- Unia Europejska wprowadza nowe regulacje dotyczące emisji
- W związku z nimi na europejskich drogach pojawiają się nowe znaki
- Za niezastosowanie się do znaku R-120 grozi mandat 200 euro (ok. 850 zł)
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Nowe regulacje dotyczące wjazdu do stref bezemisyjnych w niektórych krajach Europy nie są jedynie teorią. W praktyce, aby móc poruszać się po obszarach oznaczonych nowym znakiem, każdy pojazd musi posiadać widoczną etykietę emisji spalin. Przykładem są hiszpańskie miasta. Policja regularnie kontroluje tam samochody. Sprawdza je pod kątem odpowiedniego oznakowania samochodów. Kierowcy, którzy nie spełniają wymogów, muszą liczyć się z konsekwencjami finansowymi.
Poznaj kontekst z AI
- Przeczytaj także: Zaczęło się. Straż Miejska poluje na stare samochody wjeżdżające do SCT
Co oznacza znak R-120?. Za niezastosowanie się grozi mandat 200 euro
Właśnie w związku z tymi przepisami, na europejskich, a konkretnie na hiszpańskich drogach, stosunkowo niedawno pojawił się nowy znak. Wprowadzono go na mocy dekretu królewskiego w połowie 2023 r. Dlatego dla niektórych kierowców jest on jeszcze stosunkowo nowy, więc nie wszyscy go znają.
Znak R-120 jest dość prosty w formie. Przedstawia samochód oraz kroki, które jeśli kojarzą się nam z np. dymem, czy inną formą emisji — to mamy poprawne skojarzenia. Oznacza on zakaz wjazdu dla konkretnych pojazdów, a w praktyce wyznacza strefę czystego transportu, za wjechanie, do której bez odpowiedniego oznakowania oznacza mandat w wysokości 200 euro (ok. 850 zł).
To, jakie pojazdy mogą wjechać na drogę lub do strefy wyznaczonej znakiem R-120 określa tablica, na której znajduje się właśnie ten znak.
A jak w praktyce wygląda system etykietowania w Hiszpanii? Obejmuje on cztery główne kategorie:
| Naklejka | Zezwolenie na wjazd do strefy niskiej emisji (ZBE) | Typ pojazdu |
|---|---|---|
| Zero emisji (niebieski) | Tak | Elektryczne, wodorowe, hybrydy typu plug-in |
| ECO (zielony i niebieski) | Tak | Hybrydy łagodne, LPG, gaz ziemny |
| C (zielony) | Zależy od zasad obowiązujących w mieście | Benzyna (Euro 4, 5, 6), olej napędowy (Euro 6) |
| B (Żółty) | Zależy od zasad obowiązujących w mieście | Benzyna (Euro 3), olej napędowy (Euro 4, 5) |
| A (Bez naklejki) | Zakaz wstępu do wszystkich ZBE | Starsze samochody z silnikiem Diesla i benzyną |
Takie ograniczenie obowiązują oczywiście nie tylko w Hiszpanii, na której przykładzie opisujemy europejskie zasady wjazdu do specjalnych stref. Ograniczenia wjazdu do miast są już powszechne w wielu krajach. W Niemczech, podobnie jak w Hiszpanii, obowiązują rygorystyczne przepisy dotyczące emisji spalin. W dużych miastach nie można wjechać do centrum samochodem z silnikiem wysokoprężnym, który nie spełnia normy EURO6. Strefy objęte zakazem obejmują nie tylko pojedyncze miejsca, ale często rozległe obszary miejskie. W takich sytuacjach alternatywą dla kierowców stają się komunikacja miejska, taksówki czy nawet hulajnogi elektryczne, które można przewozić w bagażniku.
Jakie zasady obowiązują w strefach czystego transportu w Polsce?
W Polsce strefy czystego transportu wyznaczają znaki D-54 "strefa czystego transportu oraz D-55 "koniec strefy czystego transportu".
Pierwszy ze znaków powinien być umieszczony przy każdym wjeździe do strefy czystego transportu. Znak oznaczający koniec strefy czystego transportu powinien być umieszczony przy każdym wyjeździe ze strefy czystego transportu. Zignorowanie tych znaków, czyli wjechanie do takiej strefy pojazdem, który nie może się po niej poruszać skutkuje mandatem w wysokości 500 zł.
Jak działa strefa czystego transportu?
Działanie strefy wyjaśnijmy na przykładzie warszawskiej strefy czystego transportu, bo szczegółowe ustalenia dotyczące konkretnych stref w różnych miastach różnią się nieco od siebie — są ustalanie, nie przez przepisy obowiązujące w całej Polsce, ale lokalnie. Ustalają je władze poszczególnych miast, w których takie strefy obowiązują, bądź będą obowiązywać.
W warszawskiej strefie czystego transportu jej wdrażanie podzielono na etapy. Każdy kolejny jest nieco bardziej rygorystyczny. Wszystkie, łącznie z ograniczeniami dla poszczególnych rodzajów i wieku pojazdów można zobaczyć na poniższych ilustracjach.