OK, żadnych wstępów, zacznę naprawdę mocno. Ten hot hatch to MG4 w wersji XPower. Ma 435 KM, 600 Nm, napęd 4x4 oraz dwa silniki (elektryczne). No i to przyspieszenie: 3,8 s od 0 do 100 km/h w kompaktowym samochodzie o długości 428,7 cm. Cena w Polsce — serio, bez żartów — to 169 tys. 900 zł. A z dwoma SUV-ami MG jest jeszcze ciekawiej.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:
Co to w ogóle jest MG? To brytyjska marka, która w 2024 r. będzie obchodzić stulecie istnienia. Przez cały XX w. była znana przede wszystkim z niewielkich i bardzo przystępnych cenowo roadsterów, jak np. MGA i MGB. W latach 90. wylansowała model MGF, który z powodzeniem rywalizował z Mazdą MX-5. A później sytuacja mocno się zmieniła.
MG: nowa marka na polskim rynku
Rewolucja nadeszła w 2005 r. Markę MG przejął chiński Nanjing Automotive. Po czym w 2007 r. sam się stał częścią potężnego chińskiego koncernu SAIC, który produkuje samochody od 1958 r., a w 2018 r. sprzedał ich 7,05 mln!
MG pojawia się w Polsce dość późno, ponieważ auta tej marki można już kupić nie tylko np. w Niemczech i we Francji, ale również m.in. w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech.
- Przeczytaj także: Te samochody niedługo mogą podbić Europę
W chińskich rękach MG odnosi spektakularne sukcesy na Starym Kontynencie. W pierwszej połowie 2023 r. firma sprzedała tutaj 104 tys. 293 samochody, czyli aż o 128 proc. więcej niż w tym samym okresie 2022 r. Mało tego, ten wynik dał MG prowadzenie nad takimi markami, jak Cupra, Mazda, MINI, Suzuki i Jeep (dane: JATO Dynamics).
A jak w Polsce MG chce walczyć o klienta?
MG w Polsce: 7 lat gwarancji i assistance
Jak się dowiedziałem podczas polskiej premiery MG, marka stawia na samochody wysokiej jakości, niezawodne, łatwe w obsłudze, które może nie epatują ultranowoczesnymi fajerwerkami technicznymi, ale są nowoczesne i bezpieczne. Auta mają przyciągać klientów również doskonałą relacją wartości do ceny, choć MG zarzeka się, że nie jest tanią marką.
Kolejny wabik to gwarancja. Każde MG objęte jest aż 7-letnią gwarancją z limitem przebiegu 150 tys. km. Mało tego, klient dostaje darmowy 7-letni assistance (pod warunkiem posiadania pełnej historii serwisowej w autoryzowanej stacji obsługi MG). Do tego chodzi 7-letni okres corocznych darmowych kontroli siedmiu kluczowych podzespołów samochodu.
No dobrze, to jak jest w końcu z tymi cenami i wyposażeniem standardowym?
MG ZS: tani miejski SUV
Polską gamę MG otwiera miejski SUV ZS. Ten przedstawiony w 2017 r. samochód ma 432,3 cm długości i 258-centymetrowy rozstaw osi. Pojemność bagażnika wynosi od 448 do 1375 l. Bazowa odmiana otrzymała 1,5-litrowy silnik o mocy 106 KM, a w standardzie ma m.in.:
- 10,1-calowy dotykowy ekran;
- klimatyzację;
- tylne czujniki parkowania;
- łączność z Apple CarPlay i Android Auto;
- LED-owe reflektory
- 17-calowe aluminiowe obręcze kół;
- elektrycznie regulowane przednie i tylne szyby boczne;
- elektrycznie regulowane, składane i podgrzewane boczne lusterka;
- kierownicę tapicerowaną skórą.
Tak wyposażona wersja kosztuje 79 tys. 800 zł, co czyni MG ZS jednym z najtańszych nowych SUV-ów w Polsce. Szalenie ciekawie wygląda też kolejna oferta MG.
MG HS: kompaktowy SUV z bogatym wyposażeniem
MG HS to jeden z większych kompaktowych SUV-ów na polskim rynku. Samochód mierzy bowiem 461 cm długości, a jego rozstaw osi to 272 cm. Pojemność bagażnika: 448-1454 l. MG HS przedstawiono w 2018 r.
- Przeczytaj także: Znane samochody pod zaskakującymi markami. Jest polski wątek
W Polsce ten SUV jest oferowany z turbodoładowanym silnikiem 1.5 o mocy 162 KM, który przyspiesza samochód od 0 do 100 km/h w 9,9 s. MG HS w standardzie ma m.in.:
- 10,1-calowy dotykowy ekran;
- 12,3-calowy ekran zestawu wskaźników;
- klimatyzację;
- kamerę cofania;
- tylne czujniki parkowania;
- system bezkluczykowego otwierania drzwi;
- system monitorowania martwego pola;
- łączność z Apple CarPlay i Android Auto;
- LED-owe reflektory
- 17-calowe aluminiowe obręcze kół;
- elektrycznie regulowane przednie i tylne szyby boczne;
- elektrycznie regulowane, składane i podgrzewane boczne lusterka;
- kierownicę tapicerowaną skórą.
I to wszystko kosztuje jedynie 103 tys. 800 zł.
MG4: niedrogi elektryk
Gamę MG w Polsce dopełnia elektryczne MG4, o którego topowej wersji XPower pisałem na samym początku. Skoro 435-konna odmiana ma tak dobrą cenę, to ile trzeba zapłacić za bazowy wariant, który i tak przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,7 s?
MG4 to jeden z najnowszych modeli tej marki. Ten kompaktowy samochód zadebiutował w 2022 r. Ma 428,7 cm długości, 270,5 cm rozstawu osi i 363-litrowy bagażnik, który można powiększyć do 1177 l.
MG4 jest w Polsce dostępny w czterech konfiguracjach napędu:
- akumulator 51 kWh; 170 KM; zasięg do 350 km: od 125 tys. 200 zł;
- akumulator 64 kWh; 204 KM; zasięg do 450 km: od 141 tys. 900 zł;
- akumulator 77 kWh; 244 KM; zasięg do 520 km: od 165 tys. 900 zł;
- akumulator 64 kWh; 435 KM; zasięg do 385 km: od 169 tys. 900 zł.
Już najtańsza wersja wyposażenia ma w standardzie m.in:
- klimatyzację automatyczną;
- 10,25-calowy ekran;
- tempomat adaptacyjny;
- system bezkluczykowego otwierania drzwi;
- tylne czujniki parkowania;
- LED-owe reflektory
- łączność z Apple CarPlay i Android Auto
A gdzie to wszystko można kupić? Albo odbyć jazdę próbną?
MG: salony w Polsce
Obecnie MG ma cztery salony sprzedaży w Warszawie, ale sieć będzie błyskawicznie rosła. Już w marcu 2024 r. MG będzie można kupić w ok. 20 miejscach w Polsce, a do końca 2024 r. liczba punktów dealerskich ulegnie podwojeniu. W 2025 r. firma zamierza oferować aż 10 modeli, zaś latem 2024 r. na polskim rynku pojawi się najmocniejsze MG wszech czasów, czyli roadster Cyberster. Ta elektryczna piękność w najmocniejszej wersji rozwija aż 544 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 725 Nm. Daje to zaledwie 3,2 s od 0 do 100 km/h. No i jeszcze te podnoszone z gracją drzwi...