Świetnie wygląda i znakomicie jeździ. Pierwsza wersja R 170 pojawiła się w 1996 r. i produkowana była do 2004 r. Auto zaprojektował słynny stylista Mercedesa – Bruno Sacco. Najmłodsze egzemplarze R 170 wkrótce osiągną wiek 20 lat, najstarsze – 27 lat. Pierwszą generację SLK można polecić osobom, które będą chciały w przyszłości swoje auto zarejestrować na żółtych tablicach (będzie to możliwe od 2026 r.).
Najlepszym wyborem będzie druga generacja SLK o oznaczeniu R 171, która oferowana była w latach 2004-2011. Ma znacznie ładniejszy przód z dużym znaczkiem Mercedesa na grillu, ładny kształt reflektorów, lepsze wyposażenie oraz dynamiczne silniki – już podstawowy 4-cylindrowy 1,8 ma moc 163 KM (wersja SLK 200 Kompressor). Ten silnik polecają też mechanicy, jest mało awaryjny i zapewnia znakomite osiągi (7,9 s do „setki” i 230 km/h). Były oczywiście wersje mocniejsze V6 a nawet V8, ale są znacząco droższe i rzadko występują w ofertach sprzedaży.
Ile kosztuje wersja SLK 200 Kompressor? Trzeba się liczyć z wydatkiem od 32 do 40 tys. zł w zależności od przebiegu i wyposażenia. Najlepiej wybierać egzemplarze kupione w polskich salonach, serwisowane, z udokumentowaną historią. Nie należy się przerażać przebiegami rzędu 200 tys. km. Fachowcy radzą unikać 7-stopniowych automatycznych skrzyń biegów i koniecznie sprawdzić, czy elektryczne sterowanie dachu działa bezproblemowo i czy dach nie przecieka.
BMW Z4 pierwszej generacji
Produkowana była od 2002 do 2009 jako roadster (oznaczenie E85) oraz coupe (oznaczenie E86). Coupe występuje w śladowych ilościach, ponieważ zbudowano zaledwie 17 tys. egzemplarzy. Roadster jest bardziej dostępny – powstało 181 tys. sztuk, poza tym jest znacznie ładniejszy. Gama silników jest bogata, zaczyna się od 4-cylindrowego, 2-litrowego o mocy 150 KM, pozostałe to V-szóstki o mocach od 170 do 345 KM. Już podstawowa jednostka oferuje dobre osiągi: „setka” w 8,2 s i prędkość maksymalna 220 km/h. BMW Z4 roadster to piękne stylistycznie auto, atrakcyjne do dziś mimo iż najstarsze egzemplarze mają już 21 lat. Ofert na polskim rynku jest sporo, większość dotyczy aut sprowadzonych z rynku niemieckiego. Jaki silnik wybrać – już podstawowy 2-litrowy, 150 KM będzie dobry. Amatorzy sportowej jazdy radzą wybierać jednostki 2,5 litra lub 3-litrowe.
BMW Z4 E85Źródło: Auto Świat / BMW
Specjaliści podkreślają, że BMW Z4 pierwszej generacji jest dobrze zabezpieczone przed korozją, ma twarde, sportowe zawieszenie, wyciszenie auta jest słabe (to wada wszystkich roadsterów). Z4 dostarczy wielkiej radości z jazdy, ale tylko kierowcy i pasażerowi (jest 2-osobowe), nadaje się do jazdy przede wszystkim latem – z odkrytym dachem, można je polecić kierowcom młodszym. Na pewno to dobry kandydat na klasyka.
Ile kosztuje BMW Z4? Auta z silnikiem 2-litrowym wyceniane są na 34-38 tys. zł. Za wersje 2,5-litrowe R6 trzeba wyłożyć ok. 40 tys. zł, a za 3-litrowe sprzedający żądają 60-70 tys. zł.
BMW Z4 E85 (2002-08)Źródło: Auto Bild
Audi TT pierwszej generacji
Produkowane w latach 1998-2006 jako coupe, a roadster od 1999 r. Należy wybierać egzemplarze od roku 2000 – wtedy wprowadzono zmiany w zawieszeniu, dodano tylny spoiler oraz układ ESP. Te modyfikacje wyeliminowały nadmierną podsterowność Audi TT, co przy większych prędkościach było powodem wielu wypadków.
Audi TT I 1.8 T/180 KM (1998-2006)Źródło: Auto Bild
Audi TT mimo upływu lat zachowało ponadczasowy, oryginalny wygląd, ma też wiele ładnych detali. Materiały użyte w kokpicie są dobrej jakości, a zabezpieczenie antykorozyjne – trwałe. Większość z gamy siedmiu silników to jednostki 1,8 turbo o różnej mocy. Podstawowa jednostka 1,8 T osiąga 150 KM, pozostałe 163, 180, 190 KM. Specjaliści odradzają topową jednostkę 3,2 VR6 o mocy 250 KM. Co ciekawe 5-zaworowe silniki 1,8 T dobrze znoszą zasilanie LPG. Jednak jeśli zamierzamy traktować nasze Audi TT jako klasyka, a w przyszłości zafundować mu żółte tablice, to nie wypada stosować instalacji LPG. Mechanicy przypominają o konieczności wymiany paska rozrządu (co 90 tys. km) w silnikach 1,8 T. Poza tym te silniki dobrze znoszą przebiegi rzędu 300-400 tys. km.
W przypadku Audi TT lepiej zdecydować się na wersję coupe niż kabrio. Coupe to auto typu 2+2, ale z tyłu miejsca jest niewiele, ledwo wystarczy dla małych dzieci. Kabriolety są 2-osobowe. W ofertach sprzedaży znacznie więcej jest coupe.
Ile kosztuje Audi TT pierwszej generacji? Wersje 1,8 T/180 KM kosztują w zależności od przebiegu i stanu od 20 do 30 tys. zł. Należy liczyć się z przebiegiem 220-350 tys. km. Egzemplarze z pierwszych trzech lat produkcji (bez modyfikacji zawieszenia i ESP) wyceniane są na 15-20 tys. zł, ale fachowcy odradzają ich zakup z powodu problemów z prowadzeniem przy większych prędkościach.
Honda S2000 – kultowe auto z kultowym silnikiem
Inżynierom Hondy udało się „wycisnąć” z silnika 2-litrowego moc aż 240 KM i to bez żadnego turbo. Model S2000 produkowano w latach 1999-2009, wycofanie z produkcji wymusiły ostre przepisy dotyczące spalania i emisji spalin.
Honda S2000Źródło: Auto Świat / Krzysztof Paliński
Na polskim rynku S2000 to rzadkość, ofert trzeba szukać na portalach niemieckich. Auto mimo dużych przebiegów jest nadal niezawodne, także silnik nie sprawia problemów (trzeba tankować benzynę 98-oktanową), zawieszenie jest perfekcyjne. Skrzynia biegów 6b – tylko ręczna.
Honda S2000Źródło: Auto Świat / Krzysztof Paliński
Ile kosztuje Honda S2000? W Polsce znalazłem ofertę na model z 2002 r. po przebiegu 300 tys. km za 70 tys. zł. Na niemieckim AutoScout jest kilkanaście ofert w cenach od 16 500 euro (ok. 70 tys. zł). Większość ofert mieści się w przedziale 20-35 tys. euro (86-150 tys. zł). Egzemplarze w bardzo dobrym stanie z ostatnich lat produkcji wyceniane są nawet na 50 tys. euro (215 tys. zł). Honda S2000 już jest cenionym i poszukiwanym klasykiem, a za pięć lat, gdy egzemplarze z pierwszego roku produkcji osiągną 30 lat i staną się zabytkami, będzie je można sprowadzać np. z USA czy Japonii bez pełnych opłat. To jedno z tych aut, o których z dozą pewności można napisać, że będzie już tylko droższe.
Porsche Boxster (986)
Pierwszej generacji produkowane w latach 1996-2004. Bardzo atrakcyjny roadster, model który uratował firmę Porsche przed upadkiem lub przejęciem przez inną firmę. Boxster był najlepiej sprzedającym się modelem Porsche od 1997 r. do 2003 (do wprowadzenia Caymanna). W Boxsterze wiele elementów jest wspólnych z 911 (błotniki, pokrywa). Specjaliści twierdzą, że prowadzenie Boxstera jest lepsze niż topowego modelu Porsche, czyli 911 – dzieje się tak za sprawą lepszego wyważenia auta.
Porsche BoxsterŹródło: Auto Świat
Początkowo, do roku 2000, w Boxsterze montowano silnik typu bokser 2,5/204 KM. Zapewniał przyzwoite osiągi: 6,9 s do „setki" i 245 km/h. W 2000 r. pojawiły się jednostki 2,7/220 KM i 3,2/252 KM. Od 2003 r. ich moc wzrosła do 228 i 260 KM. W ostatnim roku produkcji pierwszej generacji wprowadzono silnik 3,2/266 KM. Wszystkie silniki chłodzone są wodą. Który z nich wybrać? Każdy będzie dobry, każdy oferuje znakomite osiągi, ale wersje z najmocniejszymi silnikami mogą odczuwać trudy sportowej jazdy (zawieszenie, hamulce).
Porsche BoxsterŹródło: Auto Świat
Mechanicy radzą, aby unikać egzemplarzy powypadkowych (nawet po drobnych stłuczkach), rekomendują aby sprawdzać stan dachu – występują przetarcia i matowienie szyby, trzeba też sprawdzić działanie klamek (szwankują cięgła). Koniecznie trzeba też sprawdzić, czy w oglądanym egzemplarzy była wymiana łańcucha rozrządu przy przebiegu 120-130 tys. km. Trzeba też liczyć się z koniecznością kosztownego remontu silnika po przebiegu 200-250 tys. km. Szczególnie dotyczy to jednostek mocniejszych: 2,7 i 3,2 litra.
Ile kosztuje Porsche Boxster pierwszej generacji? W Polsce oferta jest dość skromna, obejmuje kilka-kilkanaście pojazdów. Najstarsze wersje sprzed roku 2000, a więc z silnikiem 2,5/204 KM wyceniane są w przedziale 40-70 tys. zł w zależności od stanu i przebiegu. Deklarowane przebiegi wynoszą od 60 do 180 tys. km. Oczywiście przed kupnem należy to zweryfikować w specjalistycznym warsztacie, podobnie jak stan techniczny auta. Egzemplarze z silnikami 2,7 i 3,2 występują rzadziej w ofertach, wyceniane są na ok. 70-80 tys. zł.