- GDDKiA otrzymała 18 ofert na rozbudowę autostrady A2 między Łodzią a Warszawą — podzielono ją na cztery odcinki realizacyjne
- Trasa zostanie poszerzona o dodatkowe pasy ruchu (trzeci i czwarty) na długości 89 km
- Prace będą prowadzone przy zachowaniu ruchu drogowego — przez cały okres utrudnienia będą utrzymane dwa pasy w każdym kierunku
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Prace na newralgicznym fragmencie autostrady A2 zostały podzielone na cztery odcinki realizacyjne, o które rywalizują cztery firmy oraz cztery konsorcja. Oferty złożono na każdy z odcinków, a ich wartość w większości mieści się w budżecie przewidzianym przez GDDKiA.
Poznaj kontekst z AI
Oto szczegóły:
- węzeł Łódź Północ — Łyszkowice (27,9 km): pięć ofert o wartości od 374 do 512,2 mln zł (budżet: 536 mln zł);
- Łyszkowice — granica województw łódzkiego i mazowieckiego (21,8 km): sześć ofert o wartości od 321,4 do 442,4 mln zł (budżet: 492,7 mln zł);
- granica województw — węzeł Grodzisk Mazowiecki (25,4 km): cztery oferty o wartości od 344,8 do 435,3 mln zł (budżet: 437,5 mln zł);
- węzeł Grodzisk Mazowiecki — węzeł Konotopa (17,2 km): trzy oferty o wartości od 256,9 do 361,8 mln zł (budżet: 341,2 mln zł).
GDDKiA przystąpiła do weryfikacji i oceny złożonych ofert. Głównym kryterium ich oceny jest cena, która stanowi aż 80 proc. Reszta to jak najbardziej efektywne wykorzystanie destruktu z rozbiórki istniejącej nawierzchni.
Nowa A2 ma stać się wzorem dla przyszłych inwestycji drogowych. Przebudowany odcinek będzie samowystarczalny energetycznie — wyposażony w instalacje odnawialnych źródeł energii (OZE), które zasilą wszystkie urządzenia na trasie.
Dlaczego rozbudowa autostrady A2 jest konieczna?
Oddana do użytku w 2012 r. autostrada A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą stała się kluczowym szlakiem komunikacyjnym w centrum Polski. Przepustowość trasy zaczyna się wyczerpywać — według najnowszych pomiarów ruchu tym odcinkiem przejeżdża od 50 tys. pojazdów dziennie w okolicach Łodzi do nawet 100 tys. w rejonie Warszawy. Ruch będzie rósł, ponieważ ten odcinek będzie prowadził do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Zobacz też: Polska autostrada bywa koszmarem kierowców. "Walka o przetrwanie"
Rozbudowa A2 zakłada dobudowanie trzeciego pasa ruchu w obu kierunkach na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków, a dalej do węzła Konotopa zostanie dobudowany czwarty pas. Co więcej, na węźle Łódź Północ, gdzie krzyżują się autostrady A1 i A2, wymieniona zostanie nawierzchnia oraz oświetlenie na energooszczędne. Łączna długość przebudowy obejmie 92 km.
Jakie będą utrudnienia dla kierowców podczas rozbudowy A2?
GDDKiA nie ukrywa, że rozbudowa A2 to jedno z największych wyzwań inżynieryjnych ostatnich lat. Prace budowalne będą prowadzone przy zachowaniu ruchu drogowego, co wymaga precyzyjnego planowania tymczasowej organizacji ruchu. Drogowcy zapowiadają utrzymanie dwóch pasów ruchu w każdym kierunku przez cały okres budowy, aby zminimalizować powstawanie zatorów, które i tak wydają się nieuniknione.
Na czas prowadzonych prac wprowadzony zostanie odcinkowy pomiar prędkości, który sprawdził się już podczas modernizacji autostrady A1 między Tuszynem a Częstochową.
Kiedy autostrada A2 Łódź-Warszawa zostanie rozbudowana?
Według planu drogowców umowy z wykonawcami poszczególnych odcinków, a tym samym rozpoczęcie ich rozbudowy, zostaną podpisane w pierwszej połowie 2026 r. Na zwiększenie przepustowości i komfortu podróży tą trasą kierowcy będą musieli zaczekać do drugiej połowy 2027 r.