- W 2023 r. z taśmą produkcyjną pożegnał się jeden z największych symboli motoryzacyjnego designu przełomu XX i XXI w.
- Dwa modele w tym zestawieniu są stylizowane przez Polaka
- Kiedy ogłoszono, że ten piękny model zniknie z polskiej oferty, przez pół roku kupiono więcej sztuk niż w całym 2022 r.
Jeśli w gamie pojawia się nowy model, któremu nie da się przypisać żadnego poprzednika, to przeważnie jest to SUV bądź elektryk. SUV, bo boom nie na wcale nie słabnie, elektryk — bo tego wymaga unijny prawodawca. W tym wszystkim gubią się gdzieś tradycyjne samochody, noszące nazwy, które wydają się nam starsze od dinozaurów i bardziej znane niż "Park Jurajski". Niestety, w 2023 r. znowu ich ubyło.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoA to dlatego, że producenci nie mogą powiększać gam w nieskończoność. Skoro coś dodają, to coś muszą też utrącić. Niestety, do tej drugiej grupy wpadają coraz słynniejsze modele.
Jeden z najbardziej wymownych przykładów serwuje nam Ford. W ostatnim czasie firma zakończyła produkcję takich legend, jak Mondeo (wersja na Europę), Fiesta, Ka, Galaxy, C-Max i S-Max, a bezpośredniego następcy prawdopodobnie nie będzie mieć również Ford Focus, którego ostatni egzemplarz ma powstać w 2025 r. W zamian mamy coraz więcej SUV-ów i elektryków.
Przeczytaj także: Tak się kupowało nowy samochód w PRL. Absurdy, udręka i drożyzna
Akurat tutaj żadnego SUV-a nie ma. Niemniej dziesiątkę samochodów wycofanych w 2023 r. tworzą doskonale znane modele. Aż trudno uwierzyć, że trafiło właśnie na nie. A pierwszym z nich jest...
Galeria zdjęć
Samochód, który zasilił elitarne grono legend motoryzacyjnego designu, właśnie zniknął z produkcji.
Audi TT wytwarzano wyłącznie na Węgrzech, w Gyor. Cała przygoda trwała ćwierć wieku i tworzyły ją trzy generacje. Pierwszą przedstawiono w 1998 r., drugą w 2006 r., ostatnią w 2014 r. Łącznie powstało 662 tys. tych coupe i roadsterów.
Niestety, gwiazda TT ostatnio mocno zbladła. W 2022 r. na świecie kupiono jedynie 7933 sztuk tego modelu, co stanowiło niecałe... 0,5 proc. globalnego wolumenu Audi.
Jak na ironię miejsce Audi TT w węgierskim Gyor zajmie SUV, czyli Cupra Terramar, spokrewniona z wytwarzanym tam już od kilku lat Audi Q3 (Audi i Cupra należą do koncernu VW).
Niestety, Audi TT nie wyczerpuje puli arcydzieł designu, które pożegnały się z fabryką w 2023 r. Kolejnym takim modelem jest fenomenalna Kia Stinger.
Samochód oferowano m.in. z 3,3-litrowym turbodoładowanym V6 o mocy 366 KM (0-100 km/h w 5,4 s). Być może to ostatnia 6-cylindrowa Kia w historii Europy.
Kia Stinger musiała zniknąć, bo za bardzo śrubowała producentowi średnią emisję dwutlenku węgla. Tęsknić za nią będą szczególnie Polacy. W 2021 r. kupiliśmy bowiem co czwartego Stingera sprzedanego wówczas na Starym Kontynencie.
I znów, jak w przypadku Audi TT, mamy ironię losu. Spalinową Kię Stinger częściowo zastąpi SUV. Mało tego, to SUV elektryczny, czyli Kia EV6 GT.
1 kwietnia 2023 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące samochodowych odbiorników DAB+. Tego samego dnia polscy dealerzy musieli przestać zbierać zamówienia na Mazdę6.
Nie oznaczało to jednak, że Mazdy6 nie dało się już w Polsce kupić. Nie można jej było tylko skonfigurować od zera i zlecić wyprodukowanie tego konkretnego egzemplarza. Przed zmianą przepisów firma sprowadziła bowiem do Polski pulę 1500 sztuk, które można było zupełnie legalnie sprzedawać. Odzew rynku okazał się niesamowity.
Przez pierwsze pół roku kupiono więcej Mazd6 niż w 2022 r. Z moich informacji wynika, że dealerom w całej Polsce zostało jedynie kilkadziesiąt tych pięknych aut.
Żeby było jasne: Mazda6 jest nadal dostępna w pozostałych krajach Unii Europejskiej, bo to Polska jako pierwsza wprowadziła nowe regulacje DAB+.
Oczywiście, miejsce Mazdy6 w gamie zajmie SUV, a dokładniej dwa SUV-y: oferowana od 2022 r. Mazda CX-60 i spodziewana w 2024 r. Mazda CX-80.
Mercedes CLS był sensacją pierwszej dekady XXI w., zaczynając modę na tzw. 4-drzwiowe sedany. Niestety, w sierpniu 2023 r. kolejny symbol designu przeszedł do historii.
Pierwsza generacja Mercedesa CLS zadebiutowała w 2004 r., druga w 2011 r. — i tylko ona była oferowana także z nadwoziem shooting brake. Trzeci CLS pojawił się w 2017 r., na kilka miesięcy przed niebezpiecznie zbliżonym formalnie Mercedesem-AMG GT 4-drzwiowe Coupe.
I to właśnie AMG GT zostaje, a CLS odszedł.
Ford S-Max wywołał niemałe poruszenie, ponieważ pokazał, ile sportowego charakteru może pomieścić duży minivan.
Pierwsza generacja Forda S-Max pojawiła się w 2006 r., druga — i ostatnia — w 2015 r. W tym samym czasie zadebiutował również ściśle spokrewniony z S-Maxem Ford Galaxy III. Oba auta łączy również osoba designera.
Drugiego Forda S-Maxa i trzeciego Forda Galaxy stylizował bowiem Polak Bogusław Paruch.
Ostatnie egzemplarze obu minivanów wyprodukowano w marcu 2023 r.
Po 14 latach BMW zakończyło przygodę z nieszablonową alternatywą dla kombi i SUV-a klasy wyższej. Ta formuła przechodzi do historii, a wraz z nią — legendarna seria 6.
Ten nowatorski format zadebiutował w 2009 r. i nazywał się BMW serii 5 Gran Turismo (kod F07). W 2017 r. pojawił się następca, ale tym razem zasilił gamę serii 6, od 1975 r. znanej z fenomenalnych coupe. Mierzące aż 509,1 cm długości BMW serii 6 Gran Turismo (kod G32) bazowało jednak na poprzedniej generacji BMW serii 5 (G30/G31). Kiedy w 2023 r. pojawiła się nowa "piątka", bawarski producent nie zdecydował się na jej bazie zbudować następcy modelu 6 GT. Wygląda na to, że SUV-y znowu wygrały.
Mimo wszystko, dealerzy wciąż dysponują ostatnimi egzemplarzami BMW serii 6 Gran Turismo.
W tym zestawieniu znalazła się też jedna z największych legend motoryzacji USA. Z końcem grudnia 2023 r. z produkcji zniknie Chrysler 300.
Obecną generację zaczęto wytwarzać pod koniec 2010 r., ale do większości państw Europy — w tym do Polski — trafiła ona pod zupełnie innym szyldem. Chrysler 300 był u nas po prostu Lancią Themą II (obie firmy należą do koncernu Stellantis).
Amerykanie zgotowali Chryslerowi 300 pożegnalną owację na stojąco. Specjalną edycję 300C (6,4 l; 485 KM) limitowaną do 2200 sztuk wyprzedano w... 12 godzin.
Niestety, koniec 300 oznacza, że gama potężnego niegdyś Chryslera zmniejszy się do jednego modelu, czyli minivana Pacifica.
Wycofanie z gamy Forda Fiesty to naprawdę spore zaskoczenie, zważywszy że ten samochód przez całe lata był najchętniej kupowanym Fordem w Europie.
Ford Fiesta I pojawił się 1976 r., stając się pierwszym współczesnym miejskim autem tego producenta. Z kolei aktualna generacja była z nami od 2017 r. Niestety, od niedawna w Europie od Fiesty zaczął się lepiej sprzedawać miejski SUV Ford Puma.
Ostatni Ford Fiesta powstał pod koniec czerwca 2023 r.
Czy ktoś jeszcze pamięta ten pomalowany najczęściej na złocisty kolor samochód, którego nie dało się jednoznacznie zakwalifikować ani do grona kombi, ani hatchbacków? To właśnie była pierwsza Kia Rio, przedstawiona w 1999 r. 24 lata później Rio zniknęło z polskiej gamy.
Wbrew pozorom Kia Rio nadal jest produkowana, możną ją kupić np. w Stanach Zjednoczonych. Obecna (czwarta) generacja debiutowała w 2016 r., a cztery lata później pojawiła się jej zmodernizowana odmiana. Z polskiej oferty Kię Rio wycofano w 2023 r.
Co ciekawe, nie spotkało to ledwie o rok młodszej Kii Picanto. W 2023 r. ten mniejszy od Rio model przeszedł już drugi poważny lifting. Samochód w tej postaci zadebiutuje w Polsce w drugim kwartale 2024 r.