Logo

Rozbudowa A2 Łódź-Warszawa coraz bliżej realizacji. 18 ofert w przetargu

  • GDDKiA otrzymała 18 ofert na rozbudowę autostrady A2 między Łodzią a Warszawą — podzielono ją na cztery odcinki realizacyjne
  • Trasa zostanie poszerzona o dodatkowe pasy ruchu (trzeci i czwarty) na długości 89 km
  • Prace będą prowadzone przy zachowaniu ruchu drogowego — przez cały okres utrudnienia będą utrzymane dwa pasy w każdym kierunku
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Prace na newralgicznym fragmencie autostrady A2 zostały podzielone na cztery odcinki realizacyjne, o które rywalizują cztery firmy oraz cztery konsorcja. Oferty złożono na każdy z odcinków, a ich wartość w większości mieści się w budżecie przewidzianym przez GDDKiA.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Ile ofert wpłynęło w przetargu na rozbudowę A2?
Kiedy planowane jest podpisanie umów z wykonawcami?
Jakie są główne kryteria oceny ofert?
Jak będą wyglądały utrudnienia podczas budowy A2?

Oto szczegóły:

  • węzeł Łódź Północ — Łyszkowice (27,9 km): pięć ofert o wartości od 374 do 512,2 mln zł (budżet: 536 mln zł);
  • Łyszkowice — granica województw łódzkiego i mazowieckiego (21,8 km): sześć ofert o wartości od 321,4 do 442,4 mln zł (budżet: 492,7 mln zł);
  • granica województw — węzeł Grodzisk Mazowiecki (25,4 km): cztery oferty o wartości od 344,8 do 435,3 mln zł (budżet: 437,5 mln zł);
  • węzeł Grodzisk Mazowiecki — węzeł Konotopa (17,2 km): trzy oferty o wartości od 256,9 do 361,8 mln zł (budżet: 341,2 mln zł).

GDDKiA przystąpiła do weryfikacji i oceny złożonych ofert. Głównym kryterium ich oceny jest cena, która stanowi aż 80 proc. Reszta to jak najbardziej efektywne wykorzystanie destruktu z rozbiórki istniejącej nawierzchni.

Nowa A2 ma stać się wzorem dla przyszłych inwestycji drogowych. Przebudowany odcinek będzie samowystarczalny energetycznie — wyposażony w instalacje odnawialnych źródeł energii (OZE), które zasilą wszystkie urządzenia na trasie.

Rozbudowa autostrady A2 od Łodzi do Warszawy
Rozbudowa autostrady A2 od Łodzi do WarszawyGDDKiA

Dlaczego rozbudowa autostrady A2 jest konieczna?

Oddana do użytku w 2012 r. autostrada A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą stała się kluczowym szlakiem komunikacyjnym w centrum Polski. Przepustowość trasy zaczyna się wyczerpywać — według najnowszych pomiarów ruchu tym odcinkiem przejeżdża od 50 tys. pojazdów dziennie w okolicach Łodzi do nawet 100 tys. w rejonie Warszawy. Ruch będzie rósł, ponieważ ten odcinek będzie prowadził do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Zobacz też: Polska autostrada bywa koszmarem kierowców. "Walka o przetrwanie"

Rozbudowa A2 zakłada dobudowanie trzeciego pasa ruchu w obu kierunkach na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków, a dalej do węzła Konotopa zostanie dobudowany czwarty pas. Co więcej, na węźle Łódź Północ, gdzie krzyżują się autostrady A1 i A2, wymieniona zostanie nawierzchnia oraz oświetlenie na energooszczędne. Łączna długość przebudowy obejmie 92 km.

Jakie będą utrudnienia dla kierowców podczas rozbudowy A2?

GDDKiA nie ukrywa, że rozbudowa A2 to jedno z największych wyzwań inżynieryjnych ostatnich lat. Prace budowalne będą prowadzone przy zachowaniu ruchu drogowego, co wymaga precyzyjnego planowania tymczasowej organizacji ruchu. Drogowcy zapowiadają utrzymanie dwóch pasów ruchu w każdym kierunku przez cały okres budowy, aby zminimalizować powstawanie zatorów, które i tak wydają się nieuniknione.

Na czas prowadzonych prac wprowadzony zostanie odcinkowy pomiar prędkości, który sprawdził się już podczas modernizacji autostrady A1 między Tuszynem a Częstochową.

Kiedy autostrada A2 Łódź-Warszawa zostanie rozbudowana?

Według planu drogowców umowy z wykonawcami poszczególnych odcinków, a tym samym rozpoczęcie ich rozbudowy, zostaną podpisane w pierwszej połowie 2026 r. Na zwiększenie przepustowości i komfortu podróży tą trasą kierowcy będą musieli zaczekać do drugiej połowy 2027 r.

Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu