Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Najgorzej wypadła Tesla. Eksperci sprawdzili, czy łatwo i bezpiecznie obsługuje się współczesne samochody

Najgorzej wypadła Tesla. Eksperci sprawdzili, czy łatwo i bezpiecznie obsługuje się współczesne samochody

Autor Hubert Wójcik
Hubert Wójcik

Nawigacja, odtwarzacz, klimatyzacja – te funkcje można obsługiwać nie tylko klasycznym przełącznikiem, ale coraz częściej za pomocą wyświetlacza. I wtedy zaczynają się problemy, bo kierowcy, zamiast skupiać się na drodze, przeszukują menu, żeby znaleźć ulubioną stację radiową.

Tam, gdzie pełną kontrolę nad autem ma ekran dotykowy, mogą się pojawić problemy podczas prowadzenia auta.Źródło: Auto Świat / Adam Mikuła
  • ADAC sprawdził, jak obsługa radia, nawigacji, świateł i innych funkcji wpływa na prowadzenie samochodu
  • Porównanie obejmuje sześć pojazdów – trzy z ekranami dotykowymi, trzy z systemem opartym na kontrolerze (przycisku obrotowym)
  • Testujący doszli do wniosku, że nadmiar funkcji grozi niebezpiecznym rozproszeniem uwagi kierowcy
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Dawno minęły czasy, kiedy kierowca mógł uruchomić każdą funkcję osobnym pokrętłem lub dźwignią. Nowoczesne pojazdy oferują zbyt wiele, żeby wszystko można było włączać i wyłączać za pomocą pojedynczych przycisków. Trend w kierunku rozwiązania tego problemu został zapoczątkowany przez Teslę. Firma z Doliny Krzemowej była pierwszym producentem samochodów, który odważył się wyeliminować praktycznie wszystkie przyciski. Z wyjątkiem przycisku świateł awaryjnych na podsufitce, prawie wszystkie funkcje zostały umieszczone na dużym tablecie.

Wyświetlacze nie zawsze się sprawdzają

Od tego czasu coraz więcej producentów eksperymentuje z rozwiązaniami, które wykorzystują wyświetlacze. Problem w tym, że działania, których nie można wykonać intuicyjnie, bez patrzenia – za naciśnięciem przycisku lub przekręceniem pokrętła – nieuchronnie prowadzą do utraty kontroli nad drogą. Wyszukiwanie i wybieranie funkcji w cyfrowym menu i podmenu często prowadzi do niebezpiecznie długich zakłóceń jazdy.

W porównaniu ADAC najważniejszym kryterium było działanie funkcji pojazdu związanych z bezpieczeństwem, takich jak włączanie świateł drogowych. Ponadto oceniono: działanie klimatyzacji i systemu informacyjno-rozrywkowego. Eksperci ADAC uznali, że kierowca powinien być jak najmniej odciągnięty od prowadzenia pojazdu.

Dalsza część tekstu pod podcastem:

Proste czynności sprawiają wiele problemów

ADAC porównał elementy sterujące sześciu samochodów – trzy z ekranami dotykowymi, trzy z systemem opartym na kontrolerze (obrotowym przycisku). W teście, opracowanym i przeprowadzonym wspólnie z naukowcami z Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Augsburgu, wzięły udział 24 osoby, które wcześniej nie znały pojazdów.

Każda osoba musiała przejechać dwoma pojazdami testowymi przez tor ADAC i wykonywać w tym czasie różne funkcje operacyjne – ze stałą prędkością od 40 do 50 km/h. Testy koncentrowały się na codziennych, często używanych lub związanych z bezpieczeństwem zadaniach operacyjnych, takich jak włączanie świateł mijania, ustawianie temperatury w pomieszczeniu lub wjeżdżanie do miejsca docelowego nawigacji.

Najważniejsze jest bezpieczeństwo

Pierwsze dwa miejsca (każde ocenione jako "dobre" zajęły Mazda 3 i BMW serii 1), które mają system operacyjny oparty na kontrolerze (przycisku obrotowym). Podczas sterowania systemem informacyjno-rozrywkowym jest to wada, ponieważ obsługa się wydłuża. Dobry ogólny rezultat wynika z intuicyjnej obsługi funkcji związanych z jazdą i bezpieczeństwem w obu pojazdach. Oba mają również oddzielną klimatyzację, co ułatwia obsługę.

VW Golf i Dacia Duster lądują w środku stawki. W obu autach system informacyjno-rozrywkowy jest sterowany za pomocą ekranu dotykowego, natomiast funkcje związane z bezpieczeństwem są klasycznie sterowane za pomocą oddzielnych elementów. Jednak w Golfie klimatyzacja jest w dużej mierze obsługiwana za pomocą ekranu dotykowego, co jest uciążliwe. Z kolei Mercedes Klasy A zajmuje piąte miejsce, ponieważ system informacyjno-rozrywkowy jest wyposażony w dość trudny w obsłudze touchpad.

Na ostatnim miejscu jest Tesla Model 3. Tutaj prawie wszystkie funkcje pojazdu, nawet te związane z bezpieczeństwem, mogą być obsługiwane tylko za pomocą ekranu dotykowego (sterowanie głosowe nie zostało ocenione). Prowadzi to do zdecydowanie najdłuższego czasu pracy i rozproszenia uwagi, a tym samym stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa. Jeśli zaś chodzi o obsługę systemu informacyjno-rozrywkowego Tesla działa najlepiej. Jednak system informacyjno-rozrywkowy to tylko 20 proc. oceny, zaś 50 proc. to funkcje związane z bezpieczeństwem.

Samochód Werdykt ADAC
Mazda 3 +
BMW Serii 1 +
VW Golf +
Dacia Duster +
Mercedes Klasy A 0
Tesla Model 3 -
Hubert Wójcik
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków