Logo
WiadomościAktualnościZmiana strategii w Porsche. Powrót do silników spalinowych zamiast rozwoju aut elektrycznych

Zmiana strategii w Porsche. Powrót do silników spalinowych zamiast rozwoju aut elektrycznych

Niemiecka ikona, Porsche, zmaga się z najpotężniejszym kryzysem od lat. Załamanie sprzedaży na chińskim rynku, problemy w USA, a przede wszystkim zmiana kierownictwa i strategii firmy, negatywnie odbiły się na kondycji finansowej legendy ze Stuttgartu. Jest też dobra wiadomość — Porsche wraca do rozwoju silników spalinowych i odsuwa w czasie plany związane z modelami elektrycznymi.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Porsche 911 Spirit 70
Mariusz Kamiński / Auto Świat
Porsche 911 Spirit 70
  • Porsche odnotowało spadek zysku netto o niemal 96 proc. w pierwszych trzech kwartałach br.
  • Firma zmienia strategię, rezygnując z rozwoju samochodów elektrycznych na rzecz powrotu do silników spalinowych
  • Michael Leiters obejmie stanowisko prezesa Porsche w 2026 r., zastępując dotychczasowego szefa, Olivera Blume
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Porsche jeszcze do niedawna było jednym z najbardziej dochodowych filarów Grupy Volkswagena. Teraz ten najbardziej rozpoznawalny niemiecki producent luksusowych samochodów sportowych ma poważne problemy finansowe. Biorąc pod uwagę "realia rynku i potrzeby klientów", firma przesuwa plany związane z nowymi modelami elektrycznymi i bardziej skłania się ku powrotowi silników spalinowych.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie problemy finansowe ma Porsche?
Kiedy Michael Leiters obejmie stanowisko prezesa Porsche?
Dlaczego Porsche rezygnuje z rozwoju aut elektrycznych?
Ile samochodów dostarczyło Porsche w pierwszych trzech kwartałach 2025 roku?

Jak dużo pieniędzy straciło Porsche?

Tylko w pierwszych trzech kwartałach br. zysk netto Porsche spadł o 95,9 proc. i wyniósł zaledwie 114 mln euro. To dramatyczny spadek dla marki, która jak mogło się wydawać, jest odporna na wszelkiego rodzaju zawirowania na rynku. Główną przyczyną problemów firmy okazały się koszty związane z radykalną zmianą strategii, na które zdecydowało się szefostwo pod przewodnictwem byłego już prezesa Porsche, Olivera Blume.

Porsche 911 Spirit 70
Porsche 911 Spirit 70Mariusz Kamiński / Auto Świat

Jedną z najistotniejszych zmian jest powrót do napędów spalinowych. Serwis focus.de zwraca uwagę, że to właśnie miliony dolarów przeznaczone na rozbudowę linii produkcyjnej jednostek spalinowych pochłonęły niemal całość zysków Porsche. Firma zrezygnowała z ambitnych planów związanych z produkcją samochodów elektrycznych i akumulatorów, ponownie skupiając siły na rozwoju tradycyjnych jednostek, które mają na dobre powrócić w następnej dekadzie.

Dlaczego kłopoty Porsche to duży problem dla Volkswagena?

Słowami dyrektora finansowego Jochena Brecknera Porsche przekonuje, że "świadomie akceptuje przejściowo słabsze wyniki finansowe, aby wzmocnić odporność i rentowność Porsche w perspektywie długoterminowej". W ocenie osób odpowiedzialnych za kondycję firmy, ta jeszcze w br. odbije się od dna i już od 2026 r. zacznie poprawiać swoją sytuację.

Z pewnością na to odbicie czeka Grupa Volkswagena, do której należy Porsche. W ostatnich latach, podkreśla serwis focus.de, to właśnie firma ze Sttutgartu, dzięki swojej bardzo dobrej sytuacji na rynku, dużą część zysków przekazywała do spółki-matki.

Spadek sprzedaży i problemy na kluczowych rynkach

Problemy finansowe to nie tylko efekt zmian strategicznych, lecz także spadku sprzedaży. Od stycznia do września br. Porsche dostarczyło nieco ponad 215 tys. samochodów, co oznacza spadek o 6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Szczególnie dotkliwy okazał się kryzys na chińskim rynku, gdzie sprzedaż spadła o 26 proc., do zaledwie 32 200 egzemplarzy. Skalę zapaści pokazuje wynik z pierwszych dziewięciu miesięcy 2022 r., kiedy to Porsche dostarczyło na chiński rynek ponad 68 700 pojazdów.

Nie lepiej wygląda sytuacja w Stanach Zjednoczonych, gdzie producent zmaga się z problemami wynikającymi z ceł oraz rosnącej konkurencji w segmencie luksusowych SUV-ów i aut sportowych.

Zmiany, zmiany, zmiany — redukcja zatrudnienia, nowy szef firmy

W obliczu kryzysu Porsche planuje szeroko zakrojoną restrukturyzację. Do 2029 r. firma chce zredukować zatrudnienie o około 1900 miejsc pracy w regionie Stuttgartu i dodatkowo zakończy współpracę z 2000 pracowników tymczasowych. Trwają również rozmowy z radą zakładową na temat nowego programu oszczędnościowego, który ma zostać ogłoszony w najbliższych tygodniach.

Problemy Porsche zbiegają się w czasie z roszadami na najwyższych szczeblach zarządzania. Oliver Blume, który od września 2022 r. pełni jednocześnie funkcję prezesa Grupy Volkswagena, ma opuścić Porsche pod koniec br., aby w pełni skupić się na swoich obowiązkach w Wolfsburgu. Jego miejsce zajmie Michael Leiters, były menedżer McLarena, który obejmie stanowisko na początku 2026 r.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium