasycznym przełącznikiem, ale coraz częściej za pomocą wyświetlacza. I wtedy zaczynają się problemy, bo kierowcy, zamiast skupiać się na drodze, przeszukują menu, żeby znaleźć ulubioną stację radiową.

Mazda 3 II (2009-13) – jedynym czułym punktem „trójki” jest korozja

Mazda 3 II (2009-13) – jedynym czułym punktem „trójki” jest korozja

Choć za ok. 20 tys. zł wybór na rynku nie jest przesadnie duży i trudniej o zadbaną Mazdę 3 II z rozsądnym przebiegiem niż za 25-30 tys. zł, to przy odrobinie szczęścia da się coś znaleźć. A warto szukać, ponieważ o niezawodności kompaktowej Mazdy z lat 2009-13 można mówić w superlatywach – wysoka trwałość mechaniki, mało zawodna elektryka, całkiem solidnie wykonane wnętrze.

Peugeot 308 kontra Mazda 3 - czyli, nowoczesność kontra klasyka. Który model okazał się lepszy?

Peugeot 308 kontra Mazda 3 - czyli, nowoczesność kontra klasyka. Który model okazał się lepszy?

Pod maskami? Zupełnie różne koncepcje. W kokpicie? Odmienne pomysły na ergonomię. Trudno o bardziej kontrastowe auta w klasie kompaktowej jak Mazda 3 i Peugeot 308. Nawet jeżeli oba są czerwone!

Używana Mazda 3 - trwała, droga i... pożądana

Używana Mazda 3 - trwała, droga i... pożądana

Statystyki nie kłamią: Mazda 3 od lat bardzo dobrze radzi sobie w różnorakich zestawieniach najmniej awaryjnych modeli. A generacja z lat 2013-19 ma coś jeszcze – bardzo atrakcyjne opakowanie i sporo ciekawostek technicznych.

Który napęd będzie najtańszy w eksploatacji? Mazda 3 kontra Mercedes klasy A, Peugeot 308, Toyota Corolla i Volkswagen ID.3

Który napęd będzie najtańszy w eksploatacji? Mazda 3 kontra Mercedes klasy A, Peugeot 308, Toyota Corolla i Volkswagen ID.3

Szukając auta, które ma być oszczędne i proekologiczne, stajemy przed nie lada wyzwaniem wobec różnorodności oferty. Mamy dla Was pięć samochodów. I każdy z nich ma inny rodzaj napędu! A który z nich jest najkorzystniejszy w eksploatacji?

Mazda 3 2.0 e-SKYACTIV X – teraz już lepszy

Mazda 3 2.0 e-SKYACTIV X – teraz już lepszy

W 2019 roku Mazda wyprowadziła do swoich modeli silnik benzynowy Skyactiv-X oryginalnej konstrukcji, o mocy 180 KM, wykorzystujący zapłon samoczynny. Był oszczędny, ale nie zachwycał osiągami, został więc poddany modernizacji. W teście Mazdy 3 sprawdzamy, czy udanej.

Kupujemy coraz droższe samochody. Które modele warto wybrać?

Kupujemy coraz droższe samochody. Które modele warto wybrać?

133 454 zł – tyle wynosi średnia ważona cen nowych aut kupowanych w tym roku w Polsce. Wybraliśmy 14 wartych polecenia modeli w tym budżecie – od małego crossovera, przez rodzinne kombi, kabriolet, różne rodzaje hybryd, aż po minivana.

Mazda 3 i Mazda CX-30 – lepsze, bo zelektryfikowane

Mazda 3 i Mazda CX-30 – lepsze, bo zelektryfikowane

Mazda 3 i Mazda CX-30 doczekały się w tym roku nowości w gamie silnikowej. Topowa jednostka stała się 24-woltową miękką hybrydą, która generuje 186 KM oraz 240 Nm. Mieliśmy okazję jeździć obydwoma samochodami i przekonaliśmy się, jak wprowadzone modyfikacje poprawiły przyjemność podróżowania nimi.

Które auta tracą najmniej na wartości? Ranking blisko 90 modeli w 10 klasach

Które auta tracą najmniej na wartości? Ranking blisko 90 modeli w 10 klasach

Generalnie na samochodach traci się zawsze, z tym, że na jednych więcej, na drugich mniej. Sprawdziliśmy, jak maleją ceny najchętniej kupowanych aut na polskim rynku. Przeanalizowaliśmy po to utratę wartości ponad 100 modeli w blisko 22 tys. konfiguracji. Cel? Wyłonić mistrza wartości 2021!

Ford Focus kontra Mazda 3, Hyundai i30 i Volkswagen Golf - który będzie lepszym wyborem? [RANKING]

Ford Focus kontra Mazda 3, Hyundai i30 i Volkswagen Golf - który będzie lepszym wyborem? [RANKING]

Tym razem zajmiemy się oszczędzaniem paliwa – oto cztery kompakty z silnikami benzynowymi i układami mikrohybrydowymi. Który z nich spali najmniej, a który wykosi osiągami rywali ze szczytu podium?
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech