Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Jak bardzo bazowe wersje różnią się z zewnątrz od topowych? Porównałem auta premium

Jak bardzo bazowe wersje różnią się z zewnątrz od topowych? Porównałem auta premium

Dołuje cię przeglądanie Facebooka i Instagrama, bo wszyscy są tam tacy piękni i mają takie cudowne życie? Z samochodami bywa podobnie: na oficjalnych zdjęciach najczęściej widujemy najbardziej wyjściowe wersje, ale kiedy idziemy do salonu po bazowy wariant, to szału jakoś nie ma — paradoksalnie dotyczy to także modeli premium. Porównałem podstawowe i najbardziej efektowne wizualnie warianty sześciu prestiżowych samochodów i... możesz się zdziwić, jak naprawdę wyglądają realia najtańszych odmian.

Audi A4 Limousine; wersja bazowa
Audi A4 Limousine; wersja bazowaŹródło: Audi
  • Przejrzałem konfiguratory trzech samochodów kompaktowych i trzech aut klasy średniej sygnowanych przez Audi, BMW i Mercedesa
  • Choć za każdym razem brałem pod uwagę bazową wersję silnikową, to różnice między najtańszą a najbardziej efektowną wersją mogą sięgać nawet blisko 50 tys. zł
  • Nie musisz się wpatrywać w zdjęcia, żeby wychwycić różnice — są ewidentne

Najtańsze odmiany samochodów rzadko goszczą w reklamach lub w prasowych serwisach fotograficznych ich producentów. W przypadku aut premium takie wersje trudno też spotkać na drogach — jeśli Polak kupuje model prestiżowej marki, to najczęściej wybiera bogato wyposażony wariant, nierzadko realizując "plan maksimum". Małe są więc szanse przekonania się, jak naprawdę wygląda podstawowa odmiana efektownego samochodu premium Audi, BMW bądź Mercedesa. U nas jednak poznasz te różnice. I to zaraz.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Moje zestawienie powstało na podstawie internetowych konfiguratorów znajdujących się na stronach oficjalnych importerów. Dane zbierałem 4 grudnia 2023 r. Z każdej marki wybrałem po samochodzie kompaktowym i klasy średniej, po czym jedną jego odmianę "ubrałem" w absolutnie standardowe szaty, zaś drugą doposażyłem na maksa, ograniczając się jednak tylko do wyglądu zewnętrznego — podana cena nie obejmuje dodatkowego wyposażenia "wewnętrznego", chyba że jego dokupienie jest konieczne do uzyskania możliwie "najbogatszego" wyglądu nadwozia. Żeby wyrównać szanse tanich i drogich wersji, obie "pomalowałem" na biało, przy czym bogatsze odmiany mają bardziej efektowne lakiery. Panoramiczny dach "dokupowałem" tylko wtedy, gdy wizualnie się łączył z przednią szybą, poprawiając tym samym ogólny look.

Przeczytaj także: Brytyjska marka MG debiutuje w Polsce. Nie uwierzysz, ile kosztuje bogato wyposażony SUV

Pewnie, że najbardziej efekciarsko wyszłoby zestawienie wyglądu np. napędzanego bazowym 110-konnym silnikiem Audi A3 z topowym modelem RS 3. Tyle że nie było to uczciwe. Obie wersje w danej parze mają więc tę samą jednostkę napędową, choć ich wygląd wcale na to nie wskazuje. Zresztą, przekonaj się sam/-a.

Audi A3 Sportback

Audi A3 Sportback; wersja bazowa
Audi A3 Sportback; wersja bazowaŹródło: Audi

Wersja bazowa: to odmiana Base w kolorze białym Ibis z 16-calowymi obręczami kół i z podstawowymi reflektorami. Cena takiego zestawu to 111 tys. zł.

Audi A3 Sportback; wersja bogata
Audi A3 Sportback; wersja bogataŹródło: Audi

Wersja bogata: to odmiana S line z pakietem Carbon w metalizowanym lakierze biały Glacier z 18-calowymi obręczami kół, reflektorami LED matrix i panoramicznym szklanym dachem. Cena: 154 tys. 660 zł.

Obie odmiany są w wersji silnikowej 30 TFSI. Różnica w cenie: 43 tys. 660 zł.

BMW X1

BMW X1; wersja bazowa
BMW X1; wersja bazowaŹródło: BMW

Wersja bazowa: to linia podstawowa w kolorze alpejskiej bieli z 17-calowymi obręczami kół. Cena: 179 tys. zł.

BMW X1; wersja bogata
BMW X1; wersja bogataŹródło: BMW

Wersja bogata: to odmiana z pakietem sportowym M w metalizowanym lakierze mineralnej bieli z 20-calowymi obręczami kół, adaptacyjnymi reflektorami LED i pakietem Shadowline o rozszerzonym zakresie. Cena: 217 tys. zł.

Obie odmiany są w wersji silnikowej sDrive 18i. Różnica w cenie: 38 tys. zł.

Mercedes GLA

Mercedes GLA; wersja bazowa
Mercedes GLA; wersja bazowaŹródło: Mercedes-Benz Group AG

Wersja bazowa: to odmiana w Stylu standardowym w kolorze białym z 17-calowymi obręczami kół. Cena: 190 tys. 600 zł.

Mercedes GLA; wersja bogata
Mercedes GLA; wersja bogataŹródło: Mercedes-Benz Group AG

Wersja bogata: to odmiana z linią AMG w metalizowanym lakierze biały digital z 20-calowymi obręczami kół, reflektorami Multibeam LED i panoramicznym szklanym dachem. Cena: 238 tys. 16 zł.

Obie odmiany są w wersji silnikowej 180. Różnica w cenie: 47 tys. 416 zł.

Audi A4 Limousine

Audi A4; wersja bazowa
Audi A4; wersja bazowaŹródło: Audi

Wersja bazowa: to odmiana Base w kolorze białym Arkona z 16-calowymi obręczami kół, dachem w kolorze nadwozia i podstawowymi reflektorami. Cena: 158 tys. 600 zł.

Audi A4 Limousine; wersja bogata
Audi A4 Limousine; wersja bogataŹródło: Audi

Wersja bogata: to odmiana S line z pakietem Carbon Style w metalizowanym lakierze biały Glacier z 19-calowymi obręczami kół, reflektorami LED matrix z dynamiczną grafiką i czarnym dachem Brillant. Cena: 198 tys. 40 zł.

Obie odmiany są w wersji silnikowej 35 TFSI. Różnica w cenie: 39 tys. 440 zł.

BMW serii 3 Limuzyna

BMW serii 3 Limuzyna; wersja bazowa
BMW serii 3 Limuzyna; wersja bazowaŹródło: BMW

Wersja bazowa: to linia podstawowa w kolorze alpejskiej bieli z 17-calowymi obręczami kół. Cena: 192 tys. 500 zł.

BMW serii 3 Limuzyna; wersja bogata
BMW serii 3 Limuzyna; wersja bogataŹródło: BMW

Wersja bogata: to odmiana z pakietem sportowym M w metalizowanym lakierze mineralnej bieli z 19-calowymi obręczami kół i adaptacyjnymi reflektorami LED. Cena takiego zestawu: 241 tys. 300 zł.

Obie odmiany są w wersji silnikowej 318i. Różnica w cenie: 48 tys. 800 zł.

Mercedes klasy C Limuzyna

Mercedes klasy C Limuzyna; wersja bazowa
Mercedes klasy C Limuzyna; wersja bazowaŹródło: Mercedes-Benz Group AG

Wersja bazowa: to linia Avantgarde w kolorze białym z 17-calowymi obręczami kół. Uwaga: tylko czarny lakier nie wymaga dopłaty, więc żeby wszystko było na biało, wybrałem biały lakier za dodatkowe 1583 zł. Cena: 206 tys. 183 zł.

Mercedes klasy C Limuzyna; wersja bogata
Mercedes klasy C Limuzyna; wersja bogataŹródło: Mercedes-Benz Group AG

Wersja bogata: to linia AMG z lakierem biały opalit bright (z ekskluzywnej serii Manufaktur) i 19-calowymi obręczami kół. Cena: 235 tys. 166 zł.

Obie odmiany są w wersji silnikowej 180. Różnica w cenie: 28 tys. 983 zł.

Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków