• Paliwa są drogie, a auta elektryczne jeszcze zdecydowanie za drogie na masową motoryzację. Złoty środek: benzynowe hybrydy
  • Elektryki mimo ogromnych kosztów zakupu mają ciągle śmiesznie małe zasięgi. Hybryd HEV nie trzeba ładować, palą niewiele i zajadą daleko
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Kiedyś zakup samochodu był znacznie prostszy: albo ktoś potrzebował diesla, albo nie. Jeżeli tak, to jasne było, że trzeba będzie zainwestować więcej w zakup auta, aby potem cieszyć się oszczędniejszą jazdą i długowiecznym napędem. Dziś jednak sytuacja znacznie się skomplikowała.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Po pierwsze, diesle albo nie są już wcale tańsze od samochodów benzynowych (które bardzo często mają turbo i są równie skomplikowane), albo po prostu zniknęły z rynku. To drugie kłóci się z logiką, bowiem to właśnie silniki wysokoprężne przyczyniły się i nadal przyczyniają do redukcji emisji dwutlenku węgla przez samochody. Ale emitują także sporo szkodliwych tlenków azotu i aby sensownie i wnikliwie zbilansować emisyjność diesli z autami na benzynę, nasz materiał musiałby stać się dosyć skomplikowany. A tego tym razem nie chcemy.

Po drugie, długowieczność już przestała być cechą nowoczesnych, bardzo wysilonych diesli. Obciążenie mechaniczne i termiczne elementów silnika jest w nich tak wysokie, że legendy o długowieczności diesla mają zastosowanie jedynie w przypadku najmniej wysilonych wersji, które możecie spotkać w lekkich autach dostawczych. Zdarzają się też mocniejsze silniki, które mimo downsizingu robią znaczne przebiegi, ale to wymaga zazwyczaj skrócenia interwału wymiany oleju, mądrej eksploatacji i fachowego serwisowania.

Po trzecie wreszcie, oszczędna jazda przestała być już domeną wyłącznie silników wysokoprężnych. Owszem, nadal palą one bardzo mało i mniej od silników benzynowych o podobnej mocy, nawet tych downsizingowych z turbodoładowaniem. Ale do gry wkroczyły hybrydy – kiedyś głównie Toyoty, teraz również innych marek. Miękkie, pełne – wybór jest naprawdę duży.

Przed lekturą naszego azjatyckiego zestawienia mamy tylko jedną szybką podpowiedź. Nie trzeba być znawcą techniki, żeby zorientować się w nazewnictwie. MHEV to miękka hybryda, po której nie ma co się spodziewać znaczącego wpływu na spalanie i dynamikę. HEV to pełna hybryda – spalanie w mieście będzie bardzo niskie. I to wystarczy do nawigowania.

Honda HR-V 1.5 e:HEV — pełna hybryda

Honda HR-V 2022 - Porównanie hybryd Foto: Auto Bild
Honda HR-V 2022 - Porównanie hybryd

Wyobraźcie sobie, że wchodzicie na stronę Hondy. A tam... same hybrydy! Europejskie kary za ponadnormatywną emisję dwutlenku węgla przez flotę wyprodukowanych samochodów doprowadziły do absurdu: japoński koncern musiał wycofać z europejskiej oferty znakomite, znane z solidności, dynamiki i niezawodności, silniki turbo. Tak, te, które dopiero co zostały opracowane i wdrożone do produkcji, bo Honda długo trzymała się silników wolnossących. Takie czasy.

Honda HR-V 2022: chociaż kokpit na zdjęciu pochodzi z wyższej specyfikacji Advance, to również w tańszej Elegance możecie liczyć na materiały o dobrej jakości. Foto: Auto Bild
Honda HR-V 2022: chociaż kokpit na zdjęciu pochodzi z wyższej specyfikacji Advance, to również w tańszej Elegance możecie liczyć na materiały o dobrej jakości.

Honda HR-V 1.5 e:HEV — nadwozie i wnętrze

Wizyta w kabinie Hondy HR-V ma dwie odsłony. Jeżeli wsiądziecie do niej z przodu, to ucieszycie się z wygodnej pozycji za kierownicą, zaskakująco dobrych materiałów i dobrej, przyciskowo-pokrętłowo-dotykowej ergonomii obsługi. Miło jest usiąść w aucie, którego projektanci zachowali umiar i nie zamienili samochodu w dotykowy gadżet.

To wszystko zalety, ale poza tym HR-V pozostaje z przodu po prostu udanym, wygodnym samochodem. Za to z tyłu... Na tylnej kanapie panują warunki znane z limuzyn klasy luksusowej. Próżno szukać w cenie Hondy rywala oferującego tak dużo miejsca z tyłu.

Honda HR-V 2022: fantastyczna ilość miejsca na nogi z tyłu Hondy. Foto: Auto Bild
Honda HR-V 2022: fantastyczna ilość miejsca na nogi z tyłu Hondy.

Honda HR-V 1.5 e:HEV — silnik i zawieszenie

Mimo iż pełna hybryda kojarzy się z czymś skomplikowanym, napęd Hondy jest prosty. Działa tak, jak lokomotywa spalinowo-elektryczna. Silnik spalinowy napędza generator prądu, a ten przekazuje moc do silnika elektrycznego, napędzającego przednie koła. W efekcie mamy efekt jazdy autem z bezstopniową skrzynią biegów, a że przełożenie realizowane jest elektrycznie, to nazwano ją e-CVT.

Ale istnieją okoliczności, kiedy silnik spalinowy otrzymuje mechaniczne połączenie z przednimi kołami Hondy. Dzieje się tak podczas jazdy autostradowej, załączany jest wtedy pojedynczy bieg, czyli stałe przełożenie. To po to, aby ominąć elektrykę i zniwelować zachodzące w niej straty energii. Zawieszenie? Miękkie, autem potrafi zabujać.

Honda HR-V 2022: wizyta na tylnej kanapie Hondy HR-V to dysonans poznawczy. Jak to możliwe, żeby w tak kompaktowym samochodzie, w dodatku z wielkimi nadkolami, było aż tyle miejsca z tyłu? Bagażnik co prawda zniechęca do rodzinnych wyjazdów, bo jest za mały, ale dla dryblasów ten samochód to po prostu marzenie. Brawo, Hondo! Foto: Auto Bild
Honda HR-V 2022: wizyta na tylnej kanapie Hondy HR-V to dysonans poznawczy. Jak to możliwe, żeby w tak kompaktowym samochodzie, w dodatku z wielkimi nadkolami, było aż tyle miejsca z tyłu? Bagażnik co prawda zniechęca do rodzinnych wyjazdów, bo jest za mały, ale dla dryblasów ten samochód to po prostu marzenie. Brawo, Hondo!

Honda HR-V 1.5 e:HEV — cena i wyposażenie

W podstawowej wersji wyposażenie HR-V jest bardzo bogate. Jest nawet adaptacyjny tempomat z funkcją podążania za poprzedzającym pojazdem. W droższej o 11 000 zł wersji Advance jest m.in. dwustrefowa klimatyzacja.

Wyposażenie standardowe:

  • System ostrzegania przed kolizją
  • Utrzymywanie na pasie ruchu
  • Adaptacyjny tempomat, reflektory LED
  • Rozpoznawanie znaków drogowych
  • Podążanie za pojazdem poprzedzającym przy niskiej prędkości (funkcja tempomatu)
  • Autonomiczne hamowanie przy niskiej prędkości
  • System dostępu bezkluczykowego
  • Elektryczny hamulec postojowy z Auto Hold
  • 7-calowy wyświetlacz dla kierowcy
  • Nawiew klimatyzacji na tylne siedzenia
  • Klimatyzacja automatyczna
  • Czujnik deszczu i zmierzchu, kamera cofania
  • Elektrycznie składane lusterka zewnętrzne
  • Nawigacja z 9-calowym ekranem dotykowym
  • Felgi aluminiowe 18-calowe

Polecane opcje:

  • Lakier metalizowany (+3000 zł)

Honda HR-V 1.5 e:HEV — dane techniczne, osiągi, cena, gwarancja

DANE TECHNICZNE 1.5 e:HEV
Rodzaj paliwa/hybrydy benzyna/HEV
Silnik: typ/cylindry/zawory wolnossący/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Pojemność skokowa 1498 cm3
Moc maksymalna 131 KM (systemowa)
Maks. moment obrotowy 253 Nm (systemowy)
Skrzynia biegów aut. e-CVT
Rodzaj wtrysku paliwa bezpośredni
Poj. bagażnika 335-1305 l
Pojemność zbiornika paliwa 40 l
OSIĄGI 1.5 e:HEV
Prędkość maksymalna 170 km/h*
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,4 s**
Spalanie 6,8 l/100 km**
Emisja CO2 121 g/km*
Teoretyczny zasięg 590 km**
Gwarancja/ceny 1.5 e:HEV
Cena wyjściowa (Elegance) 134 000 zł
Gwarancja mechaniczna 5 lat
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 20 tys. km
Cena z polecanymi opcjami 137 000 zł

*dane fabryczne, **dane testowe.

Honda HR-V 1.5 e:HEV — to nam się podoba:

Bogate wyposażenie podstawowej specyfikacji, dobra dynamika w mieście, dużo miejsca.

Honda HR-V 1.5 e:HEV — to można poprawić:

Bagażnik, szczególnie w konfrontacji z przestronną tylną kanapą, zdecydowanie za mały.

Jednym zdaniem: Nowy hybrydowy napęd Hondy najlepiej sprawuje się w mieście, gdzie auto jest żwawe i oszczędne. Ogromna kabina, mnóstwo miejsca z tyłu, mały bagażnik.

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI MHEV — miękka hybryda

Hyundai Tucson 2022 - porównanie hybryd Foto: Auto Bild
Hyundai Tucson 2022 - porównanie hybryd

Szukacie samochodu, który oryginalnie wygląda? No to właśnie go znaleźliście. Z przodu Hyundai zaprojektował tak dziwaczne i kontrowersyjne formy, że Tucsona można spokojnie zakwalifikować do grupy aut "kochaj albo uciekaj". Ogromna odwaga stylistów, bardzo ciekawy projekt. Tylko dla odważnych?

Hyundai Tucson 2022 - na zdjęciu kokpit najbogatszej wersji Platinum, ale Executive też ma cyfrowe wirtualne zegary, wyszukane wzornictwo i dobrą ergonomię obsługi. Foto: Auto Bild
Hyundai Tucson 2022 - na zdjęciu kokpit najbogatszej wersji Platinum, ale Executive też ma cyfrowe wirtualne zegary, wyszukane wzornictwo i dobrą ergonomię obsługi.

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI MHEV — nadwozie i wnętrze

Niekoniecznie. Bo Tucson mimo stylistycznej ekstrawagancji to przede wszystkim praktyczny rodzinny SUV. Wszechstronny, przestronny, pakowny, z dużym bagażnikiem, którego pojemność wraz ze schowkami sięga prawie 600 litrów. Na miejscu kierowcy jest dużo miejsca, a instrumenty są przyjemnie przyjazne w obsłudze. Zaskakująco przyjazne jak na to, co zapowiada drapieżny wygląd karoserii.

Hyundai Tucson 2022 - bardzo dobre warunki podróżowania na tylnej kanapie. Foto: Auto Bild
Hyundai Tucson 2022 - bardzo dobre warunki podróżowania na tylnej kanapie.

Czyli wychodzi na to, że Hyundai Tucson wcale nie jest autem tylko dla odważnych, bo prowadzi się go jak typowego rodzinnego SUV-a. I tutaj wypada pochwalić projektantów za fantastyczną przestronność i wygodę podróżowania na tylnej kanapie samochodu. Wszystko się tutaj zgadza: wysokość siedziska zapewnia odpowiednie podparcie ud pasażerów, zapas miejsca nad ich głowami, przestrzeń na kolana.

Szczególnie rozsądek w prowadzeniu linii dachu zasługuje na uznanie, bo nie opada on modnie i mocno ku tyłowi, jak w wielu innych SUV-ach. Tucson został zaprojektowany według starej dobrej szkoły: bierzemy płytę podłogową, planujemy wnętrze, sadzamy wygodnie pasażerów, a na koniec obudowujemy wszystko karoserią. Wiele aut projektuje się odwrotnie, czyniąc wygląd priorytetem. Brawa dla Hyundaia!

Hyundai Tucson 2022 - Tucson to bardzo wygodny i przestronny samochód. Na długości zaledwie czterech i pół metra oferuje warunki podróżowania nieosiągalne dla hatchbacków, kombi czy sedanów. Szczególnie godne podkreślenia są: wysokość nad głowami pasażerów z tyłu, ilość miejsca na nogi z tyłu i wysokość siedziska kanapy. Foto: Auto Bild
Hyundai Tucson 2022 - Tucson to bardzo wygodny i przestronny samochód. Na długości zaledwie czterech i pół metra oferuje warunki podróżowania nieosiągalne dla hatchbacków, kombi czy sedanów. Szczególnie godne podkreślenia są: wysokość nad głowami pasażerów z tyłu, ilość miejsca na nogi z tyłu i wysokość siedziska kanapy.

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI MHEV — silnik i zawieszenie

Dobre przyspieszenie, wystarczająco przytomna automatyczna skrzynia biegów, napęd na cztery koła – czego chcieć więcej w rodzinnym SUV-ie? Może nieco niższego zużycia paliwa. Auto jeździ stabilnie i chociaż trudno tutaj mówić o jakiejś nadzwyczajnej finezji pracy resorowania, to większość kierowców poczuje się dobrze obsłużona.

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI MHEV — cena/wyposażenie

Hyundai już nie jest okazyjnie tani. Warto pamiętać: wrażenia z kabiny bardzo, bardzo mocno zależą od wersji wyposażenia. W tej prostej jest nieco ascetycznie, a w bogatej – wręcz luksusowo.

Wyposażenie standardowe

  • Elektryczny hamulec postojowy z Auto Hold
  • Szyba czołowa z powłoką akustyczną
  • Lampy LED mijania i drogowe
  • Doświetlanie zakrętów, asyst. świateł drogowych
  • Elektrycznie składane lusterka boczne
  • Relingi dachowe, 18-calowe felgi aluminiowe
  • Podgrzewana kierownica
  • Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa
  • Cyfrowe zegary z kolorowym wyświetlaczem 10,25"
  • Inteligentny tempomat z funkcją Stop & Go
  • Asystent utrzymania i podążania pasem ruchu
  • Fabryczna nawigacja z ekranem 10,25 cala
  • Przednie i tylne czujniki parkowania

Polecane opcje

  • System monitorowania martwego pola, system ostrzegania o ruchu poprzecznym, wyświetlanie widoku z martwego pola na zegarach, system kamer z widokiem 360 st. i premium audio Krell (6300 zł)

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI MHEV — dane techniczne, osiągi, cena, gwarancja

Dane techniczne 1.6 T-GDI MHEV
Rodzaj paliwa/hybrydy benzyna/MHEV
Silnik: typ/cylindry/zawory turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Pojemność skokowa 1598 cm3
Moc maksymalna 180 KM/5500 obr./min
Maks. moment obrotowy 265 Nm/1500 obr./min
Skrzynia biegów aut. 7-biegowa
Rodzaj wtrysku paliwa bezpośredni
Poj. bagażnika 577-1759 l
Pojemność zbiornika paliwa 54 l
Osiągi 1.6 T-GDI MHEV
Prędkość maksymalna 201 km/h*
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,3 s**
Spalanie 9,5 l/100 km**
Emisja CO2 163 g/km*
Teoretyczny zasięg 560 km**
Gwarancja/ceny 1.6 T-GDI MHEV
Cena wyjściowa (Executive) 164 900 zł
Gwarancja mechaniczna 5 lat
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 15 tys. km
Cena z polecanymi opcjami 171 200 zł

*dane fabryczne, **dane testowe.

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI MHEV — to nam się podoba:

Fantastyczna przestronność i wygoda na tylnej kanapie, mocny silnik, duży bagażnik.

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI MHEV — to można poprawić:

Spalanie mogłoby być niższe. Co prawda, Tucson jest sporym SUV-em, ale 9,5 l/100 km to trochę za dużo.

Jednym zdaniem: Hybryda 48 V jest miłym dodatkiem, ale ten czteronapędowy Tucson to przede wszystkim mocne, 180-konne turbo z dwusprzęgłową skrzynią automatyczną.

Mazda 3 Skyactiv-X 2.0 M-Hybrid — miękka hybryda i silnik benzynowy z inicjowanym świecą zapłonem samoczynnym

Mazda 3 2022 - porównanie hybryd Foto: Auto Bild
Mazda 3 2022 - porównanie hybryd

Okrągłe zegary, przyciski, pokrętła, ekran multimediów sterowany manipulatorem. To się dzieje naprawdę! Takie klasycznie urokliwe samochody, jak widać, nadal istnieją. Trzeba tylko poszukać auta marki, która nie podąża bezmyślnie za trendem zamiany samochodów w jeżdżące tablety. Właśnie takie auto znaleźliście.

Mazda 3 Skyactiv-X 2.0 M-Hybrid — nadwozie i wnętrze

"Trójka" budzi ambiwalentne odczucia. Z jednej strony wygląda bardzo atrakcyjnie. Z drugiej jednak za tę atrakcyjność po części odpowiada wielki tylny słupek, bardzo pogarszający widoczność do tyłu. A poza tym, mimo ogromnego rozstawu osi, który jeszcze do niedawna miały samochody klasy średniej, projektanci Mazdy dokonali "cudu" i oto mamy jeden z większych hatchbacków klasy kompakt, oferującego przestronność samochodu klasy B.

Mazda 3 2022 - czujecie się dobrze w autach bardziej przypominających tradycyjny samochód niż smartfona na kołach? To Mazda 3 jest w sam raz dla was. Foto: Auto Bild
Mazda 3 2022 - czujecie się dobrze w autach bardziej przypominających tradycyjny samochód niż smartfona na kołach? To Mazda 3 jest w sam raz dla was.

No, ale nie każdemu to przeszkadza. Jeżeli ktoś jest nawet solidnego wzrostu, ale jeździ jako kierowca, to w "trójce" powinien poczuć się dobrze obsłużony. Obsługa instrumentów Mazdy nadal jest bajecznie prosta, co bardzo pozytywnie wyróżnia tę markę spośród "nowoczesnej" konkurencji. Dobra ergonomia się nie starzeje. I kokpit z klasycznymi zegarami – nawet jeżeli ten centralny jest animowany na wyświetlaczu – nadal wygląda znakomicie. Przypomina najlepsze czasy BMW, które w temacie wirtualnego kokpitu poszło w zupełnie inną, szaloną stronę.

Mazda 3 2022 Skyactiv-X - samozapłon wspierany świecą zapłonową. To działa! Foto: Auto Bild
Mazda 3 2022 Skyactiv-X - samozapłon wspierany świecą zapłonową. To działa!

Mazda 3 Skyactiv-X 2.0 M-Hybrid — silnik i zawieszenie

Napęd Mazdy to nie byle jaki silnik. Jako jedyny obecnie na rynku wykorzystuje samozapłon przy zasilaniu benzyną. Co prawda, jest on inicjowany świecą zapłonową, ale żaden inny producent nie odważył się wprowadzić takiego silnika do produkcji seryjnej. Maździe się udało. Motor ma wysokoobrotową charakterystykę, a obecność kompresora nie poprawia elastyczności – trzeba kręcić wysoko. Jest to przyjemne, bo silnik dobrze wyciszono. Zawieszenie sportowo twarde.

Mazda 3 2022 - Mazda totalnie zmarnowała potencjał gigantycznego, bo wynoszącego aż 2725 mm, rozstawu osi i zaserwowała kabinę, która do przestronnych zdecydowanie nie należy. Ani z przodu, ani z tyłu. Co poszło nie tak – nie mamy pojęcia. A były czasy, kiedy w autach tej marki było mnóstwo miejsca. Foto: Auto Bild
Mazda 3 2022 - Mazda totalnie zmarnowała potencjał gigantycznego, bo wynoszącego aż 2725 mm, rozstawu osi i zaserwowała kabinę, która do przestronnych zdecydowanie nie należy. Ani z przodu, ani z tyłu. Co poszło nie tak – nie mamy pojęcia. A były czasy, kiedy w autach tej marki było mnóstwo miejsca.

Mazda 3 Skyactiv-X 2.0 M-Hybrid — cena i wyposażenie

W grudniu zeszłego roku taka Mazda kosztowała 119 900 zł. Dziś – o 11 000 zł więcej. Biorąc pod uwagę poziom inflacji, to w miarę uczciwa podwyżka. I bardzo oryginalny samochód.

Wyposażenie standardowe

  • Elektryczny hamulec postojowy z Auto Hold
  • Monitorowanie martwego pola lusterek
  • Monitoring ruchu poprzecznego przy cofaniu
  • Wykrywanie zmęczenia kierowcy
  • Adaptacyjny tempomat
  • Automatyczne światła drogowe
  • Utrzymanie w pasie ruchu
  • Skaner znaków ograniczenia prędkości
  • Tylne i przednie czujniki parkowania
  • Kamera cofania
  • Automatyczna klimatyzacja dwustrefowa
  • Podgrzewane fotele i kierownica
  • Dostęp z kluczykiem zbliżeniowym
  • Elektrochromatyczne lusterko
  • Cyfrowe zegary 7-calowe, nawigacja Mazda
  • 16-calowe felgi aluminiowe

Polecane opcje

  • Lakier metalizowany (+2800-4100 zł)

Mazda 3 2.0 Skyactiv X M-Hybrid — dane techniczne, osiągi, cena, gwarancja

Dane techniczne 2.0 Skyactiv-X
Rodzaj paliwa/hybrydy benzyna/MHEV
Silnik: typ/cylindry/zawory kompresor/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Pojemność skokowa 1998 cm3
Moc maksymalna 186 KM/6000 obr./min
Maks. moment obrotowy 240 Nm/4000 obr./min
Skrzynia biegów manualna 6-biegowa
Rodzaj wtrysku paliwa bezpośredni
Poj. bagażnika 350 l
Pojemność zbiornika paliwa 51 l
Osiągi 2.0 Skyactiv-X
Prędkość maksymalna 216 km/h*
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,0 s*
Spalanie (maks. 130 km/h) 5,3 l/100 km**
Emisja CO2 120 g/km*
Teoretyczny zasięg 960 km**
Gwarancja/ceny 2.0 Skyactiv-X
Cena wyjściowa (Kanjo) 130 900 zł
Gwarancja mechaniczna 6 lat
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 20 tys. km
Cena z polecanymi opcjami 133 700 zł

*dane fabryczne, **dane testowe.

Mazda 3 2.0 Skyactiv X M-Hybrid — to nam się podoba:

Dobrze wyciszony i oszczędny silnik, wysoka jakość wnętrza, prosta obsługa, w miarę rozsądna cena.

Mazda 3 2.0 Skyactiv X M-Hybrid — to można poprawić:

To nie jest silnik turbo i czuć to od razu po ruszeniu z miejsca: napędowi brakuje elastyczności.

Jednym zdaniem: Silnik Skyactiv-X może i nie jest mocarzem, ale wykazuje potencjał do oszczędzania. Trzeba tylko rozsądnie obchodzić się z pedałem gazu. Fantastyczny kokpit.

Subaru Forester 2.0 e Boxer — miękka hybryda

Subaru Forester 2022 - porównanie hybryd Foto: Auto Bild
Subaru Forester 2022 - porównanie hybryd

Subaru uderza w klasyczną nutę. Ten samochód jeździ jak stary dobry SUV – komfortowo, ale lubi się pobujać. Po asfalcie, ale także po błocie i piachu. A kokpit jest jedyny w swoim rodzaju jak na dzisiejsze standardy projektowania.

Subaru Forestet 2.0 e Boxer — nadwozie i wnętrze

To będzie największa zaleta tego samochodu, o ile nie kupujecie go po to, żeby korzystać z możliwości terenowych, z których słynie Subaru. A auto ma 22 cm prześwitu, czyli całkiem sporo. Wróćmy jednak do kabiny. Zarówno z przodu, jak i z tyłu jest mnóstwo miejsca. Kierowca i pasażerowie siedzą wysoko nad jezdnią oraz nad podłogą samochodu, a do tego mają znakomitą widoczność przez duże szyby.

Subaru Forester 2022 - wizyta w kokpicie Subaru wygląda trochę jak podróż w czasie, ale nie będzie to przyszłość. I tak właśnie miało być – klasycznie, jak to kiedyś w SUV-ach bywało. Foto: Auto Bild
Subaru Forester 2022 - wizyta w kokpicie Subaru wygląda trochę jak podróż w czasie, ale nie będzie to przyszłość. I tak właśnie miało być – klasycznie, jak to kiedyś w SUV-ach bywało.

A to dzisiaj rzadkość, bowiem wielu producentów wyznaje modną zasadę "mało szkła, dużo blachy" i tak też projektuje swoje samochody. Wychodzi więc na to, że Forestera warto kupić nie tylko wtedy, gdy potrzebujecie egzotycznego napędu z silnikiem typu bokser i skrzynią CVT, lecz także wtedy, kiedy szukacie po prostu wygodnego, dużego, rodzinnego SUV-a.

Subaru Forester 2022 - z tyłu panują królewskie warunki do podróżowania. Foto: Auto Bild
Subaru Forester 2022 - z tyłu panują królewskie warunki do podróżowania.

Subaru Forestet 2.0 e Boxer — silnik i zawieszenie

No właśnie – wiecie już, że pod maską Forestera znajduje się danie firmowe marki, czyli silnik z przeciwsobnymi cylindrami. Charakteryzuje się on wyjątkowo dobrym wyważeniem i generuje niewielkie wibracje. Niestety, nie ma on już, jak kiedyś bywało, trzech litrów i sześciu cylindrów, tylko odpowiednio dwa litry i cztery cylindry. Nie ma też turbodoładowania, dlatego osiągi są raczej skromne.

Subaru Forester 2022 - Subaru proponuje SUV-a dobrej, starej szkoły: wysokiego, przestronnego, wygodnego, z wysoką pozycją siedzącą na wszystkich miejscach. Brakuje sportu i dynamiki w podtekście? Nie szkodzi. Takie auta mają swoich amatorów. I bardzo słusznie, bo są rodzinne, pakowne i praktyczne. Foto: Auto Bild
Subaru Forester 2022 - Subaru proponuje SUV-a dobrej, starej szkoły: wysokiego, przestronnego, wygodnego, z wysoką pozycją siedzącą na wszystkich miejscach. Brakuje sportu i dynamiki w podtekście? Nie szkodzi. Takie auta mają swoich amatorów. I bardzo słusznie, bo są rodzinne, pakowne i praktyczne.

Forester nadaje się najlepiej do spokojnej jazdy – wtedy silnik nie wyje jednostajnie na wysokich obrotach. Trudno znaleźć jakieś zalety układu hybrydowego, bo ani spalanie nie jest niskie, ani dynamika wysoka. Zawieszenie jest zdecydowanie miękkie na tyle, że SUV potrafi się solidnie bujać. Kiedyś było to czymś oczywistym, dziś już nie – trzeba to lubić.

Subaru Forestet 2.0 e Boxer — cana i wyposażenie

W ofercie Forestera jest tylko jeden napęd, za to kilka wersji wyposażenia, które jest pakietowane. To oznacza, że jeżeli chcecie coś dodać, to trzeba zmienić całą specyfikację na inną wersję wyposażeniową. Niektórych elementów brakuje w tańszych odmianach, na przykład fabryczna nawigacja wymaga wersji Comfort za 189 600 zł.

Wyposażenie standardowe

  • Podgrzewane przednie fotele
  • Stały symetryczny napęd 4x4
  • Kamera cofania ze spryskiwaczem
  • Dwustrefowa klimatyzacja automatyczna
  • Manetki zmiany biegów
  • Oparcia kanapy z regulacją kąta nachylenia
  • 8-calowy wyświetlacz dotykowy
  • Lusterka składane elektrycznie
  • Lampy przednie i tylne LED
  • 17-calowe felgi aluminiowe
  • Elektryczny hamulec postojowy z Auto Hold
  • Adaptacyjny tempomat
  • Asystent pasa ruchu

Polecane opcje

  • Monitorowanie martwego pola i zmęczenia kierowcy, elektrycznie otwierana klapa bagażnika, elektrycznie regulowane przednie fotele (wymaga dopłaty do wersji Active za 184 800 zł)

Subaru Forester 2.0 e Boxer — dane techniczne, osiągi, cena, gwarancja

Dane techniczne 2.0 e Boxer
Rodzaj paliwa/hybrydy benzyna/MHEV
Silnik: typ/cylindry/zawory wolnossący/B4/16
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Pojemność skokowa 1995 cm3
Moc maksymalna 150 KM/5600 obr./min
Maks. moment obrotowy 194 Nm/4000 obr./min
Skrzynia biegów automatyczna, CVT
Rodzaj wtrysku paliwa bezpośredni
Poj. bagażnika 509-1779 l
Pojemność zbiornika paliwa 48 l
Osiągi 2.0 e Boxer
Prędkość maksymalna 194 km/h*
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,4 s**
Spalanie w cyklu mieszanym 9,4 l/100 km**
Emisja CO2 185 g/km*
Teoretyczny zasięg 500 km**
Gwarancja/ceny 2.0 e Boxer
Cena wyjściowa (Trend) 165 600 zł
Gwarancja mechaniczna 3 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 15 tys. km
Cena z polecanymi opcjami 184 800 zł

*dane fabryczne, **dane testowe.

Subaru Forester 2.0 e Boxer — to nam się podoba:

Praktyczny samochód z niezłym prześwitem i potencjałem terenowym. Wygodny, przestronny.

Subaru Forester 2.0 e Boxer — to można poprawić:

Jeżeli ktoś lubi dynamiczną, ofensywną jazdę, powinien szukać gdzie indziej. Osiągi są skromne.

Jednym zdaniem: Trudno powiedzieć, czy hybrydowość Subaru cokolwiek zmienia. To typ do spokojnej jazdy, z genialnie przestronną kabiną. No i ma stały, symetryczny napęd 4x4.

Toyota Corolla 2.0 Hybrid — pełna hybryda

Toyota Corolla 2022 - porównanie hybryd Foto: Auto Bild
Toyota Corolla 2022 - porównanie hybryd

Hybryda? Toyota! Nic dziwnego, że po wyprodukowaniu ponad 20 milionów zelektryfikowanych samochodów te dwa wyrazy brzmią jak synonimy. Japończycy świetnie opanowali tę technologię, a hybrydowe Toyoty znane są nie tylko z genialnej ekonomiki w mieście, lecz także z niezawodności.

Toyota Corolla 2022 - w modelu produkowanym od roku 2023 pojawią się zmiany w kokpicie: nowe pełnowymiarowe wirtualne zegary oraz większy wyświetlacz centralny. Foto: Auto Bild
Toyota Corolla 2022 - w modelu produkowanym od roku 2023 pojawią się zmiany w kokpicie: nowe pełnowymiarowe wirtualne zegary oraz większy wyświetlacz centralny.

Toyota Corolla 2.0 Hybrid — nadwozie/wnętrze

Do niedawna można było bez ryzyka powiedzieć, że Toyota produkuje samochody, owszem, niezawodne, ale niewybitne. Corolla miała zmienić ten dystans do innych marek i to się w znacznej mierze udało. Auto jest wizualnie ciekawe, także w kabinie, a kierowca może się cieszyć z prostej, ergonomicznej obsługi instrumentów. Chociaż ilość miejsca jest przeciętna, to jeżeli już się zmieścicie, usiądziecie wygodnie. Przednie fotele robią dobre wrażenie, a w droższych wersjach zyskują dodatkowo gadżeciarski bojowy wygląd, który może się podobać.

Toyota Corolla 2022 - hybrydy Toyoty wystarczają na setki tysięcy kilometrów. Foto: Auto Bild
Toyota Corolla 2022 - hybrydy Toyoty wystarczają na setki tysięcy kilometrów.

Toyota Corolla 2.0 Hybrid — silnik i zawieszenie

Na rok 2023 Corolla 2.0 będzie miała 196 KM, ale my podajemy dane testowe i fabryczne jeszcze dla tegorocznego auta z nieco słabszym silnikiem. Osiem sekund do setki nie kojarzy się z oszczędzaniem, a jednak spalanie jest przyjemnie niskie. Jazda będzie stabilna, ale nie sportowa.

Toyota Corolla 2022 nie jest mistrzynią przestronności, ale na tle np. prezentowanej na wcześniejszych stronach Mazdy 3 robi wrażenie mniej klaustrofobicznej. Nie licząc szerokości kabiny z przodu, Toyota „na papierze” wygląda jak auto segmentu B, ale w praktyce wysoki kierowca znajdzie wygodną pozycję. Foto: Auto Bild
Toyota Corolla 2022 nie jest mistrzynią przestronności, ale na tle np. prezentowanej na wcześniejszych stronach Mazdy 3 robi wrażenie mniej klaustrofobicznej. Nie licząc szerokości kabiny z przodu, Toyota „na papierze” wygląda jak auto segmentu B, ale w praktyce wysoki kierowca znajdzie wygodną pozycję.

Toyota Corolla 2.0 Hybrid — cena i wyposażenie

Szacunek dla importera za oferowanie mocnej hybrydy w aż czterech wersjach wyposażeniowych.

Wyposażenie standardowe

  • Oświetlenie w osłonach przeciwsłonecznych
  • Dwustrefowa klimatyzacja automatyczna
  • Kamera cofania, rozpoznawanie znaków
  • Uruchamianie silnika przyciskiem
  • Światła główne i dzienne LED
  • 16-calowe felgi aluminiowe
  • Cyfrowy wyświetlacz zegarów
  • Fabryczna nawigacja
  • Cyfrowe zegary z kolorowym wyświetlaczem 10,25"
  • Elektryczny hamulec postojowy
  • Automatyczne światła drogowe

Polecane opcje

  • Lakier metalizowany (+2500-3500 zł)

Toyota Corolla 2.0 Hybrid — dane techniczne, osiągi, cena, gwarancja

Dane techniczne 2.0 Hybrid
Rodzaj paliwa/hybrydy benzyna/HEV
Silnik: typ/cylindry/zawory wolnossący/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Pojemność skokowa 1987 cm3
Moc maksymalna 184 KM (systemowa)
Maks. moment obrotowy bd.
Skrzynia biegów automatyczna eCVT
Rodzaj wtrysku paliwa wielopunktowy + bezp.
Poj. bagażnika 313-1004 l
Pojemność zbiornika paliwa 43 l
Osiągi 2.0 Hybrid
Prędkość maksymalna 180 km/h*
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,9 s**
Spalanie (maks. 130 km/h) 4,9 l/100 km**
Emisja CO2 89 g/km*
Teoretyczny zasięg 875 km**
Gwarancja/ceny 2.0 Hybrid
Cena wyjściowa (Comfort) 127 900 zł
Gwarancja mechaniczna 3 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 15 tys. km
Cena z polecanymi opcjami 130 400 zł

*dane fabryczne, **dane testowe.

Toyota Corolla 2.0 Hybrid — to nam się podoba:

Fantastycznie oszczędny napęd (podczas jazdy miejskiej), dobra dynamika, cena.

Toyota Corolla 2.0 Hybrid — to można poprawić:

Z tyłu mogłoby być zdecydowanie więcej miejsca. Jednostajny odgłos silnika podczas przyspieszania.

Jednym zdaniem: Hybrydy to specjalność Toyoty od wielu lat. Nic dziwnego, że koncern zdążył dopracować tę technologię, czego owocem jest niskie realne zużycie paliwa.

Porównanie hybryd — podsumowanie

Czytaj więcej o HYUNDAI TUCSON

Nowe auto ze zelektryfikowanym napędem? Dobry pomysł. Jeżeli chodzi o wszechstronność, hybrydy to nadal najlepsze rozwiązanie na rynku. Mają małą, lekką baterię, nienadużywającą zasobów planety w zakresie pierwiastków ziem rzadkich. Na rynku jest wiele modeli z różnym stopniem "hybrydowości". W naszym zestawieniu najciekawsze technicznie wydają się Mazda i Toyota. Jako miejski SUV świetnie sprawdza się Honda HR-V. A jako wszechstronny SUV – Hyundai Tucson z miękką hybrydą. Subaru jest megarodzinne, ale średnio nadaje się na autostradę.