• Przedstawiamy 27 kluczowych chińskich marek motoryzacyjnych – także tych klasy premium. Część z nich jest już w Polsce, inne pojawią się u nas lada chwila
  • Większość chińskich koncernów ma centra badawczo-rozwojowe i biura stylistyczne m.in. w Niemczech, USA, Szwecji i Japonii
  • W 2022 r. koncern SAIC sprzedał na świecie więcej samochodów niż BMW
  • Jeden z chińskich motoryzacyjnych potentatów powstał w… 1862 r.

Chińczycy najbardziej cenią marki z wielkim tradycjami. Im starsza, tym lepsza. To dlatego, że sami są dumni ze swojej cywilizacji, której początki sięgają czwartego tysiąclecia przed naszą erą. Niestety, wiele chińskich marek motoryzacyjnych nie jest starsza nawet od pierwszego iPhone’a. Skąd taki kontrast?

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:

Pierwszy samochód trafił do Chin z USA. Był nim Oldsmobile – w 1901 r. do Szanghaju za niewiarygodne pieniądze miał go sprowadzić pewien lekarz. 11 lat później, w 1912 r. w tym mieście pomieszkiwało już 1400 pojazdów, ale odtąd tempo rozwoju przygasło.

Jeszcze w 1991 r. w Szanghaju było zaledwie 3,8 tys. prywatnych samochodów, choć w mieście żyło ponad 10 mln osób! Nie inaczej – jedno auto przypadało średnio na 2,6 tys. ludzi.

Żywiołowy rozwój przyniósł dopiero XXI w. – z 4 tys. prywatnych pojazdów w Szanghaju w 2001 r. przez 1 mln 197 tys. (!!) w 2011 r. i do 3 mln 629 tys. aut w 2021 r. (dane: CEIC). Z kolei w stołecznym Pekinie jest dziś ponad 6 mln samochodów, podczas gdy w 1966 r. prywatnych aut było dokładnie… 11.

Auta w Chinach: Volkswagen wchodzi do gry

Kluczową datą okazał się 1978 r., kiedy władze Chin zgodziły się na zakup zagranicznej linii produkcyjnej, a po sześciu latach negocjacji – tak, aż sześciu – w 1985 r. chiński SAIC Motor założył spółkę joint venture z Volkswagenem. Prawie 40 lat później, w 2022 r., SAIC sprzedał 5,3 mln samochodów, w tym 2,78 mln aut własnych marek (SAIC produkuje także modele dla koncernów VW i GM). Dla porównania: w tym samym roku na całym świecie wszystkie marki koncernu BMW sprzedały 2,4 mln samochodów.

W największym skrócie historia chińskiej motoryzacji wyglądała zatem tak: najpierw własne konstrukcje rodzimych marek, potem spółki joint venture z zagranicznymi koncernami, wreszcie błyskawiczny rozwój własnych marek. Większość z nich pozostaje jednak raczej nieznana w Polsce. Stąd pomysł na ten praktyczny przewodnik.

A co z tym chińskim samochodem sprzed trzech tysięcy lat? Niestety, nie zachował się do naszych czasów, nawet nie jest pewne czy w ogóle istniał, ale są źródła, które tak utrzymują. Nie ma za to wątpliwości, że pierwsze auto w historii powstało właśnie w Chinach. Pod koniec XVII w. – prawdopodobnie w 1678 r. – na dworze cesarza Kangxi zbudował je Belg Ferdynand Verbiest. Był to wprawdzie niewielki model, ale w pełni działający. Niestety, nie wiemy, jakiej był marki.

Chińskie koncerny motoryzacyjne: BYD, Geely, SAIC i inni

Nim przejdziemy do 27 marek, krótko przybliżymy sześć kluczowych chińskich koncernów motoryzacyjnych. Pierwszym z nich jest...

BYD: to skrót od Build Your Dreams („Zbuduj swoje marzenia”). Istotnie, koncern rozwinął się jak marzenie. Zaczynał w 1995 r. z 20 pracownikami, dziś zatrudnia ponad 230 tys. ludzi – prawie tyle, ile osób mieszka w Gdyni – z czego 35 tys. to konstruktorzy i technicy. Europejski oddział BYD-a powstał już w 1998 r., a w 2000 r. koncern został dostawcą akumulatorów litowo-jonowych do telefonów Motoroli. BYD rozpoczął produkcję aut w 2003 r., a dziś ma m.in. fabryki autobusów na Węgrzech i w Kalifornii.

Chiński BYD Seal na salonie IAA Mobility 2023 w Monachium Foto: Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
Chiński BYD Seal na salonie IAA Mobility 2023 w Monachium

Chery: założony w 1997 r. koncern ma dziś centra badawczo-rozwojowe m.in. w Niemczech, USA i Brazylii. Łącznie pracuje w nich ponad 5,5 tys. osób. Chery zaczęło eksportować samochody już w 2001 r., a dziś jest obecne w przeszło 80 państwach. W 2012 r. firma założyła spółkę joint venture z koncernem Jaguar Land Rover, a dwa lata później zbudowała fabrykę w Brazylii. Milionowe Chery wyprodukowano w 2007 r., tymczasem w 2022 r. sprzedaż przekroczyła 1,2 mln samochodów.

Geely: a dokładniej Zhejiang Geely Holding Group to chyba najbardziej rozpoznawalny chiński koncern moto w Europie. To w końcu on jest właścicielem Volvo Car Group i większościowym udziałowcem Lotusa. Założone w 1986 r. Geely produkuje auta od 1997 r. Jego centra badawczo-rozwojowe zatrudniają łącznie ponad 20 tys. osób (aż 1/6 całej załogi!) i znajdują się m.in. w Niemczech, Szwecji, Wielkiej Brytanii oraz USA.

Geely Bo Yue Foto: Geely
Geely Bo Yue

FAW: wcześniej nosił wymowną nazwę China First Automobile Works (pierwsze chińskie zakłady samochodowe), obecnie to China FAW Group. Założona w lipcu 1953 r. firma zatrudnia ponad 5 tys. osób w samych tylko ośrodkach badawczo-rozwojowych, rozlokowanych np. w Niemczech i USA. Sprzedaż aut koncernu FAW w latach 2009-2020 solidnie wzrosła, z 1 mln 945 tys. sztuk do 3 mln 706 tys. samochodów.

Dongfeng: FAW to First Automobile Works, z kolei Dongfeng wywodzi się z firmy Second Automobile Works, założonej w 1969 r. W 2002 r. Dongfeng powołał spółki joint venture z Kią i Nissanem, a rok później – z Hondą. Dongfeng ma centra R&D m.in. w Niemczech i Szwecji, a w 2022 r. sprzedał 2 mln 465 tys. pojazdów, z czego 2 mln 153 tys. stanowiły auta osobowe.

Great Wall: założony w 1984 r. koncern był jednym z pierwszych chińskich eksporterów samochodów – auta za granicą zaczął sprzedawać już w 1997 r. Dziś Great Wall jest obecne w ponad 60 krajach, ma centra badawczo-rozwojowe m.in. w Niemczech, USA i Japonii oraz fabryki np. w Brazylii i Tajlandii. W 2022 r. koncern sprzedał 1 mln 62 tys. samochodów.

SAIC: to właśnie on w 1985 r. utworzył spółkę z VW, rozpoczynając nową erę w chińskiej motoryzacji. Sam SAIC powstał w 1955 r., a w 1958 r. pojawił się jego pierwszy samochód, czyli Phoenix. W 1975 r. SAIC był jednym z największych producentów aut w Chinach – zbudował wówczas 5 tys. pojazdów. 47 lat później, w 2022 r., SAIC sprzedał już ponad 5,3 mln samochodów, choć to i tak nie był jego rekord. Ten padł w 2018 r. (7,05 mln sztuk).

Chińskie marki aut: Hongqi, Nio, Seres i inni

Tyle o koncernach. Teraz przejdźmy już do konkretnych marek. Pierwszy z 26 graczy nazywa się:

Baojun: założony w 2009 r. należy do SAIC i w hierarchii jego marek plasuje się raczej niżej niż wyżej. W gamie mamy m.in. ok. 2,5-metrowy mikrosamochód E200, mikrovana Kiwi EV (289 cm długości), a także kompaktowe minivany 360 i 730.

Bestune: jego dźwięczna nazwa brzmi jak Best Tune (najlepsza melodia). Tak się nazywa jednak od 2018 r., ponieważ wcześniej, czyli od 2006 r., Bestune funkcjonował jako Besturn (niczym Best Turn; najlepszy zakręt). Bestune vel Besturn należy do FAW, a w gamie ma np. sedana i SUV-a klasy średniej (B70 i T99).

BYD: założony w 1995 r. zaczyna odnosić pierwsze sukcesy w Europie, m.in. za sprawą miejskiego modelu Dolphin, SUV-a klasy wyższej Tang oraz pięknego Hana. Jedną z nowości jest BYD Seal, dostępny m.in. w 530-konnej wersji, przyspieszającej od 0 do 100 km/h w 3,8 s.

Changan: nazwa pochodzi od słów ”chang” (trwałe) i ”an” (bezpieczeństwo). Istotnie, Changan trwa i trwa. Firmę założono jeszcze w 1862 r., a produkcję samochodów rozpoczęto w 1959 r. Pokazany w 1984 r. Changan Star był pierwszym chińskim miniautem, a w 2011 r. sedan Eado wystawiał się na salonie IAA we Frankfurcie. Dziś Changan ma wszechstronną gamę, w której jest miejsce m.in. i na miejskiego Benbena e-Star, i na SUV-a coupe klasy wyższej UNI-K.

Chery: kluczowa marka koncernu Chery ma wyjątkowo szeroką ofertę. Są w niej m.in. mikrosamochody (np. niespełna 3-metrowe QQ Ice Cream), różnej wielkości SUV-y (oferowane pod submarką Tiggo) oraz bardziej tradycyjne modele (linia Arrizo).

Chery Tiggo 7 Pro Foto: Chery International
Chery Tiggo 7 Pro

Denza: powstała w 2010 r. z inicjatywy koncernów BYD i Daimler (obecnie Mercedes-Benz Group). Dziś Denza należy do BYD-a w 90 proc. (Mercedes ma już jedynie 10 proc. udziałów). Marka oferuje m.in. przeszło 5-metrowego luksusowego minivana D9.

Dongfeng: kluczowa marka koncernu o tej samej nazwie ma w logo dwie jaskółki. Gama jest wyjątkowo różnorodna i obejmuje m.in. miejskiego Aeolusa EX1, kompaktowego SUV-a coupe Fengxing T5 Evo oraz mierzącego 485 cm długości minivana Fengxing Yacht.

Exeed: to marka premium koncernu Chery, której światowa premiera odbyła się w 2017 r. w Europie, podczas salonu samochodowego IAA we Frankfurcie. Centrum badawczo-rozwojowe Exeeda znajduje się w Monachium, a topowy model to Exeed VX, czyli SUV o długości 497 cm.

Forthing: należy do koncernu Dongfenga i został założony w 2001 r. Modele jej marki były jedną z największych sensacji tegorocznego salonu samochodowego IAA w Monachium. Wśród nich znalazł się m.in. Forthing U-Tour, czyli śmiało stylizowany kompaktowy minivan.

Geely: to kluczowa marka aut holdingu Geely. Obecnie w jej szerokiej gamie spotkamy np. miejskiego SUV-a Binyue, należącego do klasy średniej Emgranda lub efektownego Preface (klasa wyższa).

Geely Xing Yue Foto: Geely
Geely Xing Yue

Haval: jedna z najpopularniejszych chińskich marek SUV-ów i najważniejsza marka koncernu Great Wall. Nazwa Haval jest stosowana od 2002 r., a na samodzielną markę awansowała w 2013 r. W 2019 r. Haval wyprodukował 5-milionowy samochód. Jego modele są dostępne m.in. w Bułgarii, Mołdawii i Włoszech.

Haval H6 (trzecia generacja; od 2020 r.) Foto: NewsPress
Haval H6 (trzecia generacja; od 2020 r.)

Hongqi: najbardziej luksusowa chińska marka motoryzacyjna, która w Państwie Środka cieszy się podobnym statusem jak w Europie Rolls-Royce. Hongqi założono w 1958 r., a przez kilka dekad jej limuzyny były dostępne wyłącznie dla najwyższych władz chińskich. Hongqi (po chińsku ”czerwony sztandar”) należy do koncernu FAW, a od niedawna jego luksusowy SUV E-HS9 jest dostępny w Polsce. W Chinach topowy model to Hongqi L5, stylizowana na retro limuzyna z 408-konnym 6-litrowym V12. Auto ma 555,5 cm długości i waży 3150 kg.

Hongqi E-HS9 Foto: Hongqi
Hongqi E-HS9

Jaecoo: najnowsza marka koncernu Chery, która zadebiutowała w kwietniu 2023 r. W trzecim kwartale 2024 r. na polski rynek trafi kompaktowy SUV Jaecoo J7, a w czwartym kwartale — Jaecoo J8, czyli SUV klasy średniej.

Jetour: założona w 2018 r. marka należy do holdingu Chery. Do kwietnia 2023 r. sprzedała ponad 700 tys. samochodów. Jetour specjalizuje się w SUV-ach.

Lynk&Co: to dość złożona sytuacja, bo marka ma siedzibę w Goeteborgu – czyli po prawdzie jest szwedzka – ale została założona przez Geely Auto Group (część holdingu Geely) i Volvo Car Group (również własność Zhejiang Geely Holding Group). Działający od 2016 r. Lynk&Co sprzedał już ponad 600 tys. samochodów, z czego przeszło 180 tys. w 2022 r. Auta Lynk&Co są dostępne także na wybranych rynkach europejskich, a wszystkie bazują na platformach stosowanych również przez Volvo.

Lynk&Co 09 Foto: Geely
Lynk&Co 09

Maxus: założona w 2011 r marka koncernu SAIC, która jest dostępna także w Polsce. Oprócz aut użytkowych można u nas kupić modele Maxus Euniq5 (minivan klasy średniej), Euniq6 (SUV klasy średniej), Mifa9 (ogromne MPV o długości 527 cm) oraz pick-upa T90 EV.

Maxus Mifa9 Foto: Krzysztof Grabek / Auto Świat
Maxus Mifa9

MG: to kolejna złożona sprawa, bo generalnie MG jest brytyjską marką, założoną jeszcze w 1924 r. i znaną przede wszystkim z przystępnych cenowo roadsterów. W 2005 r. MG zostało jednak przejęte przez chiński Nanjing Automotive, który dwa lata później sam się stał częścią koncernu SAIC. Dziś gama MG to przede wszystkim SUV-y, choć jest też miejski hatchback MG3 i oczywiście przepiękny roadster Cyberster. MG odnosi duże sukcesy w Europie, a wkrótce ma trafić także na polski rynek.

MG Cyberster na salonie IAA Mobility 2023 w Monachium Foto: Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
MG Cyberster na salonie IAA Mobility 2023 w Monachium

Nio: marka premium założona w 2014 r. W 2017 r. w Nio EP9 ustanowiono rekord okrążenia Północnej Pętli toru Nuerburgring w kategorii wyścigowych prototypów. Auta tego producenta są dostępne także w Polsce, a gama obecnie składa się z Nio ET5 (sedan i kombi klasy średniej), EL6 i EL7 (SUV-y klasy wyższej) oraz ET7 (luksusowa limuzyna).

Nio ET5 Foto: Patryk Jędryszczak / Pro EV
Nio ET5

Omoda: jedna z najmłodszych chińskich marek moto. Założona w 2022 r. Omoda należy do koncernu Chery, a jej nazwa wywodzi się od ”o” (jak ”oxygen”, czyli ”tlen”) i ”moda” (”modern”, czyli ”współczesny”). W pierwszym kwartale 2024 r. Omoda trafi na polski rynek, debiutując kompaktowym SUV-em coupe Omoda 5.

Omoda 5 Foto: Chery International
Omoda 5

Ora: założona w 2018 r. marka koncernu Great Wall, oferująca urocze auta stylizowane na retro. Nazewnictwo modeli krąży wokół kotów i też jest przemiłe: Funky Cat, Punk Cat, Good Cat, Ballet Cat i Lightning Cat. Ora jest oferowana m.in. w Niemczech, Szwecji i Wielkiej Brytanii.

Ora Good Cat GT Foto: Chopjai Photo / Shutterstock
Ora Good Cat GT

Roewe: kiedy w 2005 r. Nanjing przejmował MG, w pakiecie kupił też prawa autorskie do samochodów brytyjskiego Rovera. Niestety, praw do marki mu już nie sprzedano. W 2006 r. Nanjing powołał więc Roewe. Jego nazwa wywodzi się od słów ”rong” i ”wei”, co oznacza ”chlubną moc”. Pierwsze Roewe, czyli model 750, było pochodną Rovera 75 (1998-2005) skonstruowanego w czasach, kiedy ta brytyjska firma należała do BMW.

Od 2007 r. Roewe jest marką premium koncernu SAIC. Obecnie gama obejmuje m.in. mikrosamochód Roewe Clever, SUV-a coupe klasy średniej Whale, SUV-a klasy wyższej RX9 i przeszło 5-metrowego minivana iMAX 8.

Seres: to założona w 2016 r. w Dolinie Krzemowej (USA) marka, której większościowym udziałowcem jest chiński koncern Chongqing Sokon. Sam Sokon produkuje samochody od 2005 r., a w Polsce można kupić dwa SUV-y Seresa: kompaktowego Seresa 3 i przepięknego Seresa 5 (SUV coupe klasy średniej).

Seres 3 Foto: Seres
Seres 3

Voyah: to założona w 2020 r. marka premium koncernu Dongfeng. Wkrótce na polski rynek trafi jej pierwszy model, czyli blisko 5-metrowy SUV o nazwie Free.

Wey: to jedna z niewielu chińskich marek, której nazwa pochodzi od imienia założyciela – w tym przypadku Wei Jianjuna. Powołany w 2016 r. Wey jest marką premium koncernu Great Wall, a w gamie znajdują się głównie SUV-y o kawowych nazwach: Mocca, Macchiato, Latte i Blue Mountain (od najbardziej szlachetnego gatunku kawy na Ziemi).

Wuling: to oferująca przystępne cenowo samochody marka, która należy do koncernu SAIC. Wuling wywodzi się z założonej w 1958 r. firmy Liuzhou Wuling. W 2002 r. utworzyła ona spółkę z dwoma gigantami: właśnie z SAIC i amerykańskim GM. Wuling oferuje np. mikrosamochód Hongguang Mini EV, kompaktowego minivana Hongguang S oraz MPV klasy średniej Wuling Victory.

Xpeng: założona w 2014 r. marka premium dysponująca centrami badawczo-rozwojowymi m.in. w Kalifornii. W 2022 r. Xpeng sprzedał 120,8 tys. aut, a jego najciekawszym modelem jest sedan klasy wyższej P7 Wing z podnoszonymi przednimi drzwiami i przyspieszeniem 0-100 km/h na poziomie 4,5 s.

Zeekr: to założona w 2021 r. marka premium holdingu Geely. Jej modele oparto na platformie SEA, która jest bazą także dla dwóch najnowszych Volvo: miejskiego SUV-a EX30 i luksusowego minivana EM90. W 2022 r. Zeekr sprzedał 71,9 tys. samochodów, a największe wrażenie robi model 009, czyli mierzące 521 cm długości MPV o mocy 544 KM, które przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,5 s.

Zeekr 009 Foto: Zeekr
Zeekr 009