• Nowa Honda Civic dostępna jest teraz wyłącznie z nowym napędem hybrydowym
  • Wyjściowo Mazda 3 2.0 e-Skyactiv X jest znacznie tańsza od Civica, a to pozwala zaszaleć z wyposażeniem
  • Jak łatwo się spodziewać, różnica w spalaniu pełnej i miękkiej hybrydy będzie ogromna. Poczekajcie na dane w tabelach!
  • Mimo niemal identycznej mocy Honda deklasuje Mazdę przyspieszeniem
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Tego nie trzeba nikomu przypominać: litr benzyny nie jest tani. Przeciwnie, kwoty wydawane na stacjach paliw zniechęcają do jazdy dla przyjemności i każą ograniczyć się tylko do niezbędnych podróży. Tylko co zrobić wtedy, gdy ktoś nie może zrezygnować z auta? Mieszka za miastem tam, gdzie nie dociera komunikacja publiczna, albo używa samochodu do pracy?

To oczywiście tylko przykładowe rozważania, ale przecież wszyscy kierowcy spalinówek muszą się liczyć z wysokimi kosztami paliwa, więc problem jest powszechny. Narzekanie nic nie pomoże, trzeba coś wymyślić. A najlepiej znaleźć możliwie oszczędne auto. I dzisiaj podjęliśmy się dla was właśnie takiego wyzwania, przy czym producenci, których modele wystawiamy do pojedynku, obrali skrajnie różne drogi. Poznacie za chwilę dwa samochody pijące benzynę. Każdy z nich stara się maksymalnie szanować każdą kroplę paliwa. Tyle że za sprawą różnych technologii napędu jednemu wychodzi to "tylko" dobrze, a drugiemu – bardzo dobrze.

Honda proponuje Civica e:HEV. To pełna hybryda z dwulitrowym silnikiem benzynowym bez turbo. Ten pojazd przez większą część czasu jazdy działa na podobnej zasadzie jak lokomotywa spalinowo-elektryczna, czyli silnik spalinowy nie ma mechanicznego połączenia z kołami.

Honda Civic kontra Mazda 3 - porównanie Foto: Auto Bild
Honda Civic kontra Mazda 3 - porównanie

Zamiast tego napędza on generator zasilający silnik elektryczny, który dostarcza moc do kół samochodu. Pomijając pewne straty energii, jest to połączenie niemal idealne, bo pozwala prawie dowolnie modelować obroty silnika spalinowego, tak aby optymalizować pracę napędu w celu maksymalnej oszczędności paliwa. Nie ma tu żadnej skrzyni biegów, jak w hybrydach Kii czy Volkswagena, nie ma przekładni planetarnych z poślizgiem elektrycznym, jak w Toyotach.

Honda Civic: znak rozpoznawczy elektryki pod maską to pomarańczowe kable zasilające. Oto pełna hybryda Hondy. Foto: Auto Bild
Honda Civic: znak rozpoznawczy elektryki pod maską to pomarańczowe kable zasilające. Oto pełna hybryda Hondy.

Jest za to bardzo proste rozwiązanie, które pozwala "obejść" układ hybrydowy podczas jazdy autostradowej. Mechaniczne sprzęgło łączy wtedy silnik spalinowy bezpośrednio z kołami przez przełożenie zbliżone do szóstego biegu typowej skrzyni manualnej. Dzieje się to po to, aby całkowicie wyeliminować straty energii w generatorze, silniku elektrycznym i elektronice mocy i dzięki temu jechać jeszcze oszczędniej. Napęd Hondy funkcjonuje znakomicie: bezproblemowo, bardzo oszczędnie, dynamicznie. Jesteśmy zaskoczeni pod każdym względem, ale to jest wymagające porównanie na punkty, dlatego w blokach startowych czeka już konkurentka. Od Mazdy.

Kwestia filozofii: obsługa multimediów i wielu systemów auta głównie przez ekran dotykowy. Dla odmiany panel klimatyzacji jest wzorcowo analogowy. Prawdziwe przyciski i pokrętła w Hondzie Civic! Foto: Auto Bild
Kwestia filozofii: obsługa multimediów i wielu systemów auta głównie przez ekran dotykowy. Dla odmiany panel klimatyzacji jest wzorcowo analogowy. Prawdziwe przyciski i pokrętła w Hondzie Civic!

Tutaj nie będzie pełnej hybrydy, tylko skromny układ z alternatorem-rozrusznikiem. Normalnie te auta byłyby nieporównywalne, szczególnie w mieście, gdyż pełna hybryda musi tam notować ogromną przewagę dzięki rekuperacji z wysoką mocą dużego generatora prądu. Ale Mazda zapowiedziała, że wyprodukuje silnik łączący najlepsze cechy benzyniaka i diesla. Czyste spaliny, cicha praca, a do tego niskie zużycie paliwa. W katalogu nawet bardzo niskie – 5,3 l/100 km (Honda: 5 l/100 km).

Honda Civic: 220 km/h na prędkościomierzu 184-konnego auta? Więcej nie trzeba: limiter działa przy 180 km/h. Foto: Auto Bild
Honda Civic: 220 km/h na prędkościomierzu 184-konnego auta? Więcej nie trzeba: limiter działa przy 180 km/h.

Gdy porównuje się te dwie wartości, wydaje się, że auta powinny osiągnąć podobne wyniki na naszej pętli do testu spalania. A tymczasem... Silnik 2.0 e-Skyactiv X z zapłonem samoczynnym inicjowanym świecą i niewielkim kompresorem znacznie przekroczył katalogowe zapowiedzi, bo spalił "aż" 6,7 l/100 km. Z jednej strony to niewiele jak na 186-konne auto, zdolne przyspieszyć do 100 km/h w 8,5 sekundy. Ale z drugiej Honda zużyła na tej samej pętli testowej zaledwie 5,4 l/100 km.

Oryginalny, designerski akcent w kabinie Civica: niespotykany wzór dysz nawiewu. Foto: Auto Bild
Oryginalny, designerski akcent w kabinie Civica: niespotykany wzór dysz nawiewu.

To rewelacyjny wynik, bo mówimy tu o samochodzie o znacznie lepszej dynamice niż w Maździe. Civic rozpędza się do setki w zaledwie 7,1 sekundy i prezentuje zdecydowanie wyższą elastyczność podczas wyprzedzania. Mimo takiej różnicy w wynikach testu przyspieszania po jazdach próbnych oboma samochodami możecie się trochę zdziwić. Bo Mazda może i jest wolniejsza, ale dzięki stałym przełożeniom (skrzynia manualna) zmiana obrotów silnika bardziej intuicyjnie przekłada się tutaj na przyrost prędkości jazdy. Wolniej, ale przyjemniej – to stwierdzenie zabrzmi dla niektórych kierowców absurdalnie, ale przygotujcie się na takie właśnie wrażenia z jazdy Mazdą na tle Hondy.

Honda chciała być oryginalna: żeby jechać do przodu, trzeba coś wcisnąć, a do tyłu – odciągnąć. Dziwny pomysł Foto: Auto Bild
Honda chciała być oryginalna: żeby jechać do przodu, trzeba coś wcisnąć, a do tyłu – odciągnąć. Dziwny pomysł

Jednak silniki to zaledwie część charakteru samochodów. Są też inne istotne parametry i cechy czyniące auto kompetentnym i atrakcyjnym. Honda na przykład każe zadać sobie pytanie: czy to naprawdę jest jeszcze klasa kompaktowa, czy może już średnia? Auto jest przestronne (nie licząc bezsensownie niskiego dachu z tyłu – tego nigdy nie zrozumiemy), dojrzałe, przekonujące.

Honda Civic: typowy gadżet przy napędzie hybrydowym - diagram pokazujący pracę układu spalinowo-elektrycznego samochodu. Foto: Auto Bild
Honda Civic: typowy gadżet przy napędzie hybrydowym - diagram pokazujący pracę układu spalinowo-elektrycznego samochodu.

W konkurencjach przestronności – tej mierzalnej i tej odczuwalnej – Honda pokazuje Maździe, jak się powinno projektować kabiny samochodów kompaktowych z dużym rozstawem osi. Bo Mazda też ma duży, wręcz ogromny rozstaw osi, tyle że zmarnowała jego potencjał. Do tego dochodzą większy bagażnik Hondy i większe otwory drzwiowe – wygodniej się tutaj wsiada. W obu autach natomiast zanotowaliśmy bardzo kiepską widoczność do tyłu – tak nie powinno być.

Honda Civic - schemat wymiarów. Gdyby nie niski sufit z tyłu, w aucie byłoby naprawdę bardzo dużo miejsca, niczym w klasie średniej. Foto: Auto Bild
Honda Civic - schemat wymiarów. Gdyby nie niski sufit z tyłu, w aucie byłoby naprawdę bardzo dużo miejsca, niczym w klasie średniej.

Zawieszenie? W Hondzie zdecydowanie bardziej komfortowe. Jeżeli kierowcy Mazdy brakuje spokoju podczas pokonywania nierówności jezdni, to znajdzie go w konkurentce, której spalinowo-elektryczny napęd pracuje kulturalnie. Co prawda, zmiany trybu pracy napędu – od czysto elektrycznego, przez spalinowo-elektryczny, aż po wyłącznie spalinowy bez pośrednictwa hybrydy – są wyraźnie słyszalne, ale nigdy nie uciążliwe akustycznie.

Honda Civic: jedni to lubią, inni nie - ręczna regulacja oparcia i siedziska za pomocą prostych dźwigni. Foto: Auto Bild
Honda Civic: jedni to lubią, inni nie - ręczna regulacja oparcia i siedziska za pomocą prostych dźwigni.

Jedyne, czego brakuje napędowi Hondy, to intuicyjnej akustycznej interaktywności. Są też inne cechy tego auta, które chcielibyśmy zmienić. Jedną z nich jest niezbyt sumienne polakierowanie blach tam, gdzie właściciel rzadko zagląda. Odczuwalną jakość pogarszają także niezbyt pewnie zamocowane podłokietniki. To są drobiazgi, ale w tak kompetentnym i udanym samochodzie wypada i na nie zwrócić uwagę.

Honda Civic: z tyłu w Hondzie byłoby bardzo przestronnie, gdyby nie deficyt miejsca nad głową pasażerów. Foto: Auto Bild
Honda Civic: z tyłu w Hondzie byłoby bardzo przestronnie, gdyby nie deficyt miejsca nad głową pasażerów.

To, czego nie sposób przeoczyć, znajduje się w centrum kokpitu: ekran dotykowy, którego obsługa wymaga nie tylko cierpliwości, ale czasem i sprytu, żeby przebrnąć przez menu. Dodatkowo ekran znajduje się daleko od oparcia fotela kierowcy. W sumie dotykowa obsługa Civica mocno rozprasza prowadzącego auto. Naszym zdaniem – za mocno.

Honda Civic: 410-1220 litrów jest OK. Masa przyczepy hamowanej: 750 kg. Foto: Auto Bild
Honda Civic: 410-1220 litrów jest OK. Masa przyczepy hamowanej: 750 kg.

Mazda ma na to znacznie lepszy sposób: niewielkie pokrętło na konsoli środkowej. Za jego pomocą można sterować funkcjami samochodu, nawigacją i multimediami. Nie tylko nie trzeba sięgać do ekranu, lecz także z czasem można zapamiętać kolejność czynności i na pamięć wywoływać ulubione funkcje. W obu autach kierowca patrzy na wyraźny prędkościomierz, a klimatyzacja ma oddzielny fizyczny panel – tak powinno być.

Klapa pod klapą? Maskownica silnika unosi się do góry i pozwala np. skontrolować poziom oleju: miękka hybryda Mazdy 3. Foto: Auto Bild
Klapa pod klapą? Maskownica silnika unosi się do góry i pozwala np. skontrolować poziom oleju: miękka hybryda Mazdy 3.

Wyszukane "życie wewnętrzne" zaawansowanego technicznie silnika Mazdy jest równie skutecznie ukrywane przed kierowcą, jak pełnej hybrydy w Hondzie. Przyspieszanie jest fantastycznie liniowe, nie wyczujecie tutaj momentu mechanicznego załączania kompresora, który pracuje dopiero od średnich obrotów silnika. Ale na potężny ciąg, właściwy silnikom turbo, nie ma co liczyć – w Maździe moc bierze się z obrotów, a moment obrotowy jest umiarkowany jak na doładowaną jednostkę napędową.

Mazda 3: skórzany element stylistyczny w sumiennie zmontowanym kokpicie, który jakością puka do drzwi klasy premium. W centrum ręczna skrzynia i pokrętło do sterowania centralnym ekranem. Foto: Auto Bild
Mazda 3: skórzany element stylistyczny w sumiennie zmontowanym kokpicie, który jakością puka do drzwi klasy premium. W centrum ręczna skrzynia i pokrętło do sterowania centralnym ekranem.

Motor ten jest oszczędny jak na swoje osiągi, ale – o tym już wspominaliśmy – konkurencja Hondy jest bezlitosna. Szkoda, bo Mazda ma na przykład wygodniejsze fotele, lepsze na długie trasy. Cena hybrydowej Hondy pozwala na zakup Mazdy ze znacznie bogatszym wyposażeniem, a walka o szczyt podium okazała się bardziej skomplikowana i wielowątkowa, niż się spodziewaliśmy. Podoba wam się taki wynik? Bo oba auta są bardzo interesujące.

Mazda 3 i jej wzorcowe zegary: czytelne wskazania, odpowiednio duże cyfry i żadnych zagadek. Foto: Auto Bild
Mazda 3 i jej wzorcowe zegary: czytelne wskazania, odpowiednio duże cyfry i żadnych zagadek.

Nie to, żeby były tanie. Przeciwnie, są to kosztowne propozycje. Ale każda z nich coś w sobie ma: Honda – nową hybrydę szeregową o dobrych manierach i solidnym ciągu; Mazda – jedyny w swoim rodzaju silnik benzynowy potrafiący pracować w trybie samozapłonu. Dla fanów techniki to dobre propozycje, można też liczyć na satysfakcję z jazdy. Cena nie rozstrzygnęła o wyniku.

A my teraz mamy dla Was dowody liczbowe w tabelach.

Nowa Honda Civic 2.0 e:HEV kontra Mazda 3 2.0 e-Skyactiv X — wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Honda Mazda
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,9 s 3,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,1 s 8,5 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 11,8 s 14,3 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 3,5 s 5,2 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h 4,9 s 6,2 s
Masa rzeczywista/ładowność 1447/483 kg 1434/507 kg
Rozdział masy (przód/tył) 62/38 proc. 63/37 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 12,1/12,1 m 10,5/10,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,2 m 34,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 35,3 m 35,1 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A) 60 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 66 dB (A) 65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 70 dB (A) 69 dB (A)
Spalanie testowe 5,4 l/100 km 6,7 l/100 km
Zasięg 730 km 760 km
Mazda 3 i jej ergonomiczna rewelacja: niebieski i czerwony dla zimna i ciepła, przełącznik dmuchawy, przyciski do recyrkulacji. Foto: Auto Bild
Mazda 3 i jej ergonomiczna rewelacja: niebieski i czerwony dla zimna i ciepła, przełącznik dmuchawy, przyciski do recyrkulacji.

Nowa Honda Civic 2.0 e:HEV kontra Mazda 3 2.0 e-Skyactiv X — dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta Civic 3
Silnik: typ/cylindry/zawory benz./R4/16 + 2 elektryczne benz., kompresor/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezp./łańcuch wtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1993 1998
Moc maksymalna (KM/obr./min) 143/6000 (syst. 184/bd.) 186/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 186/4500 (syst. 315/bd.) 240/4000
Prędkość maksymalna (km/h) 180 216
Skrzynia biegów automatyczna e-CVT manualna, 6-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 410-1220 351-1026
Pojemność zbiornika paliwa (l) 40 51
Marka i model opon testowanego auta Michelin Pilot Sport 4 Michelin Pilot Sport 4
Rozmiar opon testowanego auta 235/40 R 18 215/45 R 18
Emisja CO2 (g/km)/filtr cząstek stałych 113/S 121/S
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 750/600 1300/600
Mazda 3: biegi z wyraźnymi zatrzaskami zmienia się sprawnie i przyjemnie, nawet gałka ma wygodny kształt. Foto: Auto Bild
Mazda 3: biegi z wyraźnymi zatrzaskami zmienia się sprawnie i przyjemnie, nawet gałka ma wygodny kształt.

Nowa Honda Civic 2.0 e:HEV kontra Mazda 3 2.0 e-Skyactiv X — wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie CIvic 3
Wersja 2.0 e:HEV Sport 2.0 e-Skyactiv X Enso
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny powietrzne S/S/S S/S/S
Poduszka kolanowa kierowcy/centralna S/S S/N
Światła dzienne LED/główne światła LED S/S S/S (matrycowe)
Klimatyzacja automatyczna/aut. św. drogowe S (2-strefowa)/S S (2-strefowa)/S
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne S/S S/S
Elektrochr. lusterko wewnętrzne/zewnętrzne S/N S/S (lewe)
System multim./nawigacja/ład. indukcyjna S/S/S S/S/1070 zł
Bluetooth/złącze USB/CarPlay i Android Auto S/S/S S/S/S
Skórzana kierownica wielof./kluczyk zbliżeniowy S/S S/S
Ekran head-up/elektryczny fotel/skóra N/N/N S/S/S
Podgrzewane fotele/kierownica/szyba S/N/N S/S/N
Monitor ruchu poprzecznego tył/przód S/N S/S
Adaptacyjny tempomat/podążanie pasem ruchu S/S S/S
Czujniki park. tylne/przednie/kamera cofania S/S/S S/S/S (360 stopni)
System unikania kolizji/czujnik martwego pola S/S S/S
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych S/S S/S
Wykrywanie zmęczenia/aut. ham. przy cofaniu N/N S/S
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 3200 zł/S (18 cali) 2800 zł/S (18 cali)
Mazda 3 - schemat wymiarów Foto: Auto Bild
Mazda 3 - schemat wymiarów

Nowa Honda Civic 2.0 e:HEV kontra Mazda 3 2.0 e-Skyactiv X — cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny CIvic 3
Cena wyjściowa 150 400 zł 147 900 zł
Gwarancja mechaniczna 3 lata 3 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy co 20 tys. km co 20 tys. km
Cena po doposażeniu 150 400 zł 148 970 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Mazda 3: wygodne przednie fotele ze skórzaną tapicerką oraz elektryczną regulacją i pamięcią ustawień. Foto: Auto Bild
Mazda 3: wygodne przednie fotele ze skórzaną tapicerką oraz elektryczną regulacją i pamięcią ustawień.

Nowa Honda Civic 2.0 e:HEV kontra Mazda 3 2.0 e-Skyactiv X — punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. HONDA MAZDA
Przestronność z przodu 40 36 32
Przestronność z tyłu 30 21 18
Pojemność bagażnika 25 15 13
Ładowność 15 10 11
Widoczność 20 8 8
Fotele, pozycja kierowcy 30 26 27
Ergonomia obsługi 20 12 16
Jakość wykończenia 20 15 16
Suma punktów 200 143 141
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. HONDA MAZDA
Przyspieszenie 25 21 18
Elastyczność 25 23 21
Poziom hałasu 15 10 11
Skrzynia biegów 15 12 8
Zachowanie na drodze 30 26 27
Komfort jazdy 30 25 23
Układ kierowniczy 15 14 13
Średnica zawracania 5 2 5
Skuteczność hamulców 40 32 33
Suma punktów 200 165 159
Koszty i zasięg Maks. pkt. HONDA MAZDA
Cena 50 22 22
Zużycie paliwa 30 29 25
Wyposażenie – komfort 50 25 34
Wyposażenie – bezpiecz. 40 28 34
Ubezpieczenie 10 5 6
Gwarancja 15 14 10
Przeglądy 10 7 7
Suma punktów 205 130 138
Wynik końcowy 605 438 438
Miejsce w teście 1. 1.
Mazda 3: klaustrofobiczny tył mimo dużego rozstawu osi. Ciasno, okna malutkie jak w transporterze opancerzonym. Foto: Auto Bild
Mazda 3: klaustrofobiczny tył mimo dużego rozstawu osi. Ciasno, okna malutkie jak w transporterze opancerzonym.

Nowa Honda Civic 2.0 e:HEV kontra Mazda 3 2.0 e-Skyactiv X — spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa

Test spalania - Honda Civic i Mazda 3 Foto: Auto Bild
Test spalania - Honda Civic i Mazda 3

Teoretycznie miękka i pełna hybryda nie powinny spotkać się w jednym porównaniu. Ale różnica w cenach tych modeli okazała się na tyle akceptowalna, że warto było je skonfrontować. Honda wychodzi z tego pojedynku z podwójnym zwycięstwem: pali mniej w teście, a do tego różnica między spalaniem fabrycznym a testowym jest znikoma.

Mazda 3: 351-1026 litrów to mało. Masa przyczepy hamowanej: 1300 kg. Foto: Auto Bild
Mazda 3: 351-1026 litrów to mało. Masa przyczepy hamowanej: 1300 kg.

Podsumowanie

Wynik, jaki jest, każdy widzi, ale sytuacja na rynku paliw (ceny benzyny) sprzyja pełnej hybrydzie Hondy. Niektórzy kierowcy potrafią kupować auta, które dużo palą, po to, aby były dynamiczne, a Civic e:HEV pozwala do woli korzystać z dynamiki bez wiru w baku i tornada w portfelu przy kasie na stacji paliw.

Nonda Civic kontra Mazda 3 - porównanie Foto: Auto Bild
Nonda Civic kontra Mazda 3 - porównanie

Ale Mazda 3 to nie jest pierwsze lepsze auto. To dopracowana, starannie wykonana i nieźle zmotoryzowana maszyna do dawania przyjemności z jazdy, najlepiej po krętej drodze. I w tej cenie kusi bogatym wyposażeniem.