Wiadomości Aktualności Polska autostrada bywa koszmarem kierowców. "Walka o przetrwanie"

Polska autostrada bywa koszmarem kierowców. "Walka o przetrwanie"

Ponownie miałem nieprzyjemność podróżowania tą trasą w niedzielne popołudnie. Jazda autostradą A2 od Łodzi do Warszawy wymaga większego skupienia niż pokonanie górskich serpentyn we mgle. Adaptacyjny tempomat w takich warunkach się nie sprawdza. Do zapowiadanej rozbudowy drogi jest coraz bliżej, jednak kierowcy będą musieli jeszcze przecierpieć prace remontowe.

Autostrada A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą
Auto Świat
Autostrada A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą
  • Autostrada A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą jest jedną z najbardziej obciążonych tras w Polsce
  • Natężenie ruchu bywa tak duże, że jazda tą drogą przestaje być bezpieczna
  • Przepustowość ma zwiększyć zapowiadana rozbudowa 92-kilometrowego odcinka o trzeci pas ruchu w każdym kierunku

Autostrada A2 od węzła Łódź Północ do węzła Konotopa pod Warszawą została oddana do użytku w 2012 r. przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej organizowanymi przez Polskę i Ukrainę. Szybko stała się jednym z najruchliwszych odcinków dróg w Polsce. To raczej nie powinno dziwić, ponieważ mówimy o jednej z kluczowych tras tranzytowych, zlokalizowanej w samym centrum kraju i łączącej stolicę z czwartym miastem pod względem liczby ludności.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Natężenie ruchu na tym odcinku A2 jest ogromne. Gdy dodamy do tego godziny szczytu, np. powrót z weekendu, to przepustowość autostrady wyczerpuje się, a jazda przestaje być bezpieczna. Aż dziw bierze, że trasa od razu nie powstała z jezdniami po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Przewidziano tylko rezerwę pod ich budowę.

Zgodnie z ostatnim Generalnym Pomiarem Ruchu liczba pojazdów poruszających się każdego dnia między Łodzią i Warszawą, zależnie od miejsca i pory, waha się od ponad 50 do blisko 100 tys.

Niebezpiecznych sytuacji nie brakuje

W skrajnym przypadku (z wyjątkiem krótkich odcinków) droga z Łodzi do Warszawy może być tak zapchana, że wszyscy jadą niemal z taką samą prędkością na obu pasach. Oczywiście nie brakuje zniecierpliwionych kierowców, którzy poganiają innych, jadąc im na zderzaku lub co chwilę "skacząc" z jednej strony jezdni na drugą.

W minioną niedzielę wystarczyło kilka minut jazdy, żeby doszło do awaryjnego hamowania. Kierowca samochodu poruszającego się przede mną nie najechał na poprzedzający pojazd tylko dlatego, że ten drugi "uciekł" na środkowy pas zieleni, żeby z kolei uniknąć uderzenia w następne auto.

Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest zrezygnowanie z tych "zawodów" i w miarę możliwości pokonanie odcinka z Łodzi do Warszawy w spokoju na prawym pasie. Kilka minut różnicy nie jest tego warte.

Kiedy rozpocznie się rozbudowa autostrady A2?

W lipcu br. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poinformowała, że prace przygotowawcze weszły w decydującą fazę. Uzyskano wszystkie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, więc pozostaje ogłoszenie przetargów. Zgodnie z opublikowanym kalendarium podpisanie umów z wykonawcami i rozpoczęcie budowy ma nastąpić w pierwszej połowie 2026 r.

Rozbudowa 92-kilometrowego odcinka A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą została podzielona na cztery odcinki realizacyjne:

  • Łódź Północ – Łyszkowice (27,8 km),
  • Łyszkowice – granica woj. łódzkiego i mazowieckiego (21,8 km),
  • granica woj. łódzkiego i mazowieckiego – Grodzisk Mazowiecki (25,5 km),
  • Grodzisk Mazowiecki – Konotopa (17,2 km).
Rozbudowa autostrady A2 od Łodzi do Warszawy
Rozbudowa autostrady A2 od Łodzi do WarszawyGDDKiA

Zdecydowana większość prac (na 89 kilometrach) będzie polegała na budowie dodatkowych pasów ruchu. Po ich zakończeniu autostrada pomiędzy węzłami Łódź Północ i Pruszków będzie miała trzy pasy ruchu w każdym kierunku, a na odcinku od Pruszkowa do węzła Konotopa – po cztery

Pozostałe 3 kilometry to modernizacja kluczowego węzła Łódź Północ, gdzie krzyżują się autostrady A1 i A2. Zostanie tam wymieniona nawierzchni oraz zainstalowane energooszczędne oświetlenie.

Rozbudowany odcinek autostrady A2 ułatwi w przyszłości dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Rozbudowa pod ruchem to wyzwanie. Będzie odcinkowy pomiar prędkości

Prace budowlane będą prowadzone przy jednoczesnym utrzymaniu ruchu drogowego, co jest jednym z największych wyzwań tej inwestycji. GDDKiA zapowiada, że przez cały czas trwania budowy kierowcy będą mogli korzystać z dwóch pasów ruchu w każdym kierunku, żeby zapewnić minimalną płynność ruchu na tak ważnej trasie.

Drogowcy potwierdzili, że na czas prowadzonych prac planowane jest wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości. Rozwiązanie to sprawdziło się podczas budowy autostrady A1 pomiędzy Tuszynem a Częstochową, gdy poprawiło bezpieczeństwo na placu budowy.

Zakończenie wszystkich robót na autostradzie A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą planowane jest na drugą połowę 2027 r.

Autostrada A2
Autostrada A2Auto Świat
Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji