- Mazda zajmuje 15. miejsce na polskim rynku — w tym roku sprzedała już blisko 10,5 tys. nowych samochodów
- Japońska marka zapowiada dwie ważne premiery na 2025 r.
- W dużych SUV-ach klienci chętnie wybierają diesle, a także nowy kolor lakieru
Producent z Hiroszimy kończy rok obrachunkowy w marcu 2025 r., więc według prognoz zamknie ten okres z wynikiem ok. 1 mln 350 tys. sprzedanych samochodów na świecie, z czego 183 tys. trafi do klientów w Europie (wzrost 2 proc. r/r).
Skupiając się na Polsce, od 1 stycznia do 7 grudnia Mazda sprzedała 10 tys. 452 samochody (plus 1,3 proc. r/r) i plasuje się na 15. miejscu w rankingu marek.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoSprzedaż poszczególnych modeli Mazdy w 2024 r.
- Mazda CX-5 - 3535 egz.;
- Mazda CX-30 - 2845 egz.;
- Mazda3 - 1843 egz.;
- Mazda CX-60 - 1254 egz.;
- Mazda MX-5 - 268 egz.;
- Mazda6 - 256 egz.;
- Mazda2 Hybrid - 230 egz.;
- Mazda CX-80 - 110 egz.;
- Mazda2 - 3 egz.
Zdecydowaną większość stanowią SUV-y, wyjątkiem jest kompaktowa "trójka".
W 2024 r. zakończyła się sprzedaż Mazdy6. Ostatnią generację produkowano przez 12 lat, kilkukrotnie ją modernizując. Z oferty zniknie też całkowicie elektryczna Mazda MX-30, pozostanie jej wariant R-EV, czyli hybryda plug-in z silnikiem Wankla.
Miłośnicy tej japońskiej marki nie powinni się jednak smucić.
Dwie nowości na horyzoncie
Już 10 stycznia 2025 r. odbędzie się premiera nowej elektrycznej Mazdy na salonie w Brukseli. Z dużą dozą prawdopodobieństwa należy sądzić, że będzie to duży i elegancki liftback, który jest już oferowany w Chinach. Na oficjalne informacje dotyczące europejskiej oferty trzeba jeszcze trochę poczekać.
W drugiej połowie 2025 r. lub później pojawi się trzecia generacja SUV-a CX-5 - bestsellera Mazdy nie tylko w Polsce. Dotychczasowy model w 2022 r. został poddany liftingowi.
Będą też modyfikacje w większej Maździe CX-60, również w podwoziu.
Diesel nadal ceniony oraz nowy trend
Flagowym modelem Mazdy została w tym roku CX-80. To pierwszy trzyrzędowy SUV tej marki, który dostępny jest w wariancie siedmio- lub sześciomiejscowym. To dopiero początek jego sprzedaży, jednak widać, że klienci w tego typu autach nadal chętnie decydują się na silniki Diesla — do tej pory stanowi on prawie 83 proc. zamówień. Sześciocylindrowa jednostka 3.3 Skyactiv-D po raz pierwszy trafiła pod maskę modelu CX-60, jej alternatywą jest hybryda plug-in.
Co interesujące, zmieniają się preferencje kolorystyczne wśród klientów. Do tej pory Mazda promowała charakterystyczny lakier Soul Red Crystal, jednak w przypadku nowej CX-80 popularniejszym jest nowy Artisan Red widoczny poniżej (stanowi 37,5 proc. zamówień). Być może to efekt świeżości.
Walka o ceny
Polski importer toczy spór z Ministerstwem Finansów w sprawie podatku akcyzowego. Chodzi o przestarzałe przepisy, które nie definiują, czym jest hybryda. W ten sposób na miękkie hybrydy (MHEV) nakładana jest pełna stawka podatku (18,6 proc. dla silników powyżej 2 litrów pojemności), a nie połowa (9,3 proc.). Mazda nie zgadza się z taką interpretacją, która powoduje wzrost cen samochodów. W przyszłym roku będzie to gorący temat.