Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Nowa Mazda CX-80 raczej z dieslem i w nowym kolorze. Marka zapowiada duże premiery w 2025 r.

Nowa Mazda CX-80 raczej z dieslem i w nowym kolorze. Marka zapowiada duże premiery w 2025 r.

Mazda Polska podsumowuje kończący się rok, który jest dla niej całkiem udany. Zdradziła też plany na najbliższą przyszłość — w 2025 r. możemy spodziewać się premier dwóch modeli, z czego pierwszego już w styczniu. Japońska marka toczy też spór w sprawie akcyzy.

Mazda CX-80
Mazda CX-80Źródło: Mazda
  • Mazda zajmuje 15. miejsce na polskim rynku — w tym roku sprzedała już blisko 10,5 tys. nowych samochodów
  • Japońska marka zapowiada dwie ważne premiery na 2025 r.
  • W dużych SUV-ach klienci chętnie wybierają diesle, a także nowy kolor lakieru

Producent z Hiroszimy kończy rok obrachunkowy w marcu 2025 r., więc według prognoz zamknie ten okres z wynikiem ok. 1 mln 350 tys. sprzedanych samochodów na świecie, z czego 183 tys. trafi do klientów w Europie (wzrost 2 proc. r/r).

Skupiając się na Polsce, od 1 stycznia do 7 grudnia Mazda sprzedała 10 tys. 452 samochody (plus 1,3 proc. r/r) i plasuje się na 15. miejscu w rankingu marek.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Sprzedaż poszczególnych modeli Mazdy w 2024 r.

  1. Mazda CX-5 - 3535 egz.;
  2. Mazda CX-30 - 2845 egz.;
  3. Mazda3 - 1843 egz.;
  4. Mazda CX-60 - 1254 egz.;
  5. Mazda MX-5 - 268 egz.;
  6. Mazda6 - 256 egz.;
  7. Mazda2 Hybrid - 230 egz.;
  8. Mazda CX-80 - 110 egz.;
  9. Mazda2 - 3 egz.

Zdecydowaną większość stanowią SUV-y, wyjątkiem jest kompaktowa "trójka".

W 2024 r. zakończyła się sprzedaż Mazdy6. Ostatnią generację produkowano przez 12 lat, kilkukrotnie ją modernizując. Z oferty zniknie też całkowicie elektryczna Mazda MX-30, pozostanie jej wariant R-EV, czyli hybryda plug-in z silnikiem Wankla.

Miłośnicy tej japońskiej marki nie powinni się jednak smucić.

Mazda CX-5
Mazda CX-5Źródło: Mazda

Dwie nowości na horyzoncie

Już 10 stycznia 2025 r. odbędzie się premiera nowej elektrycznej Mazdy na salonie w Brukseli. Z dużą dozą prawdopodobieństwa należy sądzić, że będzie to duży i elegancki liftback, który jest już oferowany w Chinach. Na oficjalne informacje dotyczące europejskiej oferty trzeba jeszcze trochę poczekać.

W drugiej połowie 2025 r. lub później pojawi się trzecia generacja SUV-a CX-5 - bestsellera Mazdy nie tylko w Polsce. Dotychczasowy model w 2022 r. został poddany liftingowi.

Będą też modyfikacje w większej Maździe CX-60, również w podwoziu.

Diesel nadal ceniony oraz nowy trend

Flagowym modelem Mazdy została w tym roku CX-80. To pierwszy trzyrzędowy SUV tej marki, który dostępny jest w wariancie siedmio- lub sześciomiejscowym. To dopiero początek jego sprzedaży, jednak widać, że klienci w tego typu autach nadal chętnie decydują się na silniki Diesla — do tej pory stanowi on prawie 83 proc. zamówień. Sześciocylindrowa jednostka 3.3 Skyactiv-D po raz pierwszy trafiła pod maskę modelu CX-60, jej alternatywą jest hybryda plug-in.

Co interesujące, zmieniają się preferencje kolorystyczne wśród klientów. Do tej pory Mazda promowała charakterystyczny lakier Soul Red Crystal, jednak w przypadku nowej CX-80 popularniejszym jest nowy Artisan Red widoczny poniżej (stanowi 37,5 proc. zamówień). Być może to efekt świeżości.

Mazda CX-80
Mazda CX-80Źródło: Mazda

Walka o ceny

Polski importer toczy spór z Ministerstwem Finansów w sprawie podatku akcyzowego. Chodzi o przestarzałe przepisy, które nie definiują, czym jest hybryda. W ten sposób na miękkie hybrydy (MHEV) nakładana jest pełna stawka podatku (18,6 proc. dla silników powyżej 2 litrów pojemności), a nie połowa (9,3 proc.). Mazda nie zgadza się z taką interpretacją, która powoduje wzrost cen samochodów. W przyszłym roku będzie to gorący temat.

Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków