- ADAC sprawdził, jak obsługa radia, nawigacji, świateł i innych funkcji wpływa na prowadzenie samochodu
- Porównanie obejmuje sześć pojazdów – trzy z ekranami dotykowymi, trzy z systemem opartym na kontrolerze (przycisku obrotowym)
- Testujący doszli do wniosku, że nadmiar funkcji grozi niebezpiecznym rozproszeniem uwagi kierowcy
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Dawno minęły czasy, kiedy kierowca mógł uruchomić każdą funkcję osobnym pokrętłem lub dźwignią. Nowoczesne pojazdy oferują zbyt wiele, żeby wszystko można było włączać i wyłączać za pomocą pojedynczych przycisków. Trend w kierunku rozwiązania tego problemu został zapoczątkowany przez Teslę. Firma z Doliny Krzemowej była pierwszym producentem samochodów, który odważył się wyeliminować praktycznie wszystkie przyciski. Z wyjątkiem przycisku świateł awaryjnych na podsufitce, prawie wszystkie funkcje zostały umieszczone na dużym tablecie.
- Przeczytaj także: Tesla – zobacz, jak źle zrobione są auta, o które biją się klienci
Wyświetlacze nie zawsze się sprawdzają
Od tego czasu coraz więcej producentów eksperymentuje z rozwiązaniami, które wykorzystują wyświetlacze. Problem w tym, że działania, których nie można wykonać intuicyjnie, bez patrzenia – za naciśnięciem przycisku lub przekręceniem pokrętła – nieuchronnie prowadzą do utraty kontroli nad drogą. Wyszukiwanie i wybieranie funkcji w cyfrowym menu i podmenu często prowadzi do niebezpiecznie długich zakłóceń jazdy.
W porównaniu ADAC najważniejszym kryterium było działanie funkcji pojazdu związanych z bezpieczeństwem, takich jak włączanie świateł drogowych. Ponadto oceniono: działanie klimatyzacji i systemu informacyjno-rozrywkowego. Eksperci ADAC uznali, że kierowca powinien być jak najmniej odciągnięty od prowadzenia pojazdu.
- Przeczytaj także: Jakie testy zderzeniowe, takie wyniki?
Dalsza część tekstu pod podcastem:
Proste czynności sprawiają wiele problemów
ADAC porównał elementy sterujące sześciu samochodów – trzy z ekranami dotykowymi, trzy z systemem opartym na kontrolerze (obrotowym przycisku). W teście, opracowanym i przeprowadzonym wspólnie z naukowcami z Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Augsburgu, wzięły udział 24 osoby, które wcześniej nie znały pojazdów.
Każda osoba musiała przejechać dwoma pojazdami testowymi przez tor ADAC i wykonywać w tym czasie różne funkcje operacyjne – ze stałą prędkością od 40 do 50 km/h. Testy koncentrowały się na codziennych, często używanych lub związanych z bezpieczeństwem zadaniach operacyjnych, takich jak włączanie świateł mijania, ustawianie temperatury w pomieszczeniu lub wjeżdżanie do miejsca docelowego nawigacji.
Najważniejsze jest bezpieczeństwo
Pierwsze dwa miejsca (każde ocenione jako "dobre" zajęły Mazda 3 i BMW serii 1), które mają system operacyjny oparty na kontrolerze (przycisku obrotowym). Podczas sterowania systemem informacyjno-rozrywkowym jest to wada, ponieważ obsługa się wydłuża. Dobry ogólny rezultat wynika z intuicyjnej obsługi funkcji związanych z jazdą i bezpieczeństwem w obu pojazdach. Oba mają również oddzielną klimatyzację, co ułatwia obsługę.
VW Golf i Dacia Duster lądują w środku stawki. W obu autach system informacyjno-rozrywkowy jest sterowany za pomocą ekranu dotykowego, natomiast funkcje związane z bezpieczeństwem są klasycznie sterowane za pomocą oddzielnych elementów. Jednak w Golfie klimatyzacja jest w dużej mierze obsługiwana za pomocą ekranu dotykowego, co jest uciążliwe. Z kolei Mercedes Klasy A zajmuje piąte miejsce, ponieważ system informacyjno-rozrywkowy jest wyposażony w dość trudny w obsłudze touchpad.
Na ostatnim miejscu jest Tesla Model 3. Tutaj prawie wszystkie funkcje pojazdu, nawet te związane z bezpieczeństwem, mogą być obsługiwane tylko za pomocą ekranu dotykowego (sterowanie głosowe nie zostało ocenione). Prowadzi to do zdecydowanie najdłuższego czasu pracy i rozproszenia uwagi, a tym samym stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa. Jeśli zaś chodzi o obsługę systemu informacyjno-rozrywkowego Tesla działa najlepiej. Jednak system informacyjno-rozrywkowy to tylko 20 proc. oceny, zaś 50 proc. to funkcje związane z bezpieczeństwem.
Samochód | Werdykt ADAC |
---|---|
Mazda 3 | + |
BMW Serii 1 | + |
VW Golf | + |
Dacia Duster | + |
Mercedes Klasy A | 0 |
Tesla Model 3 | - |
Galeria zdjęć
Mazda 3 jest obsługiwana przez kontroler (przycisk obrotowy), dotyczy to przede wszystkim nawigacji i części informacyjno-rozrywkowej. Z drugiej strony ustawienia klimatyzacji można wykonać konwencjonalnie – przyciskami i pokrętłami. W związku z tym osobom testującym łatwo było szybko opanować te zadania. Również obsługa świateł, wycieraczek szyby przedniej i świateł awaryjnych nie stanowiła dla nikogo problemu, ponieważ odbywa się za pomocą dźwigni i przełączników znajdujących się w tradycyjnym miejscu. Z drugiej strony osoby testujące nie radziły sobie dobrze z obsługą nawigacji i telefonu za pomocą kontrolera. Tylko zadanie wyboru stacji radiowej było dla nich łatwe. Najwięcej wysiłku i koncentracji wymagało wyznaczenie celu nawigacji. Plus: Światła awaryjne i wycieraczki szyby przedniej obsługiwane bez zarzutu; oddzielna obsługa klimatyzacji. Minus: Kłopotliwe wprowadzanie miejsca docelowego i numeru w nawigacji za pomocą kontrolera
Obsługa BMW Serii 1 jest sprawna wszędzie tam, gdzie nie wymaga to użycia kontrolera (przycisku obrotowego). Dotyczy to zarówno klimatyzacji, przełączania świateł, wycieraczek szyby przedniej i świateł awaryjnych. Wykonywanie połączeń telefonicznych, nawigacja, a nawet wybieranie stacji radiowej nie udaje się od razu. Plus: obsługa świateł awaryjnych i wycieraczek; oddzielnie obsługiwana i łatwa w użyciu klimatyzacja; możliwa obsługa za pomocą kontrolera i dodatkowo za pomocą ekranu dotykowego Minus: Kłopotliwe wprowadzanie celu i numeru w nawigacji za pomocą kontrolera; ustawianie temperatury za pomocą przełącznika
Jeśli chodzi o funkcje związane z bezpieczeństwem, Golf osiąga dobre wyniki. Dźwignie wycieraczek i światła awaryjne są konwencjonalnie zaprojektowane, pole dotykowe dla funkcji świetlnych okazuje się łatwe do zrozumienia i łatwe w użyciu. Dzięki dużym powierzchniom dotykowym oraz zrozumiałej strukturze menu, a także wysoko umieszczonemu wyświetlaczowi, nachylonemu do kierowcy, osoby testujące dobrze sobie radzą z obsługą funkcji informacyjno-rozrywkowych. Na krytykę zasługuje wciąż częściowo opóźniona reakcja systemu (od początku 2022 roku VW instaluje mocniejsze procesory i nowe oprogramowanie, które mają poprawić działanie systemu). Jeśli chodzi o klimatyzację, która odbywa się głównie za pomocą ekranu dotykowego, VW radzi sobie najgorzej. Niewiele jest problemów z ustawieniem temperatury za pomocą suwaka, który jednak jest nieoświetlony i dlatego bezużyteczny podczas jazdy w nocy. Plus: Łatwo dostępny ekran dotykowy z dużymi powierzchniami roboczymi i logiczną strukturą menu; intuicyjna obsługa świateł i wybrane funkcje klimatyzacji Minus: Brak oddzielnej klimatyzacji
W wersji Prestige Dacia Duster ma 8-calowy ekran dotykowy do obsługi funkcji informacyjno-rozrywkowych, w tym oddzielną klimatyzację. Działanie świateł awaryjnych i wycieraczek szyby przedniej nie stanowiło problemu dla osób testujących. Aktywowanie świateł mijania, a zwłaszcza tylnych świateł przeciwmgielnych zajęło wyjątkowo dużo czasu. Działanie klimatyzatora z dużymi przełącznikami i symbolami odbywa się szybko, zwłaszcza pokrętła spotkały się z aprobatą testujących. Obsługa systemu informacyjno-rozrywkowego za pomocą ekranu dotykowego była również w dużej mierze dobra: struktura menu systemu informacyjno-rozrywkowego jest wyraźnie zaprojektowana, tylko wielokrotnie wymagane potwierdzenie wprowadzenia miejsca docelowego i brakująca funkcja przesuwania, utrudniały obsługę osobom testowym. Plus: sprawna obsługa wycieraczek i świateł awaryjnych; łatwa w użyciu oddzielna klimatyzacja, przycisk podgrzewania siedzenia z boku siedzenia wymaga przyzwyczajenia, ale łatwy w obsłudze Minus: Dźwignia świateł zakryta kierownicą
Mercedes Klasy A ma touchpad. Wprowadzanie poleceń odbywa się poprzez przesuwanie palcem po touchpadzie na konsoli środkowej i wprowadzanie poleceń za dotknięciem palca. Alternatywnie system może być również sterowany bezpośrednio na ekranie dotykowym. Klimatyzacja ma oddzielną jednostkę sterującą. Sterowanie infotainment za pomocą touchpada nie zostało zbyt dobrze przyjęte przez osoby testujące. Sterowanie nawigacją przez przesuwanie, prowadziło do częstych błędów. Wybieranie stacji radiowej jest bardzo żmudne. Dość dużo czasu zajęła testującym regulacja klimatyzacji. Powodem tego jest umiarkowana rozpoznawalność poszczególnych funkcji, symbole są małe. Obsługa wycieraczek za pomocą przełącznika obrotowego na dźwigni kierunkowskazu wymagała przyzwyczajenia. Plus: światła (także awaryjne) łatwe w użyciu; podobnie jak przyciski ogrzewania foteli na panelach drzwi; obsługa również za pomocą ekranu dotykowego. Minus: Uciążliwa i niedokładna obsługa za pomocą touchpada; nietypowa obsługa wycieraczek na lewej dźwigni kierunkowskazu; słabo rozpoznawalne symbole klimatyzacji.
Bez wcześniejszego powiadomienia tylko jeden z testujących był w stanie znaleźć w Tesli Model 3 przycisk świateł awaryjnych na podsufitce, co może stanowić duże zagrożenie. Brak oddzielnych przycisków i dźwigni do świateł drogowych, tylnych świateł przeciwmgielnych i wycieraczek szyby przedniej prowadzi do niebezpiecznego rozpraszania uwagi. Inaczej jest w przypadku systemu informacyjno-rozrywkowego, w którym Model 3 osiąga najlepszy wynik spośród sześciu pojazdów dzięki responsywnemu i dużemu wyświetlaczowi. Jednak małe powierzchnie dotykowe zostały skrytykowane przez osoby testujące. Plus: Responsywny, duży i łatwo dostępny ekran dotykowy; najmniejsze rozproszenie uwagi podczas obsługi systemu nawigacji, radia i telefonu (wyjątek: odbieranie połączenia) Minus: Brak oddzielnych elementów sterujących światłami drogowymi i wycieraczkami szyby przedniej; światła awaryjne poza polem widzenia; brak oddzielnej jednostki klimatyzacji; myląca struktura menu